اخبار

۱۳۹۸/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۹۲۷

نرخ مشارکت زنان در اقتصاد ایران

نایب‌رییس انجمن زنان مدیر کارآفرین با بیان اینکه ۵۰ درصد جامعه را جمعیت زنان تشکیل می‌دهند، گفت: طبق گزارش نتایج آمارگیری نیروی کار سال ۹۵ مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی زنان (بالای ۱۵ سال) ۱۶.۳ درصد و در سطح جهانی ۴۷.۶ درصد است. زهرا نقوی با اشاره به شعار سال ۹۸ تحت عنوان «رونق تولید»، با بیان اینکه گردش کار، گردش مالی، اشتغال و مشکلات رکود از مسائل اساسی «تولید» است، افزود: تولید راهکار مشکل «بیکاری » است، اما باید تولید متناسب با نیازهای روز جامعه و کیفیت قابل قبول باشد. تعداد محصولات ایرانی که تولیداتشان از قدمت بالایی (یک قرن یا نیم قرن) در بازار ایران برخوردار باشند انگشت‌شمار است، چراکه هیچ‌گاه به میزان عرضه و تقاضا، کیفیت بالای محصولات و استفاده از تکنولوژی روز توجه نشده است.

نایب‌رییس انجمن زنان مدیر کارآفرین معتقد است: اگر کارآفرینان هنگام تولید، به کمیت و کیفیت محصولات آن هم در شرایطی که وضعیت اقتصادی ایران به دلایل متعددی بسیار خاص است، توجه کنند، رونق کسب و کار و اقتصاد جامعه افزایش خواهد یافت. عضو هیات‌مدیره انجمن ملی زنان کارآفرین در ادامه با تاکید بر اینکه زنان کارآفرین نیازمند کسب آموزش‌های اولیه کارآفرینی هستند، گفت: فعالیت‌های گروهی اصل مهمی در پیشرفت اقتصادی زنان است؛ با توجه به اینکه زنان به لحاظ روحیه خاص زنانگی از امتیازات ویژه‌ای برخوردارند، توصیه می‌شود که به صورت گروهی با زنان دیگر وارد بازار کار شوند. زنان کارآفرین می‌توانند با کسب تجربه، رونق تولید و جایگاه اجتماعی خود را ارتقاء دهند.

وی معتقد است که زنان نیازمند سرمایه اولیه، کسب دانش و تجربه هستند و اگر بنا بر این باشد که زنان با فعالیتهای گروهی با یکدیگر وارد بازار کار شوند، زنانی که دارای تجربه هستند در کنار زنانی که به دانش روز واقف هستند می‌توانند در زمینه تولید محصولات موفق‌تر عمل کند. نقوی ادامه داد: همچنین برای زنان خود اشتغال و افرادی که در آغاز راه کسب و کار خود هستند، آموزش‌هایی در دو حوزه عمومی و تخصصی پیشنهاد می‌شود. آموزش‌های عمومی شامل مهارتهای مدیریتی، بازاریابی، فروش و تامین منابع مالی خرد و آموزش‌های عمومی حول استاندارسازی محصول (کالا و خدمات) هستند.

به گفته او، در سال ۱۳۹۵، ۵۷ درصد ورودی‌های مقطع کارشناسی را زنان تشکیل دادند، این درحالی است که نرخ مشارکت اقتصادی زنان تحصیلکرده نسبت به مردان تحصیلکرده بسیار پایین‌تر است. زنان تحصیلکرده خواهان ورود به بازار کار و مشارکت در مدیریت جامعه و دستیابی به موقعیتهای بهتر هستند و در برنامه ششم توسعه کشور هم پیش‌بینی لازم برای بهره مندی جامعه از این ظرفیت شده است لذا توجه دولت و نهادهای سیاست‌گذار به دو رویکرد توانمندسازی و ترویج رویکرد خوداشتغالی، کسب و کار و کارآفرینی می‌تواند در افزایش مشارکت اقتصادی زنان بسیار تاثیرگذار باشد.

ارسال محموله شیرخشک به مناطق سیل‌زده

سخنگوی سازمان غذا و دارو از ارسال محموله شیرخشک و غذای کودک برای مناطق سیل‌زده خبر داد. کیانوش جهانپور اظهار کرد: محموله شیرخشک و غذای کودک از طرف شرکت بهداشت کار به مناطق سیل‌زده ارسال شده است. همچنین برخی دیگر از کارخانجات تولید‌کننده شیرخشک برای ارسال محموله به مناطق سیل زده اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین روز جمعه دکتر مهناز خانوی مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو ضمن بازدید از کمپ سیل‌زدگان استان گلستان، عنوان کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته از این مناطق، در زمینه شیرهای متابولیک، خوشبختانه ذخیره نوروزی که به منطقه ارسال شده بود هنوز پاسخگو است و اداره کل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو پیگیر نیازهای موردی هست.

اوج باروری دهه شصتی‌ها

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره وضعیت جمعیتی و رفتار باروری در کشور توضیح داد. حامد برکاتی درباره وضعیت نرخ موالید در کشور، گفت: طبق آخرین سرشماری رسمی، نرخ رشد جمعیت کشور ۱.۲۴ است. همچنین شاخص جایگزینی جمعیت در پنج سال منتهی به سال ۹۵، ۲.۰۱ و در 3 ساله منتهی به سال ۹۵، ۲.۰۸ بود. او افزود: برآورد می‌شد که در سال ۱۳۹۵ شاخص جایگزینی جمعیت ۲.۱ باشد. در حال حاضر برآورد ما این است که این شاخص حتما کمتر از ۲.۱ شده است. بر این اساس مشخص می‌شود که در حوزه جایگزینی و رشد جمعیت ابتدا یک روند صعودی داشتیم و سپس روندی نزولی را طی کرده‌ایم؛ به‌طوری‌که تعداد تولدهایمان در دو سال ۹۵ و ۹۶ نسبت به سال‌های پیش از آن، سالی ۴۰ هزار مورد کمتر شده است. برکاتی با بیان اینکه در سال ۹۷ هم وضعیت خیلی متفاوتی در این زمینه نداشتیم، به ایسنا گفت: البته رشد جمعیت‌مان در روند صعودی هم ناشی از اقدامات و سیاست‌گذاری‌های ملی و اجرای سیاست‌های کلان جمعیتی بوده و هم ناشی از شکم جمعیتی بوده که در دهه ۶۰ داشته‌ایم؛ به‌طوری‌که متولدین بسیار زیادی را در دهه ۶۰ داشتیم که در دهه ۹۰ به متوسط سن باروری رسیدند. او ادامه داد: به‌طور متوسط مردان ایرانی در سن ۲۸ سالگی و زنان ایرانی در سن ۲۴ سالگی ازدواج می‌کنند و حدود چهار تا پنج سال بعد از ازدواج اولین فررندشان متولد می‌شود. بنابراین اوج فرزندآوری دهه ۶۰ها در سال‌های منتهی به سال ۱۳۹۵ بوده است.

 

 

ارسال نظر