اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۱۱ - ۰۰:۲۵:۵۸
کد خبر: ۱۴۳۵۲۷

ارسال آیین‌نامه حق‌التدریسی‌ها به دولت تا هفته آتی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش از نهایی شدن آیین‌نامه جذب و استخدام معلمان حق‌التدریس، نیروهای نهضتی و پیش دبستانی و ارسال آن به دولت تا هفته آینده خبر داد. علی الهیار ترکمن آخرین وضعیت به‌کارگیری و جذب معلمان حق‌التدریسی و نهضتی را تشریح و اظهار کرد: بر اساس قانونی که مهر ماه سال ۹۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، جذب این افراد و استخدامشان باید بر اساس آیین نامه‌ای باشد که به صورت مشترک در کارگروهی با حضور دو تن از نمایندگان مجلس، وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری استخدامی تهیه و به تصویب برسد. وی افزود: این آیین نامه تقریبا در این کارگروه نهایی شده و آماده ارایه به دولت است و نهایتا تا هفته آینده می‌توانیم آن را ارسال کنیم که بعد از تصویب، مبنای عمل قرار خواهد گرفت و استخدام بر اساس مفاد و مندرجات آن صورت می‌گیرد. معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره مشمولان استخدام طبق این قانون به ایسنا گفت: کاملا در متن قانون مشخص است که مشمولان، برخی حق‌التدریسی‌های سال‌های قبل و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی‌اند که به صورت مستمر کار کرده‌اند؛ همچنین شامل مربیان پیش‌دبستانی و برخی نیروهای خرید خدماتی که سال‌های قبل با شرکت‌های آموزشی همکاری کرده‌اند نیز هست. در آیین نامه جزییات مشخص است و مفاد اجرایی قانون در آیین نامه آمده است. الهیار در پاسخ به اینکه آیا این افراد باید حتما از منبع دولتی حقوق گرفته باشند؟ گفت: بله، این شرط مربوط به مربیان پیش دبستانی است. با توجه به قانون و رای صادره دیوان عدالت اداری منشأ تجلی قانون برای کسانی است که از اعتبارات یا حساب دولتی حقوق دریافت کرده باشند. آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه اجرایی اختیارات اجرایی‌اش در قانون مشخص است و طبق آن عمل می‌کنیم.

کاهش مرگ‌ و افزایش معلولیت در کودکان و نوجوانان

نتایج یک بررسی جهانی نشان می‌دهد در حالی که آمار مرگ و میر در میان کودکان و نوجوانان در سطح جهانی به نصف کاهش پیدا کرده اما براساس شواهد موجود میزان ناتوانی و معلولیت در این گروه سنی رو به افزایش است. با افزایش روند رشد جمعیت در جهان، مرگ و میر کودکان کاهش یافته هرچند میزان معلولیت در آنها رشد داشته‌ است. بر اساس این مطالعات که در نشریه JAMA Pediatrics به چاپ رسیده، در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ میلادی آمار جهانی مرگ و میر کودکان و نوجوانان ۵۱.۷ درصد کاهش داشته درحالی که میزان معلولیت افزایش ۴.۷ درصدی داشته‌ است. در سال ۲۰۱۷ میلادی مشکلاتی چون اسهال، سوء تغذیه حاد و عفونت دستگاه تنفسی از شایع‌ترین عوامل مرگ و میر در میان کودکان و نوجوانان بوده‌اند. با این حال شمار مرگ و میر در میان کودکان و نوجوانان از ۱۳.۷۷ میلیون در سال ۱۹۹۰ به ۶.۶۴ میلیون در سال ۲۰۱۷ کاهش یافته است. به گزارش شبکه خبری ‌سی‌ان‌ان، در کشورهایی با بالاترین رشد اقتصادی- اجتماعی، نارسایی مادرزادی، درماتیت، سردرد و اضطراب از اصلی‌ترین عوامل معلولیت و ناتوانی بوده‌اند. محققان همچنین در بررسی میزان مرگ و میر و معلولیت در افرادی تا طیف سنی ۱۹ سال در ۱۹۵ کشور و منطقه دریافتند مناطقی از شرق و مرکز آفریقا و منطقه آفریقای سیاه بیشترین کاهش را در میزان مرگ و میر کودکان داشته‌اند.

تبخیر گسترده بزرگ‌ترین چالش تالاب هامون

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تبخیر گسترده در فصول گرم سال بزرگ‌ترین مشکل و چالش تالاب هامون است، گفت: تالاب هامون در صورتی به حیات خود ادامه خواهد داد که حجم ورودی آب با میزان تبخیر آن متناسب باشد. علیم یارمحمدی، در رابطه با وضعیت تالاب هامون پس از سیلاب‌های اخیر گفت: تالاب هامون یکی از تالاب‌های آب شیرین کشور بوده که بین ایران و افغانستان مشترک است. هامون صابری قسمت عمیق تالاب بوده که در کشور افغانستان واقع شده و بخش وسیع و کم عمق‌تر تالاب هامون نیز در خاک ایران قرار دارد. ظرفیت اعلام شده این تالاب حدود 17 میلیارد مترمکعب است. نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پی بارندگی‌های اخیر حدود 50 درصد مساحت کلی تالاب هامون آبگیری شده است، افزود: تالاب هامون در صورتی به حیات خود ادامه خواهد داد که حجم ورودی آب با میزان تبخیر آن متناسب باشد. در سال‌های اخیر بخش وسیعی از تالاب هامون کاملا خشک شده و تنها اندکی آب در بخش عمیق هامون صابری باقی مانده بود. در طی دو دهه گذشته، ورودِ کم آب به تالاب هامون و خشکسالی‌های پیاپی و طولانی مدت افزایش پدیده گرد و غبار وضعیت زیست محیطی این منطقه را در وضعیت بحرانی قرار داده بود.  این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: بارندگی‌های اخیر در مناطق مختلف کشور به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان و همچنین آب شدن برف‌های کوه هندوکش، باعث شد حجم زیادی از روان‌آب‌ها در سطح زمین جاری شود. عدم توانایی دولت افغانستان در مهار و ذخیره‌سازی روان آب‌ها باعث شد حجم آب قابل ملاحظه‌ای به منتهی علیه رودخانه هیرمند هدایت شده و از طریق رودخانه هیرمند وارد خاک ایران شود. عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه تبخیر گسترده در فصول گرم سال بزرگ‌ترین مشکل و چالش تالاب هامون است، خاطرنشان کرد: در صورتی که ورودی آب به تالاب به اندازه کافی نباشد به مرور زمان به حالت قبلی خود باز می‌گردد.

 

ارسال نظر