اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۳۵۲

تولید روزانه ۱۱هزار تن پسماند عادی در تهران

مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به تولید ۱۱ هزار تن پسماند عادی به صورت روزانه در تهران گفت: باید پسماندهای شهر تهران به شکل نوین مدیریت شوند. کلانتری گفت: واقعیت این است که تهران محروم‌ترین استان در مسائل محیط زیستی است. بزرگ‌ترین چالش تهران در حوزه مسائل محیط زیستی است که دو حوزه تمرکز جمعیت و مشکل آب، عمده مسائل محیط زیستی تهران است. او افزود: در تهران سالانه ۲۲۰ هزار نفر جمعیت به استان اضافه می‌شود و این افزایش جمعیت تنها در جغرافیای کمتر از یک درصد کشور در حال انجام است. ظرفیت زیستی برای تهران در دهه ۴۰، ۴میلیون نفر اعلام شد و امروز ۱۷ میلیون نفر در تهران هستند. وی با اشاره به حضور ۲۵ درصدی خودرویی و ۳۳ درصدی موتورسیکلت‌های کشور در تهران، افزود: روند آلودگی هوا در استان تهران در سال گذشته مثبت و رو به بهبود بود، اما امسال اگر اقدامی جدی نشود، ممکن است منفی شود. روزانه ۱۱ هزار تن پسماند عادی، ۶۱ هزار تن پسماند و نخاله ساختمانی و ۲۴۰۰ تن پسماند صنعتی در تهران تولید می‌شود و متأسفانه همه اینها در اطراف تهران به شکل درست مدیریت نمی‌شوند.

درخواست نگهداری طولانی‌تر معتادان متجاهر

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: افزایش مدت زمان نگهداری معتادان خواسته آنها و به ویژه خانواده‌های معتادان است. سعید منتظر المهدی درباره مدت زمان نگهداری معتادان متجاهر در مراکز ماده ١۶، افزود: مدت زمان نگهداری معتادان در این مراکز به شرایط آنجا بستگی دارد. وی با بیان اینکه می‌توانیم براساس قانون، مدت زمان نگهداری معتادان را تا دو دوره ٣ ماهه تمدید کنیم، اظهار کرد: این مدت زمان براساس پروتکل‌ها تعیین می‌شود که باید «مناسبت‌ها» و «ملزومات» آن را به دست بیاوریم که بتوانیم معتادان را بیشتر هم نگه داریم. سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به ایسنا گفت: بخشی از افزایش مدت زمان نگهداری به درخواست خود معتادان است، به ویژه خانواده‌ها وقتی می‌بینند که این فرآیند جواب داده و نتیجه گرفته، خودشان درخواست می‌کنند که معتادان بیشتر در این مرکز نگهداری شوند. منتظرالمهدی ادامه داد: در واقع این بازاجتماعی شدن افراد با توانمندسازی آنها انجام می‌شود. یعنی معتادان در آنجا در کارگاه‌های موجود در مرکز حرفه آموزی می‌شوند. اصولا این معتادان از قبل کاری بلد بوده‌اند و حالا در همان حرفه‌های خودشان مهارت آموزی می‌شوند و به این ترتیب می‌توانند در آینده خرج زندگیشان را در بیاورند و به چرخه زندگی برگردند. او درباره افزایش ظرفیت مرکز مهر سروش (کهریزک) نیز توضیح داد: این مرکز تا ۵ هزار نفر ظرفیت دارد و مرحله به مرحله به ظرفیت آن افزوده می‌شود.

قانون تامین اجتماعی نیازمند اصلاح

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، از الحاق یک ماده به قانون تامین اجتماعی در جهت رفع مشکل بیمه صیادان، ملوانان، معلمان حق‌التدریسی و منشی مطب‌های پزشکی خبر داد. جلیل مختار با اشاره به مشکلاتی که ملوانان و صیادان در حوزه بهره‌مندی از خدمات بیمه تامین اجتماعی با آن مواجه بودند، گفت: در گذشته پوشش بیمه‌ای این قشر به این صورت بود که تنها 15 روز از یک ماه را بیمه بودند و 15 روزی که در خشکی حضور داشتند شامل خدمات بیمه نمی‌شد. نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بنده در این مورد نامه‌ای به رییس اسبق سازمان تامین اجتماعی نوشته بودم که در آن درخواست شده بود قانون را به گونه‌ای اصلاح کنند که صیادان و ملوانان بتوانند از خدمات بیمه اختیاری برای تکمیل سنوات خود استفاده کنند. این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار کرد: هم‌اکنون قرار بر این شده که برای تحقق این مهم یک ماده به قانون تامین اجتماعی الحاق شود تا این قشر نیز با پرداخت حق بیمه از خدمات این بخش در حوزه فوت، بازنشستگی و از کارافتادگی بهره‌مند شوند، ضمن اینکه این قانون شامل معلمان و مدرسان پاره وقت و منشی مطب‌ها نیز خواهد شد.

فعالیت مجدد ستاد ملی زن و خانواده با محوریت خانواده

رییس فراکسیون خانواده مجلس گفت: بر اساس پیگیری‌های فراکسیون خانواده به این نتیجه رسیدیم که هیچ خلأ قانونی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار وجود ندارد اما دستگاه‌های حمایت‌کننده بسیار ضعیف عمل می‌کنند.  پروانه مافی با اشاره به عملکرد فراکسیون خانواده مجلس گفت: تقریبا می‌توان گفت که بیش از یک‌سال از عمر فراکسیون خانواده می‌گذرد و بعد از اینکه مجلس دهم تشکیل شد، مطالب، مسائل و مشکلاتی که در حوزه خانواده وجود داشت، این باور را در همکاران ایجاد کرد که یک فراکسیون مستقل را برای خانواده تشکیل دهیم لذا این موضوع را با رییس مجلس در میان گذاشته و ایشان نیز ابراز تمایل خود را برای تشکیل فراکسیونی مستقل برای مسائل خانواده اعلام کردند. او به اجرای آموزش و توانمندسازی خانواده اشاره کرد و به خانه ملت گفت: نامه‌نگاری جدی در حوزه جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی به آموزش و پرورش داشتیم همچنین نشست با کمیته امداد و سازمان بهزیستی به عنوان مهم‌ترین متولیان دستگاه اجرایی را داشتیم و بودجه‌ای معادل 20 میلیارد در بودجه سال 97 را برای معاونت زنان و خانواده خواستیم. به‌گفته رییس فراکسیون خانواده در مجلس  فعال کردن مجدد ستاد ملی زن و خانواده با محوریت خانواده از مهم‌ترین اقدامات این فراکسیون بود.

 

ارسال نظر