خوزستان لرزید

۱۳۹۸/۰۴/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۱۷۱
خوزستان لرزید

زمین‌لرزه‌ای با قدرت5.7 ریشتر صبح روز گذشته، مسجد‌سلیمان در استان خوزستان را لرزاند. زمین‌لرزه‌ای که در استان‌های همجوار و حتی کویت هم احساس شد و بیش از 100 روستا تحت تاثیر این زلزله و 7 پس‌لرزه بعد از آن قرار گرفت، یک نفر جان خود را از دست داد و نزدیک به 70 نفر هم مصدوم شدند. با وجود اینکه خسارت‌ جانی زمین‌لرزه پایین بود اما آنطور که مدیرکل مدیریت بحران خوزستان اعلام کرد، منازل مسکونی در مسجد‌سلیمان به ویژه در بافت فرسوده این شهر تا 50 درصد خسارت دیدند. این‌بار هم در زمین‌لرزه روز گذشته مسجد‌سلیمان، تجربه مشابه زلزله کرمانشاه و تخریب بیمارستان شهدای سرپل‌ذهاب به دنبال زلزله 7 ریشتری در پاییز سال 1396، باز هم تکرار شد و بخشی از بیمارستان نفت این شهر تخریب و دستور تخلیه بیماران صادر شد.

    تخریب بیمارستان نفت

کیامرث حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ روستا در این منطقه متاثر از زمین‌لرزه هستند. درباره خسارت‌های زلزله گفت: در حال ارزیابی منطقه هستیم و ارزیابان به روستاها نیز اعزام شده‌اند. هنوز میزان خسارات جانی و مالی این زمین‌لرزه مشخص نیست. او افزود: مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به تخریب بخشی از بیمارستان نفت در مسجد‌سلیمان گفت: این بیمارستان قدیمی بوده و بخشی از آن به دلیل زمین‌لرزه تخریب شده که خوش‌بختانه آسیبی به بیماران وارد نشده است. ما دستور تخلیه بیمارستان را صادر کرده‌ایم.  رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر هم از وقوع هفت پس لرزه بعد از زمین‌لرزه اصلی خبر داد. مرتضی سلیمی درباره آخرین آمار از خسارات و صدمات زمین لرزه ٥.٧ ریشتری شهرستان مسجد‌سلیمان استان خوزستان اظهار کرد: این زلزله که ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه شهرستان مسجد‌سلیمان را لرزاند تاکنون هفت پس‌لرزه داشته است. بزرگ‌ترین آن ۴.۷ ریشتر بود که ساعت ۱۱ و ۵۶ دقیقه این شهر را به لرزه در آورد. رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به اینکه طبق ارزیابی‌های صورت گرفته و اعلام فرمانداری‌ها در شهرستان‌های لالی، اندیکا، گتوند، شوشتر، ایذه و باغملک خسارات و صدمات جانی و مالی گزارش نشده است، اظهارکرد: تاکنون خسارات ۱۵ روستا ارزیابی شده است که نشان می‌دهد خانه‌های ۱۰ روستا دچار ترک‌های جزئی شده است و در پنج روستای دیگر هشت خانه دچار تخریب بیش از ۵۰ درصدی شده‌اند. همچنین فرماندار مسجد‌سلیمان هم از میزان بالای تخریب بالای ساختمان‌های شهری مسجدسلیمان بر اثر زلزله خبر داد. حیدر حجتی‌نیا گفت: کانون اصلی زلزله 5.7 دهم ریشتر در 45 کیلومتری یکی از بخش‌های تابعه مسجد سیلمان واقع در استان خوزستان به وقوع پیوست. وی افزود: تاکنون خسارت جانی ناشی از این زلزله گزارش نشده ولی در شهرستان مسجد‌سلیمان میزان خسارت‌های مالی بالایی داشته است. میزان حجم زلزله در استان بسیار بالا بوده و در اکثر شهرستان‌های این استان احساس شده است.

    یک کشته و 70 مصدوم

تخریب منازل مسکونی و پس‌لرزه‌ها در حالی است که رییس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان از افزایش تعداد مصدومان زلزله مسجدسلیمان به 70 نفر خبر داد. محمدامین زرگر گفت: برخی از این مصدومان در ایذه و یک نفر در باغملک بودند که توسط تکنیسین‌های اورژانس ۱۱۵ به مراکز درمانی انتقال یافتند.

