اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۷۲۹

علت نشت «متادون»  در بازار آزاد

مدیرکل دفتر حقوقی، بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان غذا و دارو با اشاره به علل نشت متادون در بازار آزاد، گفت: برنامه ما این است که متادون را در داروخانه‌های معین توزیع کنیم. شهریار اسلامی‌تبار درباره نشت متادون در بازار آزاد گفت: پیش از این، رویه به این صورت بود که داروهای ترک اعتیادی مانند متادون به مراکز ترک اعتیاد داده می‌شد. در اینجا گاهی مشکلاتی ایجاد و گفته می‌شد دارو یا از طریق شرکت تولیدکننده یا از طریق مرکز ترک اعتیاد به بازار آزاد نشت پیدا می‌کند. بر همین اساس برای کاهش تخلف در این زمینه اعتقادمان بر استفاده از داروخانه‌های معین است. به این صورت که در هر منطقه و هر شهری چند داروخانه معین داشته باشیم که شرکت‌های تولیدکننده متادون، دارو را به این داروخانه‌ها تحویل دهند و بیماران هم از داروخانه‌های معین دارویشان را تهیه کنند. اسلامی‌تبار تاکید کرد: در عین حال ما همه کالاهای سلامت‌محور را برچسب‌گذاری کردیم و مردم می‌توانند از طریق موبایل به سادگی غذا، دارو، مکمل و... را ردیابی کرده و به ما هم کمک کنند. بر این اساس متادونی هم که از سوی داروخانه معین پخش می‌شود، قابل ردیابی است. او به ایلنا گفت: سامانه ما هم به گونه‌ای تعریف شده که اگر یک نفر یک کد و لیبل را سه بار چک کرد، در سامانه ما ثبت شده و مشخص می‌شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد، یعنی در آن کد تخلف شده و ما آن را پیگیری می‌کنیم. اگر یک لیبل سه بار چک شود، به این معنی است که تولیدکننده‌ای که اجازه داشته مثلا ۱۰۰۰ متادون تولید کند و بر اساس همان برچسب دریافت کرده، تعداد بیشتری تولید کرده و لیبل تکرار شده است.

مراکز بهاران طرح شکست خورده است

معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد که بهزیستی به دنبال گرفتن ساختمان از شهرداری تهران نیست. فرید براتی سده با بیان اینکه طرح مراکز بهاران یک طرح شکست خورده است، گفت: در این مراکز از روز اول کار به گونه‌ای پیش رفت که به اثر بخشی نرسید. اولا مشخص نشد که این مرکز برای بازتوانی معتاد است یا بناست به مراکز ماده 16 تبدیل شود، چون هم معتاد ماده 16 درآن بود و هم معتاد بهبود یافته که این خود یک ملغمه‌ای بود. براتی ادامه داد: نکته بعد اینکه بسیاری از این معتادان داروهایی مانند متادون می‌خورند، اما شهرداری برای این مراکز طرحی گذاشته بود که کسی که متادون می‍‌خورد نباید بیاید. شهرداری چه صلاحیتی دارد که در این مورد اظهارنظر کند، ما خیل عطیمی از معتادان متجاهر خیابانی را داریم که متادون مصرف می‌کنند. او تاکید کرد: ما اصلا و ابدا دنبال ساختمان گرفتن از شهرداری و فشار به آنها نیستیم و در کشور با 3 میلیارد تومان، 27 مرکز توانمند‌سازی را مدیریت می‌کنیم. معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور به ایسنا گفت: اعضای شورای شهر تهران اگر می‌خواهند اظهارنظر کنند، اول تجربه کار و پیشینه را ببینند و بعد بیایند به رسانه‌ها، مسائلشان را مطرح کنند. شهرداری طبق قانون موظف است و باید یکسری خدمات را به افراد معتاد و به‌ویژه افراد لامکان بدهد و باید پاسخگو باشند، البته در همه جای دنیا شهرداری این خدمات را می‌دهد.وی ادامه داد: مشکل دوستان این است که فکر می‌کنند بهزیستی این خدمات را از طریق بخش دولتی انجام می‌دهد درحالی که تمام مراکز ما در تهران از سوی سازمان‌های غیر‌دولتی و... اداره می‌شود.

کاهش انگیزه مهاجرت دانشجویان با ایجاد اشتغال

رییس جدید دانشگاه شهید بهشتی کاهش انگیزه ترک کشور در بین دانشجویان را فقط با ایجاد اشتغال شدنی دانست. سعدالله نصیری قیداری با اشاره به اولویت‌های مدیریتی خود در دانشگاه گفت: اولویت اول من ابتدا کار است. تمام اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه باید به وظایف خود عمل کرده و کارشان را جدی بگیرند، در این صورت نور چشم من هستند و امیدوارم که همه همینطور باشند. او در ادامه در مورد اهمیت حوزه پژوهشی دانشگاه گفت: برنامه‌های زیادی برای دانشگاه در نظر داریم مانند ارتقای حوزه پژوهشی دانشگاه. به عنوان مثال در حوزه پژوهش به ارتقای بودجه پژوهشی و همچنین حراست و صیانت از بودجه پژوهشی اهمیتی زیادی قائلم، از این رو نباید به گونه‌ای رفتار شود که بودجه پژوهشی دانشگاه در جاهای دیگر برود و در آنجا هزینه شود. این مساله حتما مورد توجه ماست که بودجه‌ها در ردیف خودشان هزینه شوند و همچنین جابه‌جایی ردیف‌ها را به هیچ‌وجه نخواهیم داشت. رییس دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر صیانت از حوزه مالی دانشگاه به ایلنا گفت: همچنین انضباط مالی، صرف درست بیت المال و بحث اقتصاد مقاومتی را در حوزه مالی جدی خواهیم گرفت. وی درباره برنامه‌های حوزه دانشجویی در دانشگاه شهید بهشتی گفت: دوست داریم جوانان دانشجوی ما درعین حال که هوشمندی سیاسی خود را تقویت می‌کنند مراقب باشند تا اسیر بازی‌های سیاسی نشوند. من هیچ سلیقه فکری را بر دیگری ترجیح نخواهم داد، ضمن اینکه ارزش‌های اخلاقی و دینی نیز برای ما حائز اهمیت است و امیدوارم همه دانشجویان به وظیفه ملی و انقلابی خود عمل کنند. رییس دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: از نظر ما لازم است در پروژه‌هایی که اساتید دانشگاه‌‎ها از صنعت می‌گیرند با دانشجویان مشارکت کنند، زیرا این مساله موجب می‌شود که هم زمینه اشتغال به راحتی برای دانشجویان فراهم شود و همین که چشم دانشجویان به خارج از کشور دوخته نشود و انگیزه ترک کشور در آنها کاهش پیدا کند.

 

ارسال نظر