دو سال از اجرای نیمه کاره و پر اما و اگر طرح تنفس جنگل‌های شمال کشور گذشت.

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۲۰۷

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه چگونه طبق گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد تومانی ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق همه معلمان اضافه می‌شود؟ گفت: نگاه ما توزیع یکسان پول بین معلمان نیست؛ آن چیزی هم که گفته شده در مجموع و بطور کلی بیان شده، نه اینکه برای تک‌تک معلم‌ها این اتفاق بیفتد. در مجموع یک افزایشی صورت می‌گیرد؛ ولی برای کسانی که صاحب امتیاز و صلاحیت‌ها هستند.

علی اللهیار‌ترکمن توضیحاتی درباره رتبه‌بندی فرهنگیان و افزایش ۱۰ درصدی بودجه آن ارایه و اظهار کرد: ۱۸۰۰ میلیارد تومان از بودجه رتبه‌بندی ابلاغ شده بود و سازمان برنامه اعلام کرد ۱۰ درصد دیگر هم تخصیص می‌دهند که به همان ۲۰۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. در واقع این ۲۰۰۰ میلیارد تومان ابلاغ شده ولی هنوز تخصیص نیافته است. او افزود: طرح را در کمیسیون اجتماعی دولت دنبال و تلاش می‌کنیم تا بتوانیم آن را به جریان بیندازیم و مصوبه را از دولت گرفته و احکام را اجرایی کنیم. به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، در سال ۹۴ دولت مصوبه‌ای را گذراند و اجازه رتبه‌بندی حرفه‌ای را داد. پولی که در سال‌های ۹۴ و ۹۵ گرفتیم به ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسید و با افزایش‌های سنواتی بعدی تا ۹۸ به ۷۰۰۰ میلیاردتومان رسیده که اگر این ۲۰۰۰ میلیارد هم اضافه شود برای رتبه‌بندی ۹۰۰۰ میلیارد تومان بودجه داریم. اللهیار به ایسنا گفت: مصوبه‌ای که از دولت خواهیم گرفت نحوه کار ما را مشخص می‌کند. فرهنگیان در گروه‌های حرفه‌ای طبقه‌بندی می‌شوند. رتبه‌بندی فرآیند علمی است و اصلا هدف افزایش حقوق ندارد گرچه یکی از کارکردهای آن افزایش حقوق است. هدف اصلی رتبه‌بندی ارتقای کیفیت و رسیدن به این نقطه است که یک معلم برای کسب مشوق‌ها یک‌سری صلاحیت‌ها و ویژگی‌هایی را در خود ایجاد کند و مکانیزم‌های خودتنظیمی داشه باشد. این امر موجب افزایش مشارکت فعال در فرآیند آموزش شده و از این طریق هم کیفیت کار افزایش می‌یابد و هم نحوه مدیریت منابع انسانی تسهیل می‌شود. معلم در قبال این عملکرد به یک‌سری مشوق‌های مادی و غیرمادی دست می‌یابد که افزایش حقوق از آن جمله است.

او با بیان اینکه مطالعات مربوط از مدت‌ها قبل شروع شده و معلمان بر اساس ارزیابی شرایط موجود در گروه‌هایی قرار می‌گیرند گفت: همه معلمان در گروه اول قرار می‌گیرند اما برای رفتن به گروه دوم تا چهارم باید شرایط لازم را کسب کنند. رتبه‌بندی همانند فرایند جذب هیات علمی در دانشگاه و ارتقاء به استادیاری و دانشیاری است. معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه به این ترتیب آیا همه فرهنگیان شامل رتبه‌بندی می‌شوند؟ گفت: ما پایه را روی چیزی که الان هست می‌گذاریم؛ اما معلمان باید برای افزایش، شرایط لازم را داشته باشند تا بتوانند پول بیشتری را دریافت کنند. به عبارت دیگر پایه را روی سال ۹۴ می‌گذاریم و برای رتبه‌بندی جدید با توجه به شرایطی که فرهنگیان کسب می‌کنند که قطعا باید همینطور باشد؛ بودجه را توزیع و کمک می‌کنیم شرایط ارتقا را کسب کنند و از این پول هم بیشتر بهره‌مند شوند. قطعا نمی‌خواهیم با نگاه معیشتی و صرفا افزایش حقوق به موضوع نگاه کنیم. خود فرهنگیان هم باید کمک کنند تا رتبه‌بندی وارد فرآیند علمی شود و اولین زمینه مدیریت علمی منابع انسانی را شکل دهیم.

الهیار درباره ضرورت تصویب این طرح در مجلس اظهار کرد: قرار بر این شده با توجه به اختیارات دولت، رتبه‌بندی را در دولت مصوب و برای اول مهر اجرا کنیم. اگر نمایندگان ملاحظه‌ای داشتند به دولت اعلام کنند تا دولت تصمیم بعدی خودش را بگیرد؛ اگر هم مشکلی نداشت همان مصوبه مبنای کار بشود و طبق آن حرکت کنیم. در این مدت کار را روی یک‌سری اصول علمی پیش بردیم که تصور می‌کنم نظر نمایندگان را هم تامین می‌کند.

او در پاسخ به اینکه آیا در این زمان اندک باقی مانده به اول مهر فرصت تصویب و اجرا وجود دارد؟ عنوان کرد: باید صبر کنیم دستورالعمل برسد؛ اگر فرآیند تصویب شروع شود تا قبل از ۲۰ شهریور هم می‌توانیم دستورالعمل را ابلاغ کنیم. معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درپاسخ به اینکه چگونه طبق گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد تومانی ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق همه معلمان اضافه می‌شود؟ اظهار کرد: نگاه ما توزیع یکسان پول بین معلمان نیست؛ آن چیزی هم که گفته شده در مجموع و به‌طور کلی، بیان شده نه اینکه برای تک تک معلم‌ها این اتفاق بیفتد. در مجموع یک افزایشی صورت می‌گیرد؛ ولی برای کسانی که صاحب امتیاز و صلاحیت‌ها هستند. اللهیار افزود: به صراحت بگویم نه در دولت و آموزش و پرورش و نه نمایندگان مجلس هیچ نگاه معیشتی نسبت به رتبه‌بندی نداریم. فرهنگیان را بر اساس شرایط عمومی و اختصاصی شان رتبه‌بندی کردیم. در شرایط عمومی مواردی چون سابقه، تجربه، مدرک تحصیلی، نمره‌های ارزشیابی، میزان قبولی در کلاس و هر آنچه به عملکردشان برمی‌گردد لحاظ شده است. در شرایط اختصاصی هم فعالیت‌های علمی و حرفه‌ای، شرکت در همایش‌ها، تالیف کتاب و مقاله، اختراع، نوآوری و... پیش‌بینی شده است. او اظهار کرد: کار بسیار مبنایی انجام گرفته و طبق کار مشترکی با سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و کاملا با اصول علمی جلو می‌رویم که این امر قطعا مشارکت و همراهی فرهنگیان را می‌طلبد که ما را برای مدیریت علمی منابع در آموزش و پرورش کمک کنند.

 

 

ارسال نظر