اخبار

۱۳۹۸/۰۱/۲۵ - ۰۰:۴۱:۴۰
کد خبر: ۱۴۲۴۴۷

ایران دارای کمترین زمان آموزش در دوره ابتدایی

 عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده ایران از جمله کشورهایی است که کمترین زمان آموزش در دوره ابتدایی را دارد گفت: کودکان ایرانی در یک سال تحصیلی به‌طور متوسط در دوره ابتدایی ۶۴۵ ساعت در مدرسه حضور دارند، در حالی که استاندارد یونسکو ۱۰۰۰ ساعت در ۲۰۰ روز آموزشی است.

مسعود کبیری، با اشاره به چالش‌های باسوادی دانش‌آموزان گفت: عدالت آموزشی و استانداردهای آموزشی از جمله ابعاد سواد یا کیفیت آموزش هستند. تا چند سال گذشته عدالت آموزشی به مفهوم خوب نوشتن و خواندن و رسیدن به میانگین دانش‌آموزانی بود که بتوانند خوب بخوانند و بنویسند، اما اکنون رسیدن تک‌تک دانش‌آموزان به این مفهوم مد نظر است. همان‌طور که در سال ۲۰۰۵ بحث «آموزش برای همه» مطرح بود اما اکنون بحث «آموزش باکیفیت» مطرح است. او افزود: ایده‌های بسیاری برای بچه‌ها داریم، ایمنی، امنیت و... بر اساس تحقیقات انجام شده ایران از جمله کشورهایی است که کمترین زمان آموزش در دوره ابتدایی را دارد، کودکان ایرانی در یک سال تحصیلی به‌طور متوسط در دوره ابتدایی۶۴۵ ساعت در مدرسه حضور دارند. در حالی که استاندارد یونسکو ۱۰۰۰ ساعت در ۲۰۰ روز آموزشی است. او با بیان اینکه ما امسال که تعطیلی مدارس بر اثر آلودگی هوا در تهران نداشتیم بچه‌ها خوشبینانه ۱۶۵ روز به مدرسه می‌روند گفت: در حقیقت در هفت و نیم ماهی که بچه‌ها به مدرسه می‌روند انتظارات زیادی داریم. در سند تحول بچه‌ها باید ۹۲۵ ساعت آموزش ببینند اما بسیار کمتر از این مقدار است. کیفیت آموزش دستخوش تغییر است و از هر سه دانش‌آموزی که در دوره ابتدایی اختیار داریم یک نفر به حداقل استانداردهای ما نمی‌رسد یعنی خواندن و نوستن یا چهارعمل اصلی را به‌طور کامل بلد نیست.

بهداشت حلقه مفقوده اسکان‌‌ اضطراری سیل‌زدگان

سیل‌زدگان روستایی خوزستان هنوز پاسخ روشنی در مورد زمان تخلیه آب و بازگشت به روستاها از سوی مسوولان دریافت نکرده‌اند. به گزارش ایلنا، استان خوزستان همچنان در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و وضعیت مردمی که روستا و زمین‌های آنها زیرآب رفته، نامشخص است. بنابراین گزارش امکانات غذایی و بهداشتی در کمپ‌ها تامین شده، اما وسایل بهداشتی و تاسیساتی همچون کانکس‌های حمام و توالت و موتور برق با کمبود مواجه است.

اما مهم‌ترین دغدغه سیل‌زدگان وضعیت اسکان‌شان است، آن هم در حالی که دمای متوسط اهواز در حال حاضر بیش از ۲۰ درجه است و در روزهای آینده گرم‌تر نیز خواهد شد. این در حالی است که سیل‌زدگان هنوز پاسخ روشنی در خصوص زمان تخلیه آب و بازگشت به روستاها از سوی مسوولان دریافت نکرده‌اند، اما برخی کارشناسان در خوشبینانه‌ترین حالت ۲ ماه زمان را برای خروج آب از روستاها پیش‌بینی کرده‌اند.

افزایش یک میلیون نفری حاشیه‌نشینان در سال ۹۷

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در سال ۹۷ با توجه به گرانی‌ها یک میلیون نفر به جمعیت حاشیه‌نشینان کشور افزوده شد. علی کرد حاشیه نشینی را معضل بزرگ کلان‌شهرهای کشور دانست و گفت: سکونتگاه‌های غیررسمی از امکانات بهداشتی، آموزشی و رفاهی مناسب برخوردار نیستند و انواع آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی مردم این مناطق را تهدید می‌کند. او با بیان اینکه مجلس با تصویب مصوبات مناسب در تلاش برای تامین امکانات در مناطق روستایی و عشایری برای جلوگیری از مهاجرت و حاشیه نشینی است، افزود: متاسفانه به دلیل عدم زیرساخت‌های مناسب در روستاها و شهرهای مرزی و محروم شاهد افزایش مهاجرت‌ها به کلان‌شهرها و روی آوردن آنها به حاشیه نشینی هستیم که در این رابطه نیاز است مجلس و دولت با تامین زیرساخت‌ها ماندگاری مردم در روستایی و مناطق محروم را افزایش دهد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، به خانه ملت گفت: دولت و وزارت کشور باید مصوباتی را برای بهبود شرایط زندگی در روستاها و شهرهای محروم داشته باشد؛ اعتباراتی به حاشیه نشین استان سیستان و بلوچستان مانند زاهدان که بیشترین جمعیت حاشیه نشین را دارا است و خاش و چابهار تزریق شده که انتظار می‌رود این بودجه در زمینه ساخت وساز فضای آموزشی، مخابرات، بهداشتی و کارگاه‌های تولیدی هزینه شود. نماینده مردم خاش، میرجاوه، کورین و نصرت آباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اعتبار مناسبی در بودجه 98 برای حل مشکلات حاشیه نشینی پیش بینی شده است، تصریح کرد: امیدواریم مسوولان به گونه‌ای عمل کنند که شاهد حل مشکلات حاشیه نشینی در سال‌های پیش رو باشیم. کرد با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها باید به وظیفه خود در مقابل حاشیه نشینان به خوبی عمل کنند، گفت: حاشیه نشینی نتیجه بی‌توجهی به اقتصاد روستایی و روستاییان است و زمان آن رسیده که با توجه به اقتصاد روستایی از مهاجرت روستاییان به کلان‌شهرها جلوگیری کرد.

 

ارسال نظر