اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۸۶۵

وضعیت بارش‌ها در پاییز امسال چگونه است؟

سرپرست پژوهشکده اقلیم‌شناسی با تاکید بر اینکه بارش فصل پاییز بدون تأخیر شروع می‌شود، گفت: بر اساس مدل‌های اقلیمی، میزان بارش کشور در پاییز ۹۸ در محدوده نرمال خواهد بود. ایمان باباییان شرایط بارشی کشور را در ماه‌های آتی پیش‌بینی کرد و با اشاره به اینکه بر اساس مدل‌های هواشناسی، به دلیل افزایش دمای پهنه‌های آبی غرب اقیانوس هند، احتمال افزایش بارش‌های تابستانه کشور نسبت به میانگین بلندمدت وجود دارد، گفت: واضح است که بارش فصل تابستان نسبت به سایر فصول قابل توجه نیست و معمولاً سهم بارش دوره سه ماه تیر، مرداد و شهریور نسبت به کل سال قابل توجه نیست اما امسال ممکن است در قیاس با میانگین بلندمدت بارش‌های تابستانه تا حدی افزایش یابد. او با بیان این نکته که در سه ماه تیر، مرداد و شهریور بارش در استان‌های ساحلی خزر بارش‌ها در محدوده نرمال تا اندکی بیش از آن خواهد بود، گفت: در همین دوره بارش در کشورهای همسایه ایران به استثنای ترکیه عمدتاً در محدوده نرمال پیش‌بینی شده است. باباییان ضمن اشاره به وضعیت دمایی کشور در تابستان امسال اظهارکرد: میانگین دمای هوا طی تیر تا شهریور ۹۸ بین ۰.۵ تا یک درجه بیش از نرمال خواهد بود اما در برخی مناطق کشور به‌ویژه نیمه جنوبی کشور تا ۱.۵ درجه بیش از حد نرمال پیش‌بینی می‌شود. سرپرست پژوهشکده اقلیم‌شناسی با تاکید بر اینکه بارش‌های پاییز امسال در محدوده نرمال خواهد بود، تصریح کرد: مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که بارش‌های پاییز ۹۸ با تاخیر مواجه نخواهد بود و به‌موقع آغاز می‌شود همچنین مدل‌های اقلیمی میانگین دمای هوای کشور را در فصل پاییز، در محدوده ۰.۵ تا یک درجه بیش از نرمال پیش‌بینی می‌کند البته با دریافت داده‌های جدید جوی و اقیانوسی، پیش‌بینی فصلی پاییز مجدداً در هفته اول مرداد و شهریور انجام می‌شود.

نارضایتی اجتماعی علت مختومه شدن فروش سربازی

نایب‌رییس فراکسیون ایثارگران مجلس با بیان اینکه تنها ۵ تا ۱۰ درصد افراد جامعه می‌توانند از ظرفیت خرید خدمت استفاده کنند نارضایتی‌های اجتماعی و وجود برخی شائبه‌ها را علت مختومه شدن پرونده فروش سربازی دانست. غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی در مورد مختومه شدن پرونده فروش سربازی گفت: علت عمده مختومه شدن این پرونده نارضایتی‌های اجتماعی و به نوعی تبعیض طبقاتی است زیرا برخی اعتراض داشتند که کسانی که پول دارند از خدمت نظام وظیفه فرار و به کار اقتصادی روی آورده و در نهایت جریمه ریالی آن را پرداخت می‌کنند. نایب‌رییس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی افزود: اما فرزندان کارگران، کشاورزان و قشر ضعیف و متوسط جامعه مجبور هستند دو سال از عمر خود را در این مسیر صرف کنند. او با تاکید بر اینکه خدمت سربازی وظیفه‌ای ملی است و فروشی نیست، به خانه ملت گفت: بنابراین بر اساس تصمیمات گرفته شده در کمیسیون تلفیق بودجه و تطبیق آن با سیاست‌های ابلاغی و اسناد بالادستی پرونده فروش سربازی تا زمانی که شرایط اقتصادی کشور بهبود یابد و شکاف طبقاتی رفع و مردم بتوانند از این فرصت قانونی استفاده کنند مختومه شده است. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تنها تعداد اندکی از مردم می‌توانستند از این ظرفیت بهره ببرند و این ظرفیت قانونی برای همگان وجود نداشت و به گونه‌ای تنها 5 تا 10 درصد افراد جامعه می‌توانستند از این فرصت استفاده کنند که این موضوع در اغلب جوانان نارضایتی‌ها را افزایش داد از سویی به نحوی تداعی می‌شد که نظام به دلیل مشکلات و شرایط سخت اقتصادی به فروش سربازی روی آورده بنابراین به دلیل برخی شائبه‌ها و وجود نارضایتی‌ها در قشر زیادی از جوانان شرایطی فراهم شد که حاکمیت در شرایط فعلی فروش سربازی را از دستور کار خارج کند. جعفرزاده‌ایمن‌آبادی افزود: خرید خدمت از سوی تعداد قلیلی از جامعه به معنای ایجاد فضا برای عده‌ای خاص و متمولان و به نوعی تحقیر و سرزنش افرادی است که شرایط اقتصادی نامناسبی دارند.

توزیع پزشک در کشور تناسبی با عدالت ندارد

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس دهم با بیان اینکه کمبود پزشک نداریم، گفت: توزیع پزشک در کشور تناسبی با عدالت ندارد. بشیر خالقی درباره وضعیت ارایه خدمات درمانی در حوزه بهداشت ودرمان در کشور گفت: ارایه خدمات درمانی در حوزه استفاده از پزشک عمومی با چالش روبه‌رو شده است زیرا در برخی مناطق با کمبود پزشک در شرایطی روبه‌رو هستیم که در برخی مناطقی کثرت پزشک وجود دارد.  او بابیان اینکه توزیع عادلانه پزشک بهترین راهکار برای تنظیم اصولی خدمات رسانی به بیماران در حوزه بهداشت ودرمان است، اظهار کرد: تربیت پزشک به اندازه کافی در کشور انجام شده است اما معضل ماندگاری طولانی مدت پزشکان در مناطق محروم نیازمند پژوهش و بررسی است تا بتوان راهکاری منطقی در خصوص رفع ریشه‌ای معضل مذکور را در دستورکار قرارداد. او ادامه داد: توزیع پزشک در کشور روند عادلانه ندارند واز همین رو بهترین راهکار برای رفع خلأ کمبود پزشک متخصص این است که پزشکان در مناطق محروم از سهمیه بومی استخدام شوند که به‌طور مثال سه‌برابر زمان تحصیل را در منطقه‌ای که مدرک اخذ شده است، به بیماران خدمت کنند.

 

 

ارسال نظر