اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۴۵۴

سرنگ آلوده عامل شیوع ویروس HIV در لردگان نبود

وزیر بهداشت گفت: در روستای چنارمحمودی از مدت‌ها قبل و از بیش از 40 روز پیش، گزارشاتی از موارد آلودگی با ویروس HIV داشتیم که همکاران ما بسیار آرام و بی‌صدا و با حفظ حرمت مردم شریف آن منطقه، کارها را پیش می‌بردند. سعید نمکی در حاشیه همایش روز ملی دامپزشکی با بیان این مطلب، اظهار داشت: متاسفانه چند روز پیش از سوی یکی از مقامات محلی به صورت غیرکارشناسی ادعا شد که سرنگ آلوده عامل شیوع ویروس HIV در این روستا بوده که قطعا با مستندات بسیار دقیق و کارشناسی که داریم باید بگوییم که هرگز چنین اتفاقی رخ نداده است.او افزود: متاسفانه بهورز زحمت کش و خدوم روستای چنارمحمودی مورد اتهام قرار گرفت و پاسخ ما این است که سرنگ آلوده، عامل شیوع این بیماری نیست و عوامل را شناسایی کرده‌ایم البته مردم شریف و پاکیزه آن منطقه بی‌دلیل یا از راه‌هایی به این ویروس آلوده شده‌اند که هیچ گناه و تقصیری ندارند. کودکی که از مادر مبتلا به HIV متولد می‌شود، معصوم‌تر از آن است که مورد اتهام قرار گیرد یا زنی که به شیوه‌ای آلوده شده باشد که شاید اطلاعی از آن نداشته باشد. وزیر بهداشت تاکید کرد: ما و همکاران مان برای مردم شریف آن منطقه احترام ویژه‌ای قائل هستیم و به هیچ فردی در آن منطقه نباید اتهام آلودگی بی‌مورد زد و آنچه برای ما رسالت است، درمان بیماران است چون پرسنل بهداشتی و درمانی آن منطقه در ابتلای بیماران به این ویروس، هیچ نقشی نداشته‌اند اما نمی‌توانیم وقتی بیمار مبتلا به ویروس HIV به ما مراجعه کرد بگوییم ما در ایجاد این بیماری نقشی نداشته‌ایم پس در درمان و کنترل آن نقشی نداریم. او گفت: خودمان را مکلف به درمان این بیماران صرف نظر از هر عامل ابتلا به ویروس HIV می‌دانیم و خوش بختانه امروز داروهای درمان HIV بسیار خوب عمل می‌کنند و تمامی این بیماران را درمان می‌کنیم و آزمایش‌های گسترده‌ای روی مردم این منطقه انجام می‌دهیم و امیدواریم بتوانیم تمامی بیماران این روستا را درمان کنیم. وی با بیان اینکه هزینه‌های درمان مبتلایان به ویروس HIV کاملا رایگان است، گفت: کمترین هزینه‌ای را در این زمینه به مردم تحمیل نمی‌کنیم و در مورد عوامل آلودگی به این ویروس نیز بعد از بررسی دقیق کارشناسان بهداشتی، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

بیمه سلامت به منابع مالی پایدار نیاز دارد

مدیرعامل اسبق سازمان بیمه سلامت گفت: یکی از مباحث مهم که می‌تواند به اجرای اهداف سازمان بیمه سلامت کمک کند، تامین منابع مالی پایدار است. محمد باقر هداوند، درباره عملکرد سازمان بیمه سلامت افزود: در حال حاضر عملکرد سازمان بیمه سلامت مناسب است، اما باید منابع پایدار برای این سازمان تامین شود که در آینده مشکلات بیشتری در اهداف سازمانی ایجاد نشود. وی ادامه داد: یکی از اهداف برنامه پنجم و ششم توسعه کشور، اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده بود که به درستی اجرایی نشد. در گذشته این طرح‌ها در چند استان به صورت آزمایشی اجرا شد و باید با تلاش در سایر استان‌ها هم اجرایی می‌شد. زیرا اگر این برنامه‌ها اجرایی نشود، در مدیریت منابع موفق نمی‌شویم و اجرای این برنامه‌ها می‌تواند منابع و مصارف را به هم نزدیک کند. مدیرعامل اسبق سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: حتی در گذشته تلاش کردیم دفترچه‌های بیمه را یک شکل کنیم و کم کم به این سمت برویم که منابع را تجمیع کنیم، اما این اتفاق به علت اختلاف در جنس منابع رخ نداد. سازمان بیمه سلامت از دولت پول می‌گیرد و منابع سازمان تامین اجتماعی توسط کارگران تامین می‌شود و این مشکل برای تجمیع بیمه‌های درمانی هنوز وجود دارد.

نگاه قانون به معلولان یکسان است

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه نگاه قانون «حمایت از حقوق معلولان» به همه گروه‌های معلولیت یکسان است، گفت: منظور از مناسب‌سازی در قانون نیز تنها محدود به مناسب‌سازی فضاهای فیزیکی نیست و حتی آموزش نحوه برخورد صحیح با معلولان را نیز شامل می‌شود. محمد نفریه در پاسخ به برخی انتقادات در خصوص یکسان دیده نشدن انواع معلولیت‌ها در قانون حمایت از حقوق معلولان، با بیان اینکه این قانون یک قانون جامع است، گفت: بسیاری از مواد قانون مرتبط به همه معلولان است، برای مثال وقتی به موضوع تحصیل معلولان پرداخته می‌شود، شامل گروه خاصی از معلولان نیست. همچنین اشاره به موضوع مناسب‌سازی از جمله مواردی است که تنها محدود به معلولان جسمی و حرکتی نیست. وی با بیان اینکه فرهنگی مبنی بر اینکه «مناسب‌سازی تنها برای معلولان جسمی و حرکتی است» وجود دارد، بیان کرد: این فرهنگ صحیح نیست بلکه مناسب‌سازی برای نابینایان، ناشنوایان و .... سایر گروه‌های معلولان هم هست. یکی از نکاتی که سازمان بهزیستی بر آن تاکید دارد این است که مناسب‌سازی فقط ساخت رمپ نیست بلکه خیلی گسترده‌تر است. نفریه ادامه داد: برداشت من از قانون حمایت از حقوق معلولان این نیست که اگر برای مثال چند مورد اسم نابینایان آمده است، آنها بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. دست کم برخورد و موضع سازمان بهزیستی اینطور نیست که بین این گروه‌ها تفاوتی قائل شود. اگرچه هزینه تامین وسایل کمک توان بخشی برخی گروه‌ها مانند ناشنوایان در خصوص تهیه سمعک از گروه‌های دیگر بیشتر است، اما رویکرد سازمان بهزیستی، نگاه برابر به مطالبات و خواسته‌های همه گروه‌های معلولان است.

 

 

ارسال نظر