اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۷۱۸

با خودروی شخصی می‌توان به زیارت اربعین رفت؟

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام کرد که امکان سفر با خودروی شخصی به عراق وجود ندارد. سردار کمال هادیانفر درباره اینکه آیا می‌توان با خودروی شخصی به کشور عراق و زیارت اربعین رفت گفت: برابر تصمیمی که ستاد اربعین در هماهنگی با مسوولان کشور عراق اتخاذ کرده امکان سفر با خودروی شخصی یا به عبارتی کاپوتاژ تا پایان مهرماه به کشور عراق ندارد، لذا امکان اینکه زائران با خودروی شخصی به زیارت اربعین بروند وجود ندارد. او اضافه کرد: تنها ۴۰۰ دستگاه اتوبوس برای تردد افراد دارای شرایط خاص نظیر جانبازان و معلولان و... مجوز کاپوتاژ دارد که این اتوبوس‌ها نیز تنها از مرز چذابه عبور خواهند کرد. هادیانفر با بیان اینکه خودروهای سنگین نیز اجازه تردد در معابر سه استان و چهار مرز را ندارند، گفت: تنها خودروهای حامل تجهیزات و لوازم موکب‌ها می‌توانند تردد کنند که تاکنون بالغ بر ۹۰ درصد از خودروها نیز به محل رسیده و وسایل و بار خود را تخلیه کرده‌اند. رییس پلیس راهور ناجا در مورد اینکه آیا وزارت راه می‌تواند در مورد کاپوتاژ تصمیمی اتخاذ کند به ایسنا گفت: مسوولیت امور مربوط به پایانه‌های مسافربری و اتوبوس‌ها بر عهده وزارت راه است و کاپوتاژ در حوزه اختیارات و وظایف وزارت راه نیست. تنها ۴۰۰ دستگاه اتوبوسی که مجوز گرفته‌اند از سوی وزارت راه معرفی شده‌اند. در مورد خودروهای شخصی، وزارت راه نمی‌تواند مجوزی برای کاپوتاژ صادر کند. رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه دولت عراق نیز به دلایلی نظیر قیمت بنزین و دیگر موارد زیر بار کاپوتاژ نرفته است، گفت: در همین راستا نیز به وزارت صنعت معدن، تجارت و گمرگ نیز گفته شده تا مجوز کاپوتاژ را تا پایان مهرماه صادر نکند.

بروز موارد تک‌گیر آنفلوآنزا در کشور

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا از بروز موارد تک‌گیر آنفلوآنزا در کشور خبر داد و به زائران اربعین حسینی توصیه کرد که اگر بیماری زمینه‌ای دارند، واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند. مسعود مردانی درباره وضعیت بروز آنفلوآنزا در کشور با توجه به ورود به فصل سرما، گفت: تاکنون موارد تک‌گیر بیماری آنفلوآنزا در ماه جاری گزارش شده است، اما خوشبختانه جزو موارد شدید بیماری محسوب نمی‌شدند. او با اشاره به نزدیکی ایام اربعین حسینی و رفت‌وآمد زائران ایرانی به کربلا، افزود: توصیه می‌کنم که افراد بالای ۶۰سال اگر تاکنون واکسن آنفلوآنزا تزریق نکرده‌اند، هر چه سریع‌تر نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند. همچنین اگر به بیماری‌های دستگاه تنفسی مانند سرفه، آبریزش بینی و... مبتلا هستند، رعایت نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و امتناع از دست دادن و روبوسی با سایرین را داشته باشند. عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا افزود: همچنین لازم است افراد در صورت بروز اولین علائم بیماری در دستگاه تنفسی فوقانی، به پزشکان مستقر در درمانگاه‌ها و کاروان‌ها مراجعه کرده و دارو دریافت کنند. مردانی تاکید کرد: نکته بسیار حائز اهمیت این است که ثابت شده شست‌وشوی مکرر دست‌ها، باعث قطع زنجیره انتقال عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی از فرد بیمار به سایر افراد می‌شود. بنابراین شست‌وشوی مکرر دست‌ها را مدنظر قرار دهند.

«۱۱۰۰ مرکز بهزیستی» در تملک مسوولان  سازمان  بهزیستی

مدیرکل دفتر عملکرد سازمان بهزیستی گفت: از ۴۲ هزار مرکز زیر مجموعه سازمان بهزیستی ۱۱۰۰ مرکز در تملک مسوولان این سازمان است. کاظم نظم‌ده درباره ابلاغ بخشنامه اجرایی منع پذیرش یا قبول منافع تعارض در سازمان بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی در راستای شفاف‌سازی و مدیریت تعارض منافع این بخشنامه را ابلاغ کرد. او در ادامه افزود: نباید افراد در پست‌هایی مستقر شوند که در این سمت‌ها تعارضی بین منافع شخصی آنها و منافع ملی وجود داشته باشد. البته باید توجه کرد که تعارض منافع به خودی خود عامل فساد نیست، اما یکی از ریشه‌های فساد در سازمان‌ها محسوب می‌شود. نظم‌ده در تشریح مدیریت تعارض منافع در سازمان بهزیستی به ایسنا گفت: لازم است اقداماتی صورت بگیرد که افراد در وضعیت تعارض منافع قرار نگیرند؛ شرایطی که فرد باید بین منافع شخصی خود و منافع ملی تصمیم‌گیری کند. نظم‌ده در پاسخ به این سوال که چرا این بخشنامه امروز ابلاغ شده است، در حالی که سال ۱۳۹۰ تصویب شده است، اظهار کرد: بخشنامه‌های مشابه وجود داشته است و از ابتدای تشکیل سازمان تا امروز، دو یا سه بخشنامه ابلاغ شده است. در بخشنامه‌های قبلی با اجازه رییس سازمان افراد می‌توانستند مجوزهایی بدهند که تعارض منافع در آنها وجود داشت، اما این‌بار رییس سازمان بهزیستی این مجوز را حتی از خودش سلب کرده است. بنابراین رییس سازمان برای خود، معاونانش و سلسله مراتبی که در بخشنامه اعلام شده، محدودیت ایجاد کرده است. این قانون مسوولان بهزیستی را ملزم می‌کند که از تاسیس مراکز بهزیستی خودداری کنند. مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی گفت: اگر افراد علاقه‌مند هستند، مرکزی داشته باشند، نباید در مسوولیت‌های سازمان بهزیستی مستقر باشند؛ یعنی افراد باید برای تاسیس مراکز بهزیستی از سمت خود استعفا بدهند. بنابراین افراد باید انتخاب کنند که یا مسوولیت خود را یا مرکز را داشته باشند.

 

ارسال نظر