این در حالی است که ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد بیشتر صدمات جسمی، آسیب‌دیدگی سطحی هستند. او افزود: وزارت بهداشت سریعا برای نیروهای مستقر آماده باش در مناطق اعلام کرده است. ستاد بحران در استان تشکیل شده است. مسوولان ما و هلال احمر هم به منطقه رفته‌اند و در حال ارزیابی هستند. اقدامات طبق پروتکل در حال انجام است. مدت زمین لرزه طولانی بوده است، فعلا مجروحان در حد سرپایی و سطحی هستند. لازم است تا به مناطق روستایی برویم و بررسی لازم را انجام دهیم. جراحت‌های خیلی شدید هنوز گزارش نشده ‌است، اما هنوز ارزیابی از روستاها بطور کامل انجام نشده است.

همچنین به گفته مجتبی طهان، رییس سازمان امداد و نجات یک نفر هم پس از وقوع زلزله و بر اثر سکته؛ جان خود را از دست داده است.

    تاسیسات نفتی سالم است

رییس روابط عمومی نفت و گاز مسجدسلیمان با اشاره وقوع زلزله در این شهرستان گفت: خوش‌بختانه هیچ خسارتی به تأسیسات نفتی واقع در مسجدسلیمان وارد نشده است

او افزود: همه تأسیسات نفتی شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان در سلامت کامل هستند و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد. گاز ترش را در شهرستان قطع کرده‌ایم تا مشکلی در این زمینه نیز برای شهروندان به وجود نیاید. صالحی عنوان کرد: بررسی‌های کاملی از واحدهای علمیاتی شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان انجام گرفته و خوش‌بختانه هیچ مشکلی وجود ندارد. بررسی میدانی در ۶ منطقه آلوده به نشت نفت و گاز در شهر مسجدسلیمان توسط واحدهای عملیات و نیز ایمنی و محیط زیست (HSE) این شرکت شروع شد.

    وضعیت عادی در فرودگاه‌های خوزستان

پس از وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری در مسجد‌سلیمان، دو فرودگاه آبادان و اهواز با مشکلی مواجه نشدند و آماده پذیرش بالگرد و هواپیماهای امدادی هستند و علاوه بر این پروازهای مسافری در آنها طبق برنامه انجام می‌شود.

فرشید گلیج، مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره این موضوع بیان کرد: پس از وقوع زلزله بلافاصله جلسه اضطراری کارگروه تخصصی- فرعی مدیریت بحران و کمیته پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برگزار شد و گزارش‌های مربوط به دو فرودگاه آبادان و اهواز به عنوان زیرمجموعه این شرکت وصول شد. گلیج با اشاره به اینکه دو دستور در این جلسه اضطراری صادر شد، بیان کرد: تست‌های فوق‌العاده فرودگاهی اعم از آب، برق و سیستم‌های ناوبری اخذ و معلوم شد که فرودگاه مشکلی ندارد و علاوه بر این دستور اعلام آماده‌باش مسوولان فرودگاه به منظور عملیاتی نگه داشتن فرودگاه در شبانه‌روز داده شد چرا که احتمال افزایش ترافیک به این دو فرودگاه وجود دارد. وی در مورد خسارات وارده به فرودگاه‌های اهواز و آبادان نیز خاطرنشان کرد: هیچیک از این فرودگاه خسارت ندیده بلکه صرفاً ۲۰ ثانیه در زمان وقوع زلزله آن هم در نقاطی مانند برج مراقبت با لرزش مواجه شدند و در حال حاضر هر دو فرودگاه آمادگی کامل دارند که در صورت قطعی برق با استفاده از موتورهای دیزل برق خود را نیز تأمین کنند.

    وضعیت جاده‌ای مسجدسلیمان

به دنبال زلزله ۵.۷ ریشتری در مسجد‌سلیمان سه نقطه از مسیر جاده‌ای دچار ریزش شد که به وسیله سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پاکسازی شده‌اند و در حال حاضر هیچ جاده مسدودی در مسجدسلیمان به منظور تردد وسایل نقلیه بر اثر زلزله وجود ندارد. غلام‌عباس بهرامی‌نیا، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان درباره وضعیت جاده‌ای و ابنیه فنی مسجدسلیمان پس از وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری در این شهرستان گفت: بر اثر آخرین گزارش‌ها و بازدیدهای میدانی در سه نقطه شاهد ریزش بودیم که این سه نقطه پاکسازی شده‌اند و در حال حاضر جاده مسدودی در مسجدسلیمان نداریم. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان در مورد میزان خسارت وارده به راه‌ها و ابنیه فنی مسجدسلیمان نیز اعلام کرد: تاکنون میزان خسارت‌ها مشخص نیست و در حال برآورد و ارزیابی خسارات وارده به محورهای جاده‌ای و ابنیه فنی هستیم و به محض اتمام این بررسی‌ها هزینه مربوطه اعلام خواهد شد.

