اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۶۹۱

 

از لایحه مقابله با حیوان‌آزاری چه خبر؟

مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست آخرین وضعیت لایحه مقابله با حیوان‌آزاری را تشریح کرد و گفت: به پیشنهاد معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری قرار شده است که پیش‌نویس تهیه شده برای لایحه مقابله با حیوان‌آزاری در قالب یک لایحه مستقل و جامع به دولت ارایه شود. معصومه حسین‌پور با اشاره به سابقه تدوین لایحه مقابله با حیوان‌آزاری اظهارکرد: در سال ۹۴ در سازمان حفاظت محیط زیست جلسات متعددی با حضور متخصصان و چند حقوقدان برگزار و پیش‌نویس لایحه مقابله با حیوان‌آزاری تهیه و به دولت ارسال شد.  او ادامه داد: بنا به تصمیمات کمیسیون لوایح در دولت مقرر شد لایحه مقابله با حیوان‌آزاری در قالب مواد الحاقی به قانون مجازات اسلامی از طرف قوه قضاییه مورد پیگیری قرار گیرد. مدیرکل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری اردیبهشت امسال پیشنهاد داد که پیش‌نویس لایحه مقابله با حیوان‌آزاری با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست و سایر نهادهای متولی از جمله سازمان شهرداری‌ها و سازمان دامپزشکی تکمیل شود بطوری که علاوه بر مسائل جرم‌انگاری، احکام حمایتی نیز به این لایحه اضافه شود که این موضوع در حال پیگیری است.

گواهینامه موتورسیکلت برای زنان مغایرتی با قانون ندارد

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده از برگزاری نشست‌ها و پیگیری‌ مکاتبات جهت ارایه «گواهینامه موتورسیکلت برای زنان» خبر داد و گفت: به این جمع‌بندی رسیدیم که هیچ مغایرت قانونی در این زمینه وجود ندارد. معصومه ابتکار با بیان اینکه هیچ مخالفتی برای ارایه گواهینامه موتورسیکلت به زنان وجود ندارد، افزود: مغایرت قانونی وجود ندارد و اگر زنان تمایل و نیاز داشته باشند باید بتوانند گواهی‌نامه موتورسیکلت دریافت کنند و اگر هم در آیین‌نامه‌ای مشکل یا سیاست نانوشته‌ای داریم امید است که برطرف شود. او درباره تاثیر موتورسیکلت بر محیط زیست نیز به ایسنا گفت: در دوران فعالیت خود در محیط زیست طرف‌دار موتورسیکلت برقی بودم و بر این باورم که موتورهای بنزینی، دو زمانه و چهار زمانه آلودگی زیادی ایجاد می‌کند به همین دلیل از این موضوع بسیار حمایت می‌کنم، به نظر موضوع موتور و هم دوچرخه بخشی از آن به موضوع سلامت و بخشی دیگر به حفظ محیط‌زیست بازمی‌گردد. معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه استفاده از موتورسیکلت و دوچرخه را سبک زندگی خوب دانست و گفت: در حال حاضر کم‌تحرکی آسیب‌زاست، پس چه اشکالی وارد است اگر بتوانیم چنین فعالیت‌هایی را گسترش دهیم؟ ابتکار با اشاره به اینکه مشکل و مانع قانونی در این زمینه وجود ندارد، تاکید کرد: در این زمینه پیگیری‌هایی انجام دادیم؛ بطور خاص در زمینه ارایه گواهی‌نامه موتورسیکلت برای زنان نشست‌ها و مذاکراتی را برگزار کردیم و پیگیری‌های مکاتباتی را نیز در این راستا انجام دادیم و به این جمع‌بندی رسیدیم که هیچ مغایرت قانونی در این زمینه وجود ندارد.

مخالفت وزارت بهداشت با تولید سواری‌های دیزلی

رییس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن اعلام مخالفت وزارت بهداشت با ورود خودروهای دیزلی به چرخه حمل‌ و نقل کشور، از شهرداری‌ تهران خواست تا اقدامات جدی‌تری جهت کاهش آلودگی هوای ناشی از کارکرد اتوبوس‌های دیزلی انجام دهد.

مدتی است که ایران خودرو دیزل از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کرده است که برای تولید سواری دیزلی مجوز صادر کند. سازمان حفاظت محیط زیست نیز پیش از این مخالفت جدی خود را با این درخواست اعلام کرده بود. اکنون پس از انجام تحقیقات کارشناسی شده توسط ۱۳ دانشگاه کشور در خصوص تولید سواری دیزلی و اعلام مخالفت این دانشگاه‌ها با ورود سواری‌ها به ناوگان حمل‌ونقل کشور، وزارت بهداشت نیز مخالفت خود را با ورود خودروهای دیزلی به چرخه حمل و نقل کشور اعلام کرد.

عباس شاهسونی، رییس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در واکنش به اظهاراتی مبنی بر ورود خودروهای دیزلی به بازار گفت: از سال ۲۰۱۳ آلاینده‌های خودروهای سواری دیزلی توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان ذرات سرطان‌زای قطعی برای انسان‌ها شناخته شد و به دنبال آن تولید این خودروها در کشورهای غربی و اروپایی کاهش چشمگیری پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه خودروهای سواری دیزلی ۲۰ برابر بیش از خودروهای بنزینی ذرات معلق تولید می‌کنند، افزود: علاوه بر میزان بالای ذرات تولیدی توسط این خودروها، مشکل دیگر تولید آلاینده ناکس است. این آلاینده که متشکل از «مونوکسید نیتروژن» و «دی‌اکسید نیتروژن» است، پیش‌ساز ِآلاینده ازن است و می‌تواند تهدیدی جدی برای کودکان، زنان باردار، سالمندان و... باشد. شاهسونی ادامه داد: ذرات تولید شده توسط این خودروها سه برابر رهنمود سازمان بهداشت جهانی است و با ورود آنها به چرخه حمل‌ونقل کشور، هرآنچه تلاش نظیر کنترل سوخت، احتراق و ...در جهت کاهش آلودگی هوا انجام داده‌ایم، به هدر خواهد رفت و مشکل آلودگی هوا چندین برابر خواهد شد.

 

 

 

 

ارسال نظر