واکنش پلیس به حکم صدور گواهینامه موتورسیکلت‌ برای زنان

۱۳۹۸/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۲۸۷
واکنش پلیس به حکم صدور گواهینامه موتورسیکلت‌ برای زنان

معاونت اجتماعی پلیس راهور در خصوص رأی شعبه 31 دیوان عدالت اداری مبنی بر صدور گواهینامه موتورسیکلت‌ برای زنان، اطلاعیه‌ای صادر کرد و از درخواست تجدیدنظر درباره این حکم خبر داد.

به گزارش سایت پلیس، در این اطلاعیه آمده است: «به استناد تبصره ماده20 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 1389، صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان بر عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است. رای بدوی شعبه31 دیوان عدالت اداری صرفا برای شاکیه محترم صادر شده و طبق ماده60 قانون دیوان عدالت اداری قابل تسرّی به عموم نیست و به عبارتی دیگر رای صادره جنبه فردی دارد. باتوجه به وجود رای متناقض در این مورد از شعبه دیگر در دیوان عدالت اداری، نسبت به رای صادره تجدیدنظرخواهی شده تا مطابق با موازین و قوانین بررسی‌های لازم قانونی معمول گردد. بنابراین، پلیس راهور مجری قانون بوده و تصمیمات قطعی و نهایی شده قانونی را به مورد اجرا خواهد گذاشت.»

   موتورسواری زنان؛ مطالبه‌ای که باید به آن پاسخ داد

مدیرکل امور بانوان استانداری تهران درباره صدور حکم شعبه ۳۱ دیوان عدالت اداری مبنی بر الزام پلیس راهور به «صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای زنان»، بیان کرد: برخی مطالبات وجود دارند که ممکن است مطالبه قشر خاصی از زنان باشد که اگر توجه کردن به آن اخلالی در نظم، اخلاق عمومی و امنیت اجتماعی زنان و جامعه ایجاد نکند، اصرار بر نادیده گرفتن آن مطالبه چندان جالب نیست.

ثریا شارقی به ایسنا گفت: موتور‌سواری زنان همانند ماشین‌سواری زنان عربستان است که زمانی تابو بوده و اکنون برطرف شده است. در حال حاضر خودروهای تک‌سرنشین بسیاری در سطح شهر تردد می‌کنند و اگر استفاده از موتورسیکلت‌ فرهنگ‌سازی شود به نوعی به ترافیک کشور کمک می‌شود؛ ضمن اینکه اگر این موضوع به فرهنگ تبدیل شود، دوچرخه‌سواری زنان نیز فرهنگ‌سازی می‌شود تا مقداری از مشکلات ترافیکی کاسته شود. مدیرکل امور بانوان استانداری تهران ضمن بیان اینکه در حال حاضر استفاده از موتورسیکلت نسبت به خودرو در بسیاری از کشورها غالب است و از سوی دیگر به قدری موتورسواری زنان در این کشورها عادی است که برای این امر برنامه‌ریزی جدایی دارند تاکید کرد: بنابراین از این موضوع بسیار استقبال می‌کنم؛ البته ممکن است در ابتدای امر موتورسواری زنان به چشم‌آید اما با توجه به ترافیک سنگینی که در کلان‌شهرها به دلیل وجود خودروهای تک سرنشین وجود دارد، این امر در صورت رعایت استانداردهای لازم هم کمک‌کننده محیط زیست خواهد بود و هم به مطالبه زنان توجه می‌شود.

شارقی یادآور شد: اگرچه ممکن است تعداد کمی از زنان خواستار موتورسواری باشند اما این مطالبه‌ای است که باید به آن پاسخ داده شود و با آن عادی برخورد کرد.

 

 

ارسال نظر