ایجاد فضای برابر با ساماندهی دستفروشان

۱۳۹۷/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۵۴۹

الهام فخاری، رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون سبب افزایش مهاجرت به پایتخت نمی‌شود، بلکه سبب ایجاد دسترسی به فرصت‌های شهری به صورت ضابطه مند و ایجاد جاذبه‌های شهری در کنار رضایتمندی مردم خواهد شد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون شهر تهران در حالی در یکصد  و بیست و سومین جلسه شورا به تصویب رسید که برخی ایراداتی به این طرح وارد می‌دانستند. مواردی از قبیل اینکه چنین طرحی سبب افزایش مهاجرت به تهران خواهد شد یا اینکه این طرح اعتراض صنوف را در پی خواهد داشت.

رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران یکی از طراحان این طرح گفت: واقعا اگر فکر می‌کنند که ساماندهی مشاغل سیار موجبات افزایش مهاجرت به شهر تهران را فراهم می‌آورد تحلیل بسیار اشتباهی می‌کنند.

وی ادامه داد: آنچه که موجب مهاجرت یا افزایش آن می‌شود، عواملی از جمله وضعیت اقتصادی حاضر، تعطیلی کارخانه‌ها و مراکز تولیدی و بحران ارزی است که البته در چند ماه گذشته مهار شد. موضوع مهاجرت موضوعی است که مسائل اقلیمی در آن تاثیرگذار است، مساله بیکاری، عدم توازن فرصت‌های اقتصادی و اجتماعی در کل کشور و نیز بعضی موارد فرهنگی در ایجاد این وضعیت اثر گذار است. از این رو، باید گفت، این قبیل موضوعات کلان است که سبب افزایش مهاجرت به سمت پایتخت را فراهم می‌آورد.

فخاری در ادامه افزود: اما طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون چیست، در سال 85 مصوبه‌ای از سوی شورای شهر در این موضوع وضع می‌شود، اما عملا از آن سال تاکنون هیچ اقدامی در زمینه ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون انجام نمی‌شود. این بود که کمیسیون فرهنگی شورا و در ذیل آن کمیته اجتماعی زمینه تدوین طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون را فراهم ساختند تا ساماندهی این مشاغل به گونه‌ای انجام شود که ضمن ایجاد فرصت، موجب افزایش تنش‌های اجتماعی نیز نشود.

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر اظهار کرد: بر خلاف نظر منتقدین طرح ساماندهی مشاغل سیار باعث می‌شود که فرصت‌های شهری بطور برابر دسترس پذیر تعریف شده و سازو کاری مشخص برای آن در نظر گرفته شود. این رویه متفاوت از آن چیزی است که امروزه هر کسی به هر صورت که می‌خواهد در هر جای شهر بساط خود را بگستراند.

فخاری ادامه داد: طرح ساماندهی به افرادی که ناچار به دستفروشی هستند، کمک می‌کند فعالیت خود را در قالب ضوابط انجام دهند که علاوه بر انتفاع خود، شهر نیز منتفع شود.

می‌گویید شهر چگونه منتفع می‌شود؟ ساماندهی مشاغل سیار از ترویج سد معبر جلوگیری می‌کند، فرصت‌های برابر در اختیار افراد قرار می‌دهد و به نوعی جاذبه شهری ایجاد و زیبایی‌ها و ارزش آفرینی شهری را محقق می‌کند. آنچه که در بسیاری از شهر‌ها و کشورها اتفاق می‌افتد آن هم با وجودی که از شرایط اقتصادی مشابه ما رنج نمی‌برند. مسلم است بعضی از مشاغل‌ در دوره‌های تاریخی و زمانی تعریفی نداشته است. مسائلی در دهه‌های 30 و 40 معنادار بودند که الآن معنا ندارند. برای نمونه در قانون شهرداری آن زمان از چگونگی نگهداری احشام صحبت کرده بود، در صورتی ‌که الآن موضوعیت ندارد.

او با بیان اینکه شغل‌هایی هست که ده بیست سال قبل وجود نداشته اما با توسعه فناوری و این شغل‌ها ایجادشده‌اند، ‌گفت: با این نگاه قبول کنیم که شرایط جدیدی در شهر هست و از این زاویه به موضوع نگاه کنیم آنچه تهدید به‌حساب می‌آید به فرصت تبدیل شود و این از راه ساماندهی شرایط ممکن است.در طرح ساماندهی مشاغل سیار ما به دنبال این هستیم که سازو کار معینی تعریف کنیم تا هر کس خود را صاحب حق نداند. ضمن اینکه مجددا تاکید می‌کنم این طرح به هیچ عنوان مروج ایجاد سد معبر نیست چرا که سد معبر تخلف و نقض قوانین شهری است.

رییس کمیته اجتماعی شورا همچنین در خصوص اعتراض صنوف به چنین طرحی گفت: در نگاه اول باید به این نکته توجه کنیم که آیا در وضعیت کنونی مردم راضی هستند یا از وضعیت موجود ابراز نارضایتی دارند! امروز خیلی از معابر مسدود است، در مترو مزاحمت‌های فراوان به سبب فعالیت دستفروشان ایجاد می‌شود، اگر طرحی اجرا شود که بدون آزار و اذیت دیگران فرصت‌های برابر برای افراد در شهر تعریف کند آیا مردم از آن استقبال نمی‌کنند. این در حالی است که مردم ما با رویکرد همکاری و همزیستی اجتماعی به این قضیه نگاه می‌کنند.

فخاری در خاتمه با تاکید بر اینکه ما باید سازو کاری ایجاد کنیم تا تهدید‌های اینچنینی به سبب فعالیت دستفروشان تبدیل به فرصت شود و دسترس‌پذیری افراد به فرصت‌ها در شهر ایجاد شود گفت: طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون شهر تهران ارتقا یافته مصوبه سال 85 شورا است و امیدواریم این طرح وضعیت کنونی را سامان دهد.

 

ارسال نظر