پیگیری ازدواج موقت دختر 11 ساله از طریق قوه قضاییه

۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۲۹۰
پیگیری ازدواج موقت دختر 11 ساله از طریق قوه قضاییه

از دیروز که تصویر و فیلم ازدواج موقت دختری 11 ساله با جوان 28 ساله در فضای مجازی منتشر شد، کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی مسوولان واکنش‌های زیادی نسبت به آن نشان دادند؛ از شهیندخت مولاوردی معاون سابق رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده تا برخی نمایندگان مجلس. گرچه اعلام شد که رییس دادگستری شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویر احمد گفته این عقد باطل شد و علیه بانیان آن اعلام جرم شده است اما رییس اورژانس اجتماعی کشور نیز تاکید کرد: گزارش‌های لازم درباره ازدواج کودک 11 ساله بهمئی در استان کهگیلویه و بویر احمد

در اختیار دادگستری استان قرار خواهد گرفت.

رضا جعفری درباره انتشار فیلمی در فضای مجازی که مربوط به ازدواج موقت یک دختر 9ساله در شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه وبویر احمد بود، گفت: ما از مسوولان بهزیستی استان خواستیم تا گزارشی در خصوص این اتفاق تهیه کرده و به دادگستری و دادستانی استان ارسال کنند و حتما نتیجه را پیگیری می‌کنیم. همچنین مشاوران بهزیستی مشاوره‌هایی در این خصوص به خانواده‌های پسر و دختر ارایه خواهند کرد.

او با بیان اینکه با توجه به کودک بودن دختر یک تخلف بارز در این مساله صورت گرفته است، ادامه داد: در موارد مشابه نیز گزارشاتی را برای دادستان ارسال کردیم و دادستان نیز در این قضیه ورود کرده و صیغه عقد را فسخ کرده‌ است. رییس اورژانس اجتماعی کشور به ایلنا گفت: سازمان بهزیستی تنها متولی در این زمینه نیست و ما یک بخشی از دستگاه‌هایی هستیم که تامین حقوق کودکان را برعهده دارند. معتقدم باید فرهنگ‌سازی مناسبی در سطوح مختلف آموزشی از مدرسه تا دانشگاه و آموزش عالی در این باره صورت بگیرد. همچنین روحانیون در منابر از منظر دینی به موضوع کودک همسری بپردازند.جعفری اظهار کرد: لایحه تعیین حداقل سن ازدواج برای دختران در مجلس توسط معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده درحال پیگیری است و این یک مطالبه به حق است و چنانچه از منظر قانونی و حقوقی حل شود بخشی از مشکلات در این زمینه برطرف خواهد شد موضوع دیگر نیز همان‌طور که گفتم فرهنگ‌سازی در این خصوص است.او ادامه داد: کودک همسری در برخی از مناطق کشور به صورت یک خرده‌فرهنگ درآمده است و به یک باور همگانی تبدیل شده که کودک همسری آسیب‌رسان نیست در حالی که چنین موضوعی درست نیست و ازدواج در این سن آسیب‌رسان است.

 

ارسال نظر