اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۴:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۳۳۸

راه کاهش هزینه‌های مبارزه با قاچاق موادمخدر

سخنگو و معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست‌جمهوری گفت: در مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر، با استفاده از ابزارهای نوین و پیشرفته همانند پهپاد و با اشراف اطلاعاتی توانستیم هزینه‌های حاصل از مداخله را کم کنیم. سعید منتظرالمهدی با یادآوری این موضوع که همه اقدامات برای مقابله و مبارزه بی‌امان با سوداگران مرگ و قاچاق مواد مخدر انجام می‌شود، تصریح کرد: در این مسیر، سال گذشته 15 شهید دادیم تا سرحدات مرزها و کوچه کوچه‌های شهرها از گزندها در امان باشند. او افزود: در طول این سال‌ها هم نزدیک به سه هزار و 814 شهید مبارزه با مواد مخدر و نزدیک به 12 هزار و 500 مجروح و جانباز تقدیم نظام شده است اما مبارزه همچنان ادامه دارد و تمامی ندارد. منتظرالمهدی با بیان اینکه سن بررسی میزان مصرف مواد مخدر از 15 تا 64 سال محاسبه می‌شود، اظهار داشت: تریاک با 53 درصد بیشترین فراوانی و مصرف را در این رنج سنی دارد و مواد مخدر حشیش، گل و ماریجوآنا با 11.9 درصد، شیشه با 8 درصد و هروئین با 7 درصد در رده بعدی قرار دارند. سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره تعداد مصرف‌کنندگان مواد مخدر در کشور اذعان داشت: بر اساس آمار سال 97، نزدیک به 2 میلیون و 880 هزار نفر مصرف‌کننده مواد مخدر داریم که از این میزان یک میلیون و 950 هزار نفر معتادان حرفه‌ای هستند. وی درباره راهکار کاهش هزینه‌های انسانی و مالی در مبارزه با مواد مخدر هم گفت: سال گذشته 23 هزار میلیارد تومان در این راه هزینه مادی شد که شامل استفاده از ابزارهای نوین و پیشرفته همانند پهپاد بود که در دستورکار قرار گرفت. درواقع در مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر، با اشراف اطلاعاتی توانستیم هزینه‌های حاصل از مداخله را کم کنیم.

حلقه مفقوده سیستم بهداشت و درمان

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه هدف اصلی معاونت پرستاری ارایه مراقبت‌های با کیفیت و مقرون به صرفه به همه مردم است، گفت: امر مراقبت در نظام سلامت ما حلقه مفقوده سیستم بهداشت و درمان است. مریم حضرتی با بیان این مطلب افزود: آنچه در همه جوامع علمی و نظام سلامت مورد توجه قرار گرفته است، مفهوم دو کلمه “health care “ است. با توجه به این دو مفهوم، سوالی که مطرح می‌شود این است که ما چه میزان در تحقق اجرای این دو امر مهم موفق بوده‌ایم. او اظهار کرد: اینکه اخیرا در رسانه‌ها اعلام می‌شود بیش از ۶۰ درصد مردم ما از فشار خون خود تا زمانی که مبتلا به عوارض ناتوان‌کننده آن نشده‌اند، اطلاع ندارند، یا اینکه بیشترین عامل مرگ‌های زودرس در ایران در سال گذشته به دلیل فشار خون بالا بوده است و موارد بسیاری از این قبیل، مستنداتی هستند که نشان می‌دهد چقدر این دو مفهوم مغفول مانده‌اند. حضرتی ادامه داد: به عنوان پرستاری که سال‌ها در این حرفه به صورت تخصصی تلاش کرده است، عرض می‌کنم زمانی که پرستار سلامت جامعه، پرستار سلامت روان، پرستار سلامت سالمندی، پرستار خانواده و پرستار مدرسه در جایگاه حقیقی خود قرار گیرند و به وظایف اصلی خود در جامعه عمل کنند، آنگاه مفهوم مراقبت نه تنها در بالین که در جامعه نیز معنای حقیقی خود را پیدا خواهد کرد. بنابر اعلام وبدا، وی گفت: اکنون که زمینه رشد برای امر سلامت و مراقبت ایجاد شده است از همه پرستاران و اندیشمندان حوزه مراقبت‌های پرستاری در هر جایگاه و مقامی می‌خواهم یکدل و یک زبان، متحد و با جدیت در جهت ارتقای شاخص‌های مراقبت در جامعه و مراکز مراقبتی و درمانی تلاش کنند و میزان مشارکت در ارتقای کیفی مراقبت در جامعه را مبنای تاثیرگذاری خود بدانند و فراموش نکنیم که میزان سنجش اثربخشی ما بسته به میزان تاثیری است که بر سلامت مردم داشته‌ایم.

مدیریت منابع بیمه‌ای برای حل مشکلات بیماران سرطانی

نماینده مردم در مجلس دهم بابیان اینکه رفع کامل مشکلات بیماران سرطانی نیازمند مدیریت جامع منابع بیمه‌ای کشور است، گفت: وزارت بهداشت و درمان به تعهدات خود در حوزه درمان عمل کند.

عباسعلی پوربافرانی درباره وضعیت خدمات رسانی بیمه‌ای به بیماران سرطانی در کشور گفت: برای افزایش ارایه خدمات درمانی به بیماران سرطانی الزامی است که ساماندهی وضعیت بیمه‌ها در دستور کار قرار گیرد و از همین رو الزامی است که منابع بیمه‌ای مدیریت شود تا مشکلات تامین دارو برای بیماران سرطانی به نحو شایانی برطرف شود. نماینده مردم نایین، خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منابع بیمه‌ای در کشور در حوزه درمان نباید به سمت هزینه‌ای غیر‌ضروری هدایت شود، به ایسنا گفت: زمانی که هزینه‌های درمان در حوزه بهداشت و درمان کنترل نشود، بطور حتم هزینه‌ها نیز در حوزه درمان با افزایش روبرو می‌شود. او اظهار کرد: باید بیماران اورژانسی و سرطانی در اولویت برنامه‌های خدمات درمانی و تامین دارو قرار گیرند بنابراین نباید به نوعی در حوزه بهداشت هزینه کرد که نتوان بودجه بیماران سرطانی در حوزه درمان را تامین کرد زیرا درمان بیماران فوق از بسیاری هزینه‌های غیر ضرور در حوزه بهداشت واجب‌تر است.  عضو کمیسیون بهداشت مجلس یادآور شد: بیماران سرطانی با تنگناهای اقتصادی روبرو هستند بنابراین بدیهی است که به جای تامین هزینه‌های غیر‌ضرور برای بیماران باید تدابیری اندیشیده شود که بیماران سرطانی، خاص در اولویت دریافت خدمات درمانی قرار بگیرند.

 

ارسال نظر