    شتاب زلزله چقدر بود؟

رییس شبکه ملی شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از ثبت زلزله ۵.۷ امروز مسجد‌سلیمان استان خوزستان در ۸ ایستگاه شتابنگاری خبر داد. اسماعیل فرزانگان افزود: پس از زلزله با بزرگای ۵.۷ مسجد‌سلیمان استان خوزستان تاکنون از ایستگاه‌های شتابنگاری لالی شتاب ۲۲ سانتی‌متر بر مجذور ثانیه و در ایستگاه رامهرمز ۱۸ سانتی‌متر بر مجذور ثانیه را ثبت کردیم. وی با بیان اینکه این میزان شتاب در ایستگاه شتابنگاری اهواز ۱۷ سانتی‌متر بر مجذور ثانیه و در ایستگاه «الهایی» ۱۶ سانتی‌متر بر مجذور ثانیه بوده است، اظهار کرد: در ایستگاه شتابنگاری هویزه شتاب ۱۶ سانتی‌متر بر مجذور ثانیه و شوشتر ۱۴ سانتی‌متر بر مجذور ثانیه بوده است. فرزانگان اضافه کرد: علاوه بر آن ایستگاه‌های شتابنگاری دورتر مانند خرم‌آباد، بروجرد و الشتر در استان لرستان این زلزله را به ثبت رساندند که شتاب آن بالا نبوده است. رییس شبکه ملی شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه ما همچنان در حال تخلیه اطلاعات از سایر ایستگاه‌های شتابنگاری هستیم، ادامه داد: داده‌های برخی از ایستگاه‌ها را بنا به دلایلی موفق به برقراری ارتباط با آنها نشدیم و ما همچنان در تلاش هستیم که به داده‌های این ایستگاه‌ها دسترسی پیدا کنیم تا ببینیم رکوردهای این زلزله اضافه خواهد شد یا خیر. به گفته وی، دلایل عدم دسترسی به داده‌های این ایستگاه‌ها قطعی خط تلفن یا ایرادات مودم دستگاه‌ها است و این امر ربطی به زلزله ۵.۷ مسجد‌سلیمان ندارد. فرزانگان با اشاره به نصب نسل جدید دستگاه‌های شتابنگاری در این منطقه، خاطرنشان کرد: اهواز مجهز به ایستگاه‌های نسل جدید شتابنگاری است و رکوردی ثبت شده از این زلزله در این ایستگاه به دلیل فاصله کم آن تا مرکز زلزله بوده است. این محقق حوزه شتابنگاری، با بیان اینکه ایستگاه‌های بروجرد و الشتر نیز مجهز به دستگاه‌های نسل جدید شتابنگاری است، یادآور شد: در برنامه داریم که نسل جدید دستگاه‌های شتابنگاری ایستگاه استان خوزستان تا پایان سال جایگزین دستگاه‌های نسل قدیمی شود.

    آثار تاریخی مسجد‌سلیمان آسیب ندید

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان هم اعلام کرد: بر اساس بازدیدهای میدانی تاکنون هیچ گزارشی از آسیب به موزه‌ها، اشیا و بناهای تاریخی مسجد‌سلیمان بعد از زلزله به این اداره کل اعلام نشده است. احمدرضا حسینی با بیان اینکه پس از زلزله پیش از ظهر امروز دوشنبه ۱۷ تیر، کارشناسان میراث اداره کل مسجد‌سلیمان در حال پایش آثار هستند، تاکید کرد: برنامه‌ریزی می‌شود تا در صورت نیاز و اگر بحران ادامه‌دار بود آثار منقول در موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی جمع‌آوری شود و تهمیدات مورد نیاز برای آثار غیر منقول نیز انجام شود.

او گفت: در حال حاضر نیروی یگان حفاظت و مسوولان میراث فرهنگی مسجد‌سلیمان در حالت آماده باش هستند و سایت‌ها و محوطه‌های که در اختیار میراث فر هنگی قرار دارد را به صورت دوره‌ای پایش می‌کنند. به گفته وی تا آخرین لحظه برطرف شدن بحران در مسجد‌سلیمان موارد امنیتی رعایت می‌شود. او با بیان اینکه در حال حاضر محوطه یا اثری که در وضعیت اضطراری قرار داشته باشند در مسجد‌سلیمان وجود ندارد، تاکید کرد: آثار تاریخی در مسجد‌سلیمان وسعت زیادی دارند به همین دلیل، هنوز پایش‌ها به صورت کامل انجام نشده‌اند. شهرام امید- مدیر موزه نفت مسجد‌سلیمان- نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اعلام کرد: براساس بررسی‌ها که تاکنون انجام شده در دیوار، کف محوطه و هر چه به سازه کالبدی بنای موزه مربوط است با آسیبی مواجه نشده‌ایم، حتی ریختگی در دیوارها نبوده است اما هنوز و تأسیسات اصلی موزه امکان بررسی کامل نداشته‌اند.

 

 

ارسال نظر