اخبار ضد و نقیض درباره دلیل احضار رییس هلال‌احمر

۱۳۹۸/۰۶/۲۳ - ۰۰:۴۳:۱۵
کد خبر: ۱۵۲۸۲۰

پس از آنکه برخی رسانه‌ها از احضار علی‌اصغر پیوندی، رییس جمعیت هلال احمر ایران، برای «بررسی فساد مالی» خبر دادند، روابط عمومی جمعیت هلال احمر با انتشار اطلاعیه‌ای، احضار او به عنوان «متهم» را تکذیب کرد. روابط عمومی هلال احمر با این حال تایید کرده که پیوندی به عنوان «مطلع» در خصوص پرونده فساد مالی سازمان تدارکات پزشکی در واردات دارو، بازپرسی شده است. این خبر کمتر از یک ماه پس از بازداشت علی فرجی، رییس سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر منتشر شد که وظیفه‌اش واردات دارو و تجهیزات پزشکی به ایران است. اسدالله مسعودی‌مقام، قاضی پرونده‌های مفاسد اقتصادی، روز ۱۷ شهریور از بازداشت شبنم نعمت‌زاده، فرزند محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت، به اتهام سوء‌استفاده مالی ۱۸۰ میلیارد تومانی از طریق شرکت «توسعه دارویی رسا» خبر داده بود.

مسعودی‌مقام گفت که نعمت‌زاده به همراه یکی از شرکایش به نام احمد لشکری‌پور در ۲۵ شهریور ماه محاکمه خواهند شد. پس از این خبرها بود که روز پنج‌شنبه ۲۱ شهریور ماه، چند رسانه نزدیک به صداوسیما از جمله باشگاه خبرنگاران از «احضار علی‌اصغر پیوندی، رییس جمعیت هلال احمر برای بررسی فساد مالی» خبر دادند. در تصویری که از «احضاریه» ارسال‌شده برای پیوندی منتشر شد، تاکید شده است که او باید ظرف «هفت روز» برای «ادای توضیح» به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای ناحیه ۲۲ تهران، ویژه جریم اقتصادی، مراجعه کند.

جمعیت هلال احمر ایران در اطلاعیه‌ خود تاکید کرده است که «تفهیم اتهام یا صدور وثیقه» از سوی دادستانی در مورد رییس این جمعیت را «تکذیب» می‌کند. این جمعیت البته تایید کرده که «به دنبال ابهاماتی در پرونده‌های دارویی سازمان تدارکات پزشکی، رییس جمعیت هلال احمر صرفا جهت ادای توضیح در محلی غیر از دادسرای مربوطه حاضر شده و در گفت‌وگو با کارشناسان قضایی به ابهامات موجود پاسخ داده است». در اطلاعیه این جمعیت آمده است که «هیچ‌گونه اتهامی متوجه علی اصغر پیوندی» نیست و « مسوولان جمعیت هلال احمر با قوه قضاییه برای شفاف‌سازی و پیگیری برخی ابهامات و پیشگیری از هرگونه تخلف احتمالی و اقدامات شائبه‌برانگیز در سازمان تدارکات پزشکی، همکاری نزدیکی دارند و رفت و آمدهای فی‌مابین اغلب جنبه حقوقی و قضایی ندارد.» اخبار ضد و نقیض درباره متهم شدن رییس جمعیت هلال احمر ایران به «فساد مالی» در حالی منتشر شده است که پیشتر علی فرجی، رییس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر ایران، برای دو هفته بازداشت شده بود. در زمان بازداشت فرجی، هلال احمر ایران عنوان کرد که موضوع بازداشت مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی «با خرید و واردات داروی گلوکانتیم که دارویی مهم در درمان بیماری لیشمانیوز، سالک» ارتباط دارد. واردات این دارو پس از نایاب شدن آن در خرداد ماه سال جاری، در دو محموله و با درخواست و تقاضای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو از سوی سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر انجام شده بود. جزییات اتهام و دلیل بازداشت فرجی در یک ماه گذشته اعلام نشد و او دو هفته بعد از بازداشت در ۱۱ شهریور ماه با قرار وثیقه آزاد شد، اما بلافاصله از سمتش برکنار شد. علی اصغر پیوندی، رییس جمعیت هلال احمر، در ۱۵ شهریور ماه، حسن صفاریه را به عنوان جانشین فرجی به «سرپرستی سازمان تدارکات پزشکی» منصوب کرد. سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر از جمله سازمان‌هایی است که بخشی از واردات داروهای بیماران خاص و بیماری‌های صعب‌العلاج را در ایران انجام می‌دهد. این سازمان همچنین واردات داروهای کم‌یاب را بر عهده دارد، داروهایی که در ایران به «داروی تک نسخه‌ای» شهرت دارند.

 

ارسال نظر