اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۱۰۰

کارت حمایت تحصیلی برای دانش‌آموزان فاقد مدرک هویتی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر افزایش شمار دانش‌آموزان عشایر، مهم بودن این امر را بدان جهت اعلام کرد که جمعیت عشایری ایران قبل از انقلاب بیشتر بوده و اکنون هرچند به علت مهاجرت و یکجانشینی تعداد عشایر کمتر شده اما شمار دانش‌آموزان عشایری بیشتر شده است.

رضوان حکیم‌زاده در پاسخ به پرسشی درباره طرح شهاب عنوان کرد: در این طرح به تمام استعدادها توجه می‌شود. البته بنده معتقدم هوش فرهنگ دینی نداریم؛ زیرا امر فطری است و باید تقویت شود و همه آن را دارند؛ اما طرح شهاب به خودی خود طرح بسیار خوبی است.

او درباره جذب ۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل به مدارس عنوان کرد: تلاش ما جذب کودکان بازمانده از تحصیل است، اما اگر کودکی به علت فقر و آسیب‌های اجتماعی از تحصیل باز بماند ما اعتباری برای رسیدگی به آن نداریم و سایر دستگاه‌ها باید تلاش کنند. در همین راستا در سال ۹۲ طرح انسداد مبادی بیسوادی با همکاری وزارتخانه‌های رفاه و کشور آغاز شد و در حال اجراست. وی همچنین با بیان اینکه با همکاری آموزش و پرورش، وزارتین کشور و امور خارجه، کارت حمایت تحصیلی، جایگزین مدارک هویتی شد گفت: به این ترتیب توانستیم ۵۵۰۰ دانش‌آموز فاقد مدارک هویتی را نیز در مدارس ثبت‌نام کنیم.

حکیم‌زاده ادامه داد: در مجموع ۴۵۰ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در مدارس ما مشغول به تحصیل هستند که ۳۲۰ هزار نفرشان در دوره ابتدایی هستند. این تعداد دانش‌آموز به حداقل ۱۵ هزار معلم نیاز داشتند اما بدون اخذ مجوز استخدام، آموزش اتباع را نیز در دستورکار قرار دادیم.

سالی ۶۰  هزار ایرانی به دلیل عوارض سیگار جان می‌بازند

بررسی‌ها حاکی از آن است که روزانه متجاوز از ۱۰میلیارد تومان توسط مردم هزینه سیگار می‌شود و دو تا سه برابر این رقم نیز صرف عوارض ناشی از سیگار در جامعه می‌شود و این درحالی است که اکنون کشورهای در حال توسعه بیشترین مصرف‌کنندگان دخانیات را در دنیا تشکیل می‌دهند.

بر اساس بررسی‌ها و تحقیقات کشوری انجام شده در ایران نزدیک به ۱۲ درصد افراد بالغ (۱۵ تا ۶۹ساله) سیگاری و حدود ۸۸ درصد غیرسیگاری هستند. روزانه متجاوز از ۱۰ میلیارد تومان توسط مردم هزینه سیگار می‌شود. همچنین بر اساس محاسبات به عمل آمده سالانه ۲ تا ۳ برابر رقم مذکور از طریق مردم و دولت هزینه امور تشخیص و درمان عوارض ناشی از سیگار در جامعه می‌شود؛ یعنی روزانه مبلغی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان و سالانه رقمی بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان از بیت‌المال و از جیب مردم هزینه و توسط ۱۲ درصد مردم که سیگاری هستند اتلاف می‌شود.

در سال ۱۹۷۰ میلادی مصرف سیگار در کشورهای توسعه یافته بیش از سه برابر کشورهای در حال توسعه بوده است که در سال ۱۹۹۲ این نسبت به ۱.۷ برابر رسید. اما اکنون کشورهای در حال توسعه بیشترین مصرف‌کنندگان دخانیات را تشکیل می‌دهند. بنابر اعلام جمعیت مبارزه با دخانیات، روزانه بیش از ۱۵ میلیارد نخ سیگار توسط مردم در دنیا دود می‌شود و منفعت اصلی این پدیده زیانبخش به جیب شرکت‌های چند ملیتی که ۹۰ درصد آنها امریکایی هستند، می‌رود؛ به عنوان مثال در سال ۱۹۹۵ شرکت فیلیپ موریس - تولید‌کننده سیگار مارلبرو و سیگارهای مشابه ۳۰میلیارد دلار سود خالص داشته است.

 

ارسال نظر