واردات دارو و تجهیزات پزشکی که در داخل تولید می‌شود ممنوع است

۱۳۹۸/۰۳/۱۳ - ۰۰:۵۵:۱۸
کد خبر: ۱۴۵۸۷۳
واردات دارو و تجهیزات پزشکی که در داخل تولید می‌شود ممنوع است

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای وزارت بهداشت برای حمایت از تولیدات داخلی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی گفت: از همان روزی که وارد وزارت بهداشت شدم، اعلام کردم که اجازه ورود دارو و تجهیزات پزشکی خارجی که نوع تولید داخلی آن وجود دارد را نمی‌دهم. حتی به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کردم که اگر کسی تجهیزات پزشکی را با مجوز هیات امنا وارد کند و ما خبر نداشته باشیم، تخلف بزرگی انجام داده است.

سعید نمکی افزود: بر همین اساس روش‌هایی را برای حمایت از تولیدات داخلی در نظر گرفته‌ایم. اولین روش عدم ورود دارو و تجهیزات پزشکی خارجی است که مشابه تولید داخلی آن وجود داشته باشد. دومین راهکار، تسهیل پروسه‌های تولید برای تولیدکنندگان داخلی است و سومین روش، فضاسازی پشتوانه‌های اقتصادی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است که به آنها تسهیلات بانکی و وام‌های اشتغال‌زایی داده می‌شود.

نمکی گفت: هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند ادعا کند که در زمان وزارت بنده کالای خارجی اعم از دارو و تجهیزات پزشکی مشابه تولید داخلی که استانداردهای ما را رعایت کرده باشد، به کشور وارد شده است. حتی برای صافی دیالیز که قیمت داخلی آن دوبرابر نوع وارداتی‌اش است ایستاده‌ایم و نمی‌گذاریم که نوع خارجی آن وارد شود اما در مواردی هم متاسفانه کیفیت کالاهای تولید داخل افت می‌کند. به هر حال من وزیر بهداشت هستم و سلامت مردم برایم رکن اصلی است. سلامت مردم را نه فدای رانت واردات می‌کنم و نه فدای رانت تولید و اجازه نمی‌دهم وسیله پزشکی بی‌کیفیت وارد بیمارستان شود. متاسفانه در حوزه تجهیزات پزشکی مواردی را داریم که تولیدکنندگان استانداردهای ما را رعایت نمی‌کنند اما اصرار دارند ما چشممان را روی بی‌کیفیتی ببندیم. بنابراین اگر استانداردهای مورد نظر ما در کالای تولید داخلی رعایت شود، اصلاً واردات آن را انجام نمی‌دهیم.

او درباره کاهش ظرفیت‌های پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز گفت: متاسفانه در کشور درباره پذیرش دانشجو در برخی موارد به درستی عمل نکرده‌ایم و نیروهایمان را به صورت عادلانه در کشور توزیع نکرده‌ایم. در این زمینه دو مکانیزم را در نظر داریم؛ اول اینکه بر مبنای آمایش سرزمینی دانشجو بپذیریم و دوم افزایش سهمیه دانشجویان بومی برای ماندگاری در مناطق است. در حال حاضر در برخی مناطق بیش از سرانه و در برخی مناطق نیز کمتر از سرانه کشور پزشک داریم که این موضوع ناشی از عدم توزیع عادلانه پزشک در کشور است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: حال برای توزیع عادلانه پزشکی نیز باید انگیزه مناسب ایجاد کرد و این کار با زور میسر نمی‌شود. بر همین اساس برای ایجاد انگیزه در دو مکانیزم ایجاد فضاهای مناسب برای پزشکان در مناطق کم‌برخوردار و ایجاد انگیزه‌های مالی و اقتصادی برای آنها را در نظر گرفته‌ایم. به عنوان مثال ضریب پرداخت تعرفه به پزشکی که در سیستان و بلوچستان کار می‌کند نباید با پزشکی که در تهران مشغول به کار است، یکسان باشد. البته فشار مالی این موضوع نیز نباید به جیب مردم وارد شود بلکه باید آن را از منابع عمومی کشور بپردازیم.

او در پاسخ به سوالی درباره اقدامات وزارت بهداشت در حوزه درمان و در طرح تحول نظام سلامت نیز گفت: آهنگ طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان نه تنها کند نشده، بلکه سه بسته طرح تحول پیشین را با شدت بیشتری ادامه می‌دهیم که شامل توسعه و تکمیل زیرساخت‌های درمان در مناطق کمتر برخوردار، ماندگاری طبیبان در نقاط محروم و کمتر برخوردار و تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران خاص و صعب‌العلاج است.

 

ارسال نظر