سیلاب در کمین

۱۳۹۸/۰۱/۲۴ - ۰۰:۱۳:۰۱
کد خبر: ۱۴۲۳۵۳
سیلاب در کمین

250 روستا در خوزستان زیر آبند

بارندگی‌های شدید از دیروز در 10 استان کشور شروع شده و همچنان ادامه دارد. با ادامه بارندگی‌ها که به گفته سازمان هواشناسی تا اواسط هفته ادامه خواهد یافت، احتمال موج جدید سیلاب به‌ویژه در مناطق سیل‌زده وجود دارد. این در حالی است که امدادرسانی در استان‌های گلستان، لرستان، خوزستان و ایلام ادامه دارد و در برخی شهرها مردم با گونی‌های شنی جلوی ورود سیلاب به شهر را گرفته‌اند. بارش دوباره شدید باران، وضعیت را در این مناطق وخیم‌تر کرده است.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت که دیروز بارش باران در جنوب کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، شمال خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و شمال بوشهر شدت بیشتری داشته است.

احد وظیفه درباره وضعیت آب و هوایی کشور اظهارکرد: با توجه به نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، امروز (دیروز) در بیشتر مناطق جز نوار غربی کشور شاهد بارش باران خواهیم بود که در مناطقی از جنوب، جنوب شرق، ‌شرق و بخش‌هایی از شمال شرق به شکل رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید موقتی خواهد بود.

شدت بارش در امروز برای استان‌های گلستان، سمنان، خراسان شمالی، جنوب فارس، هرمزگان، جنوب کرمان، نیمه شرقی اصفهان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و بخش‌هایی از خراسان رضوی پیش‌بینی می‌شود که آبگرفتگی معابر و احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها در این مناطق دور از انتظار نخواهد بود.

او افزود: روز یک‌شنبه ۲۵ فروردین در نیمه شرقی کشور شاهد بارش باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی خواهیم بود. این شرایط در روز دوشنبه (۲۶ فروردین) برای نوار شرقی پیش‌بینی می‌شود. روز سه شنبه (۲۷ فروردین ماه) نیز این شرایط محدود به شمال شرق و شرق کشور خواهد بود.

به این ترتیب نگرانی از بابت احتمال وقوع سیل در تهران وجود ندارد اما شرایط برای استان‌های لرستان، گلستان و خوزستان به این شکل نیست.

   ۲۵۰ روستا در خوزستان زیر آب

رییس سازمان مدیریت بحران نیز با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵۰ روستا در زیر آب هستند، گفت: با توجه به تمهیداتی که در دو روز گذشته صورت گرفته، احتمال ورود آب به شهر اهواز منتفی شده است.

اسماعیل نجار درباره آخرین وضعیت سیل در استان خوزستان گفت: دو روز پیش جلساتی با حضور وزیر کشور و کارشناسان برگزار شد، بررسی‌های همه‌جانبه‌ای صورت گرفت و چند اقدام اساسی در این جلسه تصویب شد و با توجه به اینکه ورودی سدها کاهش پیدا کرده دبی خروجی سدها را نیز کاهش دادیم.

او با اشاره به دستور تخلیه ۵ منطقه در شهر اهواز به ایلنا گفت: دستور تخلیه این مناطق برای پیشگیری از خطر بود و تمام عوامل اجرایی در تلاش هستند تا آب بیش از این وارد شهر شود و غیر از منطقه عین‌دو که دچار آبگرفتگی شده دیگر مناطق نیز در حال حاضر شرایط تثبیت‌ شده‌ دارند و معتقدم ورود آب به شهر در حال حاضر منتفی است و بارندگی‌های پیش‌رو نیز بر اساس پیش‌بینی هواشناسی بارندگی‌هایی نیست که تا ۲۹ فروردین شدت زیادی داشته باشد و امیدواریم با تمهیداتی که اندیشیده شده مشکل در استان خوزستان برطرف شود.

نجار در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود وزارت نفت اجازه ورود آب به همه مخازن هورالعظیم را به دلیل احتمال خسارت به تجهیزات نفتی نمی‌دهد، تصریح کرد: تا جایی که اطلاع دارم این موضوع از سوی وزیر نفت تکذیب شده است و در هور العظیم تا جایی که توان داشته نسبت به ورود آب اقدام شده است و حتی به بخش‌هایی در سمت هورالعظیم عراق نیز آب وارد شده است.

اظهارات نجار در حالی است که غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان می‌گوید: استاندار خوزستان تاکید کرد: سیلابی که به سمت اهواز در حرکت بود کنترل شده اما همچنان خطر وجود دارد و تاکید می‌کنم بر حالت فوق‌العاده در مناطق عین دو، ملاشیه، زردشت و کیان‌شهر که به گوش باشند و به موقع اقدامات را انجام دهند.

   نگرانی از سرازیر شدن سیلاب

 دجله و فرات به آبادان

ازسوی دیگر فرماندار ویژه آبادان گفت: سیلاب، سدهای عراق را سرریز و دجله و فرات را خروشان کرده است.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه خبر، زین العابدین موسوی افزود: رهاسازی آب از سدهای سرریز عراق تا حدودی به افزایش دبی رودخانه اروند منجر شده است.

 او گفت: بالا رفتن حجم آبهای روان به سمت آبادان از عراق و سدهای خوزستان، جنوب آبادان، جاده آبادان – ماهشهر، جاده‌های شرق بهمنشیر و محورهای مواصلاتی شهر مرزی چوئبده را تهدید می‌کند و این یک هشدار است.

موسوی افزود: با هدف پیشگیری از بحران احتمالی، 20 کیلومتر سیل بند در جاده ورودی شهر یعنی جاده قفاص در حال ساخت است و 7 کیلومتر سیل بند و انسداد 7 نهر نیز در مسیر اروندرود در دست اجراست. فرماندار ویژه آبادان تاکید کرد: همه در تلاش و آماده باشند تا مسیر سیلاب از سوی اروندرود کنترل و مهار شود.

در استان گلستان نیز محمدرضا رحمان‌نیا، معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان گلستان با اشاره به نفوذ دوباره سامانه بارشی و سرد گفته است: با توجه به ورود سامانه بارشی از دیروز و میزان بالای بارندگی و قطعی بودن روان آب‌ها، وقوع سیلاب به ویژه در نقاط مستعد استان در این هفته محتمل است. در ارتفاعات گلستان حداکثر بارندگی 100 میلی متر و در مناطق پایین‌دست و دشت به 50 میلی‌متر خواهد رسید.

 

 

 

ارسال نظر