تشریح دلایل دیر رسیدن کتاب درسی به دست برخی دانش‌آموزان

۱۳۹۸/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۱۹۴
تشریح دلایل دیر رسیدن کتاب درسی به دست برخی دانش‌آموزان

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: دانش‌آموزان تا ثبت نامشان در مدرسه قطعی نشده باشد نمی‌توانند ثبت سفارش کتاب داشته باشند و همین باعث شده به دست برخی افراد کتاب دیر برسد.

علی باقرزاده در مورد کم و کسری‌های کتاب درسی با گذشت یک هفته از آغاز سال تحصیلی و گلایه برخی خانواده‌ها در این زمینه گفت: پایه‌های اول تا ششم ابتدایی و متوسطه دوم در تمام شاخه‌ها و رشته‌ها سفارش کتاب‌هایشان به صورت اینترنتی در سامانه سناد صورت گرفته است. بنا بر این کسانی می‌توانند کتاب بگیرند که در مدرسه ثبت نام کرده باشند و بعد می‌توانند در سامانه سناد ثبت سفارش کتاب کنند و اگر ثبت نام کسی در مدرسه قطعی نشده باشد این امکان برایش وجود ندارد.

او ادامه داد: پایه‌های متوسطه اول کتاب‌هایشان از طریق نمایندگی‌های توزیع کتاب صورت گرفته است و یک آمار اولیه استان‌ها درباره میزان تقاضای کتاب دادند که بنا بر آن آمار ما کتاب در اختیار نمایندگی‌ها گذاشتیم تا در اختیار دانش‌آموزان بگذارند. ممکن است یک نماینده برای دو هزار دانش‌آموز تقاضای کتاب داده باشد و کتاب برده باشد اما به هر دلیل ۲ هزار و ۵۰۰ مراجعه‌کننده داشته باشد و وقتی والدین مراجعه می‌کنند فکر می‌کنند کتاب نیست در حالی که می‌توانند به نمایندگی دیگری مراجعه کنند و کتاب تهیه کنند چون ما مازاد بر برآورد دانش‌آموزی کتاب در سطح کشور توزیع کرده‌ایم و پیش‌بینی ۷ تا ۱۰ درصدی جابه‌جایی دانش‌آموزان را هم کرده‌ایم. باقرزاده در ادامه توضیح داد: کسانی که در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند باید از طریق منطقه کتاب‌ها به مدرسه برود و از آنجا کتاب‌هایشان را دریافت کنند. تنها در پایه دهم که بحث انتخاب رشته مطرح است، بخشی از دانش‌آموزان مدعی هستند کتاب برایشان در مدرسه تهیه نشده است که این به دلیل ثبت نامشان در شهریورماه است. قاعدتا وقتی ثبت‌نام می‌کنند آمار بیرون می‌آید که در رشته‌های مختلف نظری و فنی حرفه‌ای و کار و دانش چه تعداد دقیق دانش‌آموز ثبت نام کرده‌اند و برخی به دلیل اصلاح هدایت تحصیلیشان ثبت نامشان به شهریور موکول می‌شود. معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به مهر گفت: البته ما بر اساس یک الگوریتم کتاب‌ها را برای هر پایه به تعداد کافی تولید می‌کنیم ولی توزیع آنها به بعد از ثبت نام موکول می‌شود. طبق تفاوت آمارها مقداری در توزیع استان به منطقه و منطقه به مدرسه ممکن است در این پایه مشکلاتی داشته باشیم. مثلا برآورد ما این بوده که ۳۰ درصد دانش‌آموزان می‌روند رشته‌های فنی اما الان ۴۰ درصد رفته‌اند و در شاخه فنی و حرفه‌ای عمده مشکل ما وجود دارد. اما بسیاری مواقع این مدرسه یا منطقه است که در توزیع دیر اقدام می‌کند و کتاب دیر به دست بچه‌ها می‌رسد. مثلا ۵ دانش‌آموز جدید در مدرسه ثبت نام کرده‌اند و هنوز مدیر به منطقه نرفته تا کتاب آنها را تحویل بگیرد و همه این تاخیرها به حساب ما نوشته می‌شود.

او اظهار کرد: من با اطمینان می‌گویم که کتاب درسی به اندازه کافی تامین شده است ولی اختلالاتی در سیستم توزیع وجود داشته است. البته تنها کتاب درسی مدیریت خانواده و سبک زندگی را ما دیرتر تولید کردیم که به دلیل آن بود که مولفین دیر به ما کتاب را دادند ولی در حال حاضر در باقی رشته‌ها و درس‌ها نباید در مدرسه‌ای دانش‌آموزی کتاب نداشته باشد. باقرزاده در پایان درباره توزیع کتاب‌های درسی اقلیت‌های دینی نیز گفت: کتاب‌های اقلیت‌های دینی را خود آنها تولید می‌کنند و ما توزیع آن را انجام می‌دهیم. ممکن است در مدرسه‌ای دانش‌آموزی از اهل سنت باشد که مدرسه نمی‌دانسته و مثلا کتاب ضمیمه دینی که باید داشته باشد به دستش نرسیده باشد که بلافاصله تامین شده و به دستشان رسیده است.

 

ارسال نظر