بیماری‌هایی که مانع از سفر حج می‌شود

۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۱۶:۰۸:۵۸
کد خبر: ۱۴۴۶۷۰

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با تشریح جزییات اقدامات این مرکز برای سفر حج، بیماری‌ها و موارد ممنوعه برای سفر حجاج را اعلام کرد.

محمد‌تقی حلی‌ساز درباره تمهیدات و اقدامات این سازمان برای حج تمتع امسال گفت: اقدامات ما با هماهنگی سازمان حج و زیارت از چند ماه قبل آغاز شده است و در حوزه تأمین دارو تجهیزات پزشکی و درمانی، استقرار درمانگاه‌ها و تیم درمانی، معاینات پزشکی مدیران کاروان‌ها و زائران برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.

او با بیان اینکه تمامی مدیران کاروان‌ها تحت معاینات پزشکی قرار گرفته و وضعیت جسمی و سلامتی‌شان بررسی شد، خاطرنشان کرد: مدیران کاروان‌ها باید استطاعت جسمی لازم را داشته باشند و طبیعتاً موارد محدودیت و ممنوعیت سفر برای آنان بیشتر از زائران عادی است. حلی ساز با اشاره به استقرار پزشکان مورد تأیید سازمان حج و زیارت در کاروان‌ها اظهارکرد: در هر دو کاروان یک پزشک مورد تأیید مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر حضور دارد و به عبارتی دیگر به ازای هر ۳۰۰ زائر یک پزشک مورد تأیید داریم. رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر به ایسنا گفت: سلامت و شرایط جسمی زائران نیز بررسی می‌شود، امسال حدود ۸۶ هزار نفر به سفر حج اعزام خواهند شد که وضعیت سلامتی تمامی آنان از سوی پزشکان مرکز پزشکی حج و زیارت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در مواردی هم که نیاز به بررسی بیشتر باشد آزمایشات تکمیلی روی آنان انجام خواهد شد.

او درباره بیماری‌ها و مواردی که سبب جلوگیری از سفر زائران می‌شود اظهارکرد: اعتیاد یکی از این موارد است، زائر معتاد به هیچ عنوان اجازه ندارد که به سفر اعزام شود، چرا که امکان ندارد بتواند حتی با مصرف دارو مدت طولانی در کشور عربستان حضور داشته باشد. رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ادامه داد: بیماری‌های اعصاب و روان در حدی که فرد دچار جنون، اسکیزوفرنی، شیزوفرنی و... شود نیز مانع انجام سفر است. مبتلایان به سرطان‌های پیشرفته و کنترل نشده، آلزایمر حاد و بیمارانی که در حال طی کردن دوران نقاهت خود هستند هم جزو مواردی هستند که امکان سفر حج را ندارند. خانم‌های باردار نیز به دلیل شرایط جسمی که دارند نمی‌توانند در سفر حج حاضر شوند.

 

ارسال نظر