شکایت بی‌نتیجه اولیای دانش‌آموزان از مدارس غیردولتی

۱۳۹۸/۰۲/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۰۰۰
شکایت بی‌نتیجه اولیای دانش‌آموزان از مدارس غیردولتی

هر سال در زمان ثبت‌نام مدارس اما و اگرهای شهریه‌ هم شروع می‌شود. تکلیف مدارس دولتی مشخص است هر بار به بهانه کمک‌های مردمی و کلاس‌های فوق برنامه مبلغی را از خانواده‌های می‌گیرند که در واقع همان شهریه نا نوشته است اما مدارس غیرانتفاعی ساز دیگری می‌زنند. شهریه‌های میلیونی که بدون نظارت از والدین دانش‌آموزان دریافت می‌شود آن هم با بهانه خدمات و آموزش‌هایی که مورد تایید آموزش و پرورش و کارشناسان آموزشی نیست و در بیشتر مواقع جنبه تبلیغاتی دارد، این مدارس را به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل کرده است. این وضعیت در حالی ادامه دارد که شکایت خانواده‌ها هم تاکنون به نتیجه نرسیده است. آن‌طور که میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس روز گذشته اعلام کرد، هنوز پرونده شکایت از مدارس غیردولتی از سال ۹۳ در شورای نظارت باز است.

او در آیین رونمایی از سامانه ثبت شکایات مردمی و تلفن گویای سازمان مدارس و مراکز غیردولتی گفت: هر نماینده‌ای در برابر تمام ملت ایران مسوول است. روز شنبه از مدارس غیردولتی بازدید شد و وضعیت نگران‌کننده‌ای را شاهد هستیم و نگرانیم که حوادث زاهدان و تاکستان در اینجا تکرار شود و نیاز به جلسه فوق‌العاده با وزیر آموزش و پرورش در این خصوص وجود دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه هنوز از سال ۹۳ پرونده شکایت در شورای نظارت باز است و شورای نظارت استان فرصت رسیدگی به آنها را ندارد و نمی‌شود از سال ۹۳ فرد تخلف کرده باشد و در استان رای داده باشند اما شورای نظارت مرکزی به آن رسیدگی نکرده باشد و حکمی صادر نشده باشد. این وضعیت مطلوبی نیست.

میرزاده گفت: راه‌اندازی این سامانه‌ها خوب است و باید باشد اما مهم رسیدگی به شکایت‌هاست. با این سامانه‌ها مشکلات حل شود اما امروز شاهد هستیم افرادی آشکارا و در روز روشن تخلف می‌کنند وزیر برای مبارزه با تخلفات محکم وارد شده است اما شرایط به گونه‌ای شد که اوضاع آنچنان پیش نرفت.

وی ادامه داد: شهریه‌ای که برخلاف مصوبه گرفته می‌شود و اسم مدارس مشخص است. نیاز هم به سامانه نیست تا این موارد پیگیری شود. امیدوارم دستور داده شود که رسیدگی شود و دیگر نیازی به این سامانه‌ها نیست. مثلاً مدیرکل شهر تهران دقیقاً می‌داند کدام مدارس تخلف می‌کنند و شهریه آنها چقدر است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان میرزاده درباره باقی مانده پرونده‌ها در شورای نظارت گفت: از شورای نظارت می‌خواهم که جدول زمان‌بندی تهیه شود و ظرف دو تا سه ماه آینده پرونده‌های باقی مانده از سال‌های قبل تعیین تکلیف شود و امکانات و اختیارات و منابع هم مشخص شود تا پرونده‌های قبلی به صفر برسد. اظهارات میرزاده در حالی است که مسوولان آموزش و پرورش معتقدند قرار است سیستم نظارت بر این قبیل تخلفات بیشتر شود. مجتبی زینی‌وند، رییس مدارس و مراکز غیردولتی درباره این موضوع بیان کرد: ما تیم‌های نظارتی ویژه در مناطق یک تا ۶ مستقر و مناطق ۷ تا ۱۲ نیز روزهایی را مشخص کردیم و اطلاع‌رسانی کردیم تا در این روزها پاسخگوی مردم هستند. روزانه ۵ تیم از مدارس غیردولتی تهران بازدید می‌کنند.

او افزود: از چهار طریق شهریه مدارس اطلاع‌رسانی می‌شود. در پرتال سازمان مدارس غیردولتی، اپلیکیشن استعلام میزان شهریه هم همین کار را انجام می‌دهد. از طریق پوسترهایی که مکلف کردیم در هر مدرسه نصب شود و همچنین امسال سامانه مشارکت‌ها و سنا لینک شدند و اطلاعاتشان ثبت می‌شود و قرارداد هم که میزان شهریه را مشخص می‌کند در این سامانه هست و پیامکی هنگام ثبت نام به ولی دانش‌آموز می‌رسد و میزان شهریه هم مشخص می‌شود.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه روزانه پنج تیم از مدارس غیردولتی سراسر کشور بازدید می‌کنند گفت: سامانه ۴۳۱۷ را نیز امروز رونمایی و برای نظارت تعریف کردیم. سامانه هوشمند نظارت مردمی نیز رونمایی شده و در کنار سامانه تلفنی ۴۳۱۷، تقویت و شفاف‌سازی سازمان مدارس غیردولتی را به عنوان هدف دنبال می‌کند.

وی درباره شهریه مدارس غیردولتی نیز عنوان کرد: این شهریه از راه‌های مختلفی چون پرتال و منوی میز الکترونیکی، اپلیکیشن استعلام میزان شهریه در تلفن همراه، نصب پوستر در مدرسه، لینک سامانه سناد و سامانه مشارکت‌ها قابل اطلاع و استعلام است.

رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به قرارداد شهریه افزود: سند دو برگی قرارداد تولید می‌شود که یک نسخه در اختیار خانواده قرار می‌گیرد و یک نسخه در اختیار مدرسه است.

زینی‌وند همچنین درباره پرونده‌های شکایات باقی مانده از سال‌های گذشته گفت: حدود چهارسال شورای نظارت به علت دایمی نشدن قانون تاسیس تعطیل بود. ۱۵۰۰ پرونده باقی مانده بود که مربوط به زمانی است که قانون خلاءهایی داشته است، البته تاکنون به بخش اعظمی از آن رسیدگی شده و تا پایان خردادماه کل پرونده‌های ثبتی صفر می‌شود.

 

 

ارسال نظر