اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۱۳ - ۰۰:۵۶:۰۲
کد خبر: ۱۴۵۸۷۴

رفع مشکل وام اشتغال مددجویان روستایی و عشایر

مدیرکل بهزیستی استان تهران از برطرف شدن مشکل وام اشتغالزایی مددجویان روستایی و عشایر خبر داد و گفت: پیشنهادی برای ضمانت وام‌های مددجویی ارایه شده است. داریوش بیات نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: تسهیلاتی که به بهزیستی اختصاص پیدا کرده به استثنای روستاییان و عشایر همه آنها جذب شده و وام روستاییان و عشایر یک سری اشکالاتی در تخصیص داشت که در آخرین جلسه این موضوع برطرف شد.

او گفت: اعتبار مربوط به اشتغال روستاییان و عشایر ۱۵ میلیارد تومان بود که تا ۱۰ روز پیش سامانه ثبت نام مشکل داشت اما این مشکل برطرف شده است و در آخرین جلسه شورای عالی کار، مصوب شد که روستاییان و عشایری که شرایط لازم را برای اشتغال‌زایی دارند در این سامانه ثبت نام کنند. وی در مورد بازپرداخت وام اشتغال مددجویان بهزیستی گفت: باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که با دریافت تسهیلات، وابستگی به پرداخت‌ها قطع شود و آنچه کمیته امداد برای ضمانت وام‌های مددجویی اختصاص داده از منابع در اختیار خودش است چرا که بودجه نهاد، بودجه عمومی است و همچنین صندوقی دارند که اقساط را بر عهده می‌گیرد اما متأسفانه سازمان بهزیستی این صندوق را در اختیار ندارد.او در مورد ضمانت مددجویان بهزیستی نیز برای وام‌های اشتغال گفت: به بانک‌ها اعلام کرده‌ایم که آن بخشی از افراد بهزیستی که یارانه نقدی دریافت می‌کنند را بتوانند ضمانت خود کنند که امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد.

بدهی ۲۰۰ هزار میلیاردی دولت به تأمین اجتماعی

جلسه کانون کارگران بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی با سیده فاطمه ذوالقدر عضو فراکسیون کارگری مجلس درخصوص بررسی مشکلات و معضلات در سطح کلان و درون ساختاری برگزار و مشکلات و مسائل کانون مورد بحث و بررسی قرار گرفت.در این نشست در مورد پرهیز دولت از دخالت در امور جاری سازمان، پرداخت به موقع بدهی دولت به سازمان، لغو تدریجی و پلکانی معافیت‌های بیمه‌ای، انجام سه جانبه گرایی واقعی در اداره سازمان، تغییر ساختار و عدم تمکین دولت از قانون طرح بحث شد. همچنین یکی از موضوعاتی که زمینه ساز سوءاستفاده‌ها و تعلل در تحقق و اجرای قوانین از جمله ماده ١٧ قانون رفته اجتماعی شده است عدم استقلال مالی و اداری است که در صورت تامین آن می‌توان انتظار بهبود و رفع مشکلات را داشت.

افزون بر این عنوان شد که نرخ بالای بدهی دولت به سازمان مشکلاتی را در اجرای وظایف سازمان ایجاد می‌کند، این بدهی‌ها در بخش پرداخت حق بیمه‌ها تا سال ٩٥، ١٤١ هزار میلیارد است که سال به سال در حال افزایش است بطوری که در سال ٩٦، ١٨ هزار میلیارد و در سال ٩٧، ٣١ هزار میلیارد به آن اضافه شده است و در حال حاضر این میزان بدهی ٢٠٠ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین به لحاظ قانونی در پرداخت این بدهی‌ها به واسطه تعریف سود مرکب مشکلاتی در پرداخت تعریف شد که باید در نظر داشت که بر اساس نظر بازنشستگان آنها نیز مطالبه سود مرکب را ندارند اما با توجه به افزایش نرخ تورم و شرایط اقتصادی موجود لازم است به نحوی بازنگری‌های لازم در حقوق انجام شود که تامین‌کننده معیشت و زندگی بازنشستگان و مستمری بگیران باشد. آنچه در این جلسه به عنوان اولویت مدنظر کانون مطرح شد، اولویت تغییر ساختار سازمان، تامین هزینه‌های درمان، رفع مشکلات شستا و بدهی‌های ناشی از آن برخاسته از تصمیم‌گیری‌های اشتباه دولت بوده است. همچنین در این نشست مطرح شد که در حال حاضر پرداخت حقوق ٦ هزار میلیارد تومان به ٤٢ هزار نفر در هرماه در حال انجام است که در صورت تعلل در رفع این مشکلات، مسائل جامعه بازنشستگان دو چندان و در سطح کلان قرار خواهد گرفت؛ این در حالی است که باید توجه کرد که تاکنون مشکلات کارگران مس سرچشمه توسط دولت رفع نشده است و در صورت عدم چاره‌اندیشی به موقع، قطعا رفع آنها با مشکلات بسیار بیشتری مواجه خواهد شد که ضرر آن متوجه کارگران خواهد شد.

 

ارسال نظر