خبر

۱۳۹۷/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۵۱۱

مالکان ۶۲ برج باغ تهران معرفی می‌شوند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اجازه شورای پنجم برای احداث ۶۲ برج باغ در تهران گفت: مشخصات کامل این برج باغ‌ها روی سایت شفافیت قرار می‌گیرد و بیشتر این باغات در منطقه یک است.

به گزارش فارس، محمود میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص صدور مجوز شورای پنجم برای احداث 62 برج باغ در تهران گفت: در تهران به مساله باغات بی‌توجهی زیادی شده است.

او ادامه داد: برخی آمار می‌دهند که در سال 25، 5 هزار هکتار باغ در تهران بوده است اما من می‌گویم بیشتر از این رقم بوده است؛ اگر ببینیم محدوده تهران کجا بوده و محاسبه کنیم می‌بینیم عدد بیشتر است همچنین در لابه‌لای شهر تهران باغ‌های وجود داشته است.عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران به باغ‌هایی لویزان، ازگل و دارآباد اشاره کرد و گفت: بسیاری از این باغ‌ها از بین رفته است .

به گفته میرلوحی، باید بپذیریم نیمی از باغات تهران از بین رفته و باغاتی که باقی مانده است روی فرم نیست؛ اسمش روی سند فقط باغ است وگرنه وقتی ملاحظه می‌کنیم، می‌بینیم اینها باغ بزرگی بودند و در حال حاضر با 5 و 10 درخت سرپا هستند و بقیه خشک شده‌اند.

  بی‌توجهی افکار عمومی به باغ‌ها

به اعتقاد این عضو شورای شهر تهران، به نظر می‌رسد افکار عمومی و شهروندان نیز نسبت به این موضوع بی‌توجه بوده‌اند. همسایگان می‌دیدند که این درختان خشک می‌شود ولی اطلاع ندادند. روی مصوبه ۶۲ برج باغ افکار عمومی بسیار حساس شده است. اگر این حساسیت در سال‌های قبل هم بود بهتر می‌شد. میرلوحی افزود: سیاست ما در شورای پنجم حفظ باغات است و مصوبه برج باغ‌ها را لغو کردیم اما دو نکته وجود داشت ابتدا باید شورای عالی شهرسازی آن را تأیید کند و تنها تصویب ما کافی نبود و دوم اینکه 480 پرونده در مسیر بود. این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: برای 62 باغ پروانه صادر شده بود؛ اما برخی از این برج باغ‌ها مقداری از عوارض را پرداخت کرده بودند اما 62 برج باغ کامل عوارض خود را پرداخت کرده‌اند.

به گفته میرلوحی، این ۶۲ برج باغ قبل از تاریخ مصوبه شورا اقدام کرده بودند و ما چاره‌ای نداشتیم.

  احکام دیوان عدالت طی 14 سال اخیر تحلیل شود

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: ما از مرکز مطالعات شهرداری می‌خواهیم که احکام دیوان عدالت را طی 14 سال اخیر آنالیز و به مردم گزارش می‌دهیم. یکی از مسائل این است مرتباً گفتیم مجوز صادر نمی‌کنیم و نکرده‌ایم؛ متأسفانه تعدادی از این برج باغ‌ها از دیوان رأی گرفتند.خیلی از مواردی که در صحن رأی‌گیری می‌کنیم بازگشتی است. شورا تصمیم گرفت که به 62 برج باغ مجوز ساخت دهد اما در خود مصوبه دو نکته گنجانده شده است.

یکی اینکه اگر راه‌حل جایگزینی است باید راه‌حل بررسی شود. میرلوحی گفت: به عنوان مثال یکی از راه‌حل‌ها این است که اگر کنار باغ؛ 5 ساختمان فرسوده باشد؛ مالک این ساختمان‌ها را خریداری کند و همه امتیازاتی که قرار بود در باغ بدهیم به مالک داده می‌شود و ملک‌های جدید حیاط ساختمان شده و بسیار ارزشمند می‌شود.

  قطعا اجازه قطع درخت نمی‌دهیم

وی با تاکید بر این موضوع که حفاظت از درختان در دستور کار ماست، گفت: مشخصات کامل 62 را روی سایت شفافیت شهرداری تهران می‌گذاریم تا مردم در جریان باشند و بیشتر این باغات در منطقه یک است.

این عضو شورای شهر تهران گفت: قطعا اجازه قطع درخت نمی‌دهیم و کمیته‌ای در نظر گرفته‌ایم تا موضوعات را بررسی کند.به افکار عمومی و شهروندان قول می‌دهیم درختی از بین نخواهد رفت و فلسفه اصلی کار ما حفاظت از درختان است.

  هنوز هم جزو منتقدان باغ کشی هستم

وی در پاسخ به این پرسش که شما جزو منتقدان باغ‌کشی بودید ولی در حال حاضر اجازه ساخت‌وساز در این 62 برج باغ را داده‌‌اید، گفت: حالا هم منتقد هستم؛ تاکید کرده‌ایم درختی از بین نرود. عضو شورای شهر تهران در خصوص الباقی باغ‌هایی که مجوز ساخت گرفته‌اند، گفت: شهرداری باید آنها را راضی کند و پول شهروندان را بازگرداند؛ ما که بدهی سنگینی داریم حالا این هم روی آن و باید فکری برای آن بکنیم.

 

ارسال نظر