اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۱۲۴

ورود مجلس به موضوع قاچاق انسان و اعضای بدن

نایب‌رییس کمیسیون قضایی مجلس در مورد لایحه قاچاق انسان واعضای بدن گفت: آمار دقیقی از قاچاق انسان و اعضای بدن در کشور وجود ندارد.  یحیی کمالی‌پور در مورد قاچاق غیرقانونی انسان و اعضای بدن گفت: لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق انسان، اعضای بدن و مجازات عبور‌دهندگان غیرمجاز افراد از مرزهای کشور سال گذشته به مجلس ارسال شد ودر حال حاضر در دستور کار کمیسیون قضایی قرار گرفته است.  نایب‌رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی افزود: در تعریف کلی قاچاق انسان و اعضای بدن باید در نظر داشته باشیم؛ زمانی که افراد به صورت خود خواسته و غیرقانونی از کشور خارج می‌شوند قاچاق محسوب نمی‌شود، وقتی که افراد به صورت اجبار و ناخواسته برای سوءاستفاده کاری یا جنسی از کشور خارج یا وارد شوند در این حالت قاچاق صورت گرفته است.  کمالی‌پور در ادامه یاد آور شد: طرح ورود و خروج غیرقانونی افراد و اعضای بدن به صورت لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق انسان و اعضای بدن و مجازات عبور‌دهندگان غیرمجاز افراد از مرزهای کشور به مجلس دهم آورده شده است و مجلس به کمیسیون قضایی ارجاع داده و در دستور کار قرار گرفته است؛ کلیات این طرح در کمیسیون قضایی مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر دلایلی مبنی بر نیاز فوری جامعه بر تصویب این لایحه باشد؛ برای بررسی آن را به کار گروه ارجاع می‌دهیم تا بعد از ارایه نظریه‌های کارشناسی وارد جزییات شده تا بتوانیم این قانون را تصویب کنیم. نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس دهم تصریح کرد: آمار دقیقی از قاچاق انسان و اعضای بدن به صورت غیرقانونی در کشور وجود ندارد و هرچه هست بیشتر درشبکه‌های اجتماعی و اطلاع‌رسانی شخصیت‌ها از طریق فضای مجازی است .باید در نظر داشته باشیم چه میزان قاچاق انسان و اعضای بدن در کشور داریم تا مشخص شود نیاز به تصویب این لایحه در مجلس وجود دارد یا خیر؛ امیدواریم درجریان رسیدگی به این لایحه بتوانیم آمار دقیقی از قاچاق انسان و ورود و خروج غیرقانونی اعضای بدن در کشور را به دست بیاوریم .

توضیحات وزیر علوم در رابطه با طرح بومی‌گزینی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در رابطه با طرح بومی‌گزینی گفت: ما درخواست دادیم مزایا و معایب فرآیند بومی گزینی توسط کسانی که از این طرح استفاده کرده‌اند بیان شود تا بر اساس آن طرحی آماده کنیم و برای اصلاح به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه دهیم. منصور غلامی در حاشیه همایش معاونین دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور درباره اصلاح طرح بومی گزینی عنوان کرد: طبیعتاً این تحقیق مزایای خاص خود را دارد مانند اینکه در طرح اولیه دانشجویان بتوانند در محل زندگی والدین خود مشغول تحصیل شوند تا مشکلاتی از جمله رفت و آمد و مسافرت‌های آنان را کاهش دهیم. اما در عین حال یک سری معایب هم در این طرح دیده می‌شود به این صورت که در انتخاب ظرفیت‌های بومی، تعداد بیشتری از دانشجویان داوطلب منطقه در دانشگاه‌های منطقه می‌ماند. کاهش مبادلات فرهنگی یکی دیگر از انتقادات وارد شده به این طرح است و دانشجویان در عین حال می‌توانند در شهرهای دیگر دوستان و فضای جدید تجربه کنند. غلامی با بیان اینکه یکی دیگر از معایب این طرح این است که به عنوان مثال اگر دانشجو به شهر دیگری برود و بتواند از گروه آموزشی بهتری برای تحصیل استفاده کند، با طرح فعلی بومی گزینی این شانس از او گرفته می‌شود گفت: ما درخواست دادیم مزایا و معایب فرآیند بومی‌گزینی توسط کسانی که از این طرح استفاده کرده‌اند بیان شود تا بر اساس آن طرحی آماده کنیم و برای اصلاح به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه دهیم. وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تسهیلات ویژه برای فرزندان اعضای هیات علمی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای دارد که که به این مساله پرداخته و باید به آن مراجعه کنید. این تسهیلات اجازه می‌دهد در مرحله اول دانشجویانی که فرزند اعضای هیات علمی هستند پس از قبولی در دانشگاه به محل خدمت پدر و مادرشان در هر دانشگاهی که هستند بروند.

تجاوز به حریم رودخانه‌ها جدی گرفته  شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، فراموشی قوانین طبیعت را علت افزایش حوادث طبیعی دانست و گفت: احداث سد بدون کار کارشناسی، تخریب محیط زیست را به همراه دارد. حسن لطفی  از فراموشی قوانین طبیعت انتقاد کرد و گفت: قوانین حوزه محیط زیست باید اصلاح شده و اجرای آنها مورد توجه جدی قرار گیرد. فرهنگ حفظ محیط زیست ضعیف است و باید تقویت شده و ارتقا یابد، مردم اول باید حفظ محیط زیست را یاد گرفته و سپس باید اطلاعات لازم در مورد قوانین این حوزه به آنها ارایه شود. وی یکی از چالش‌های اساسی کشور را عدم آشنایی مناسب مردم با قوانین دانست و گفت: می‌طلبد رسانه‌ها ماهانه نشریه‌ای را برای حفظ محیط زیست داشته باشند؛ متاسفانه در حال حاضر فرهنگ حفظ محیط زیست رو به افول رفته و چنانچه پیچیده‌ترین قوانین هم تصویب شود راه به جایی نخواهد برد بلکه رسانه‌ها باید آموزش حفظ محیط زیست را به مردم اطلاع‌رسانی کنند و سپس ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و رفع خلاء‌های قانونی مورد توجه قرار گیرد. لطفی افزود: اگر مقایسه‌ای بین زمان فعلی و ۵۰ سال یا حتی ۱۰۰ سال پیش داشته باشیم در گذشته میزان بارش‌ها بیشتر اما میزان تخریب‌ها و خسارت جانی کمتر بود در حالی که ستاد بحران نیز وجود نداشت و کاهش تخریب‌ها به این دلیل بود که مردم با قوانین طبیعت آشنا بودند.

 

ارسال نظر