سیلاب خوزستان و لرستان تلفات جانی نداشت

۱۳۹۷/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۰۱۱
سیلاب خوزستان و لرستان تلفات جانی نداشت

سیلاب هفته گذشته در خوزستان، ایلام، کرمانشاه و لرستان، خسارات مالی زیادی به بار آورده و خانه‌های زیادی را تخریب کرده است. این سیلاب که بر اثر بارندگی‌های شدید و ضعیف بودن سیل‌بندها و از بین رفتن زمین‌های دارای پوشش گیاهی در سال‌های اخیر رخ داد، تلفات جانی نداشته اما خسارات مالی آن نیز هنوز مشخص نشده است.

شدت بارندگی‌ها و کمبود زیرساخت‌ها و نبود سیل‌بندهای استاندارد و وجود سیل‌بندهای کهنه دست به دست هم دادند و موجب جاری شدن سیلی ویرانگر در دو استان خوزستان و لرستان شدند. در سیلاب اخیر خوزستان و لرستان زیرساخت‌های زیادی آسیب دیدند، آب وارد خانه‌ها و مزارع مردم شد، تعداد زیادی از روستاها و همچنین مناطق شهری تخلیه شدند و ساکنان آنها به مناطق امن انتقال یافتند.

سیل خوزستان بیشترین آسیب خود را به شهرستان‌های دشت‌آزادگان و هویزه وارد کرد و در لرستان نیز شهرستان‌های خرم‌آباد و پلدختر بیشترین خسارت‌ها را به خود دیدند.

یکی از ساکنان روستای آلبوعفری شمالی در سوسنگرد می‌گوید: ما خیلی زود دغدغه کشاورزان را به مسوولان سازمان آب و برق اطلاع دادیم و از آنها خواستیم که سیل‌بندها را ترمیم کنند اما متاسفانه جدیتی از سوی سازمان آب و برق ندیدیم. او می‌افزاید: طغیان آب کرخه در محدوده دشت آزادگان اراضی حاجیه، آلبوعفری شمالی و سویدانی را زیر آب برد و صدها هکتار از اراضی کشاورزی را تحت تاثیر قرار داد.

حمدان توضیح می‌دهد: این اراضی زیر کشت گندم هستند و اگر آب بیش از 8 روز در آنها بماند همه محصول از بین می‌رود.

اما رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز بیشترین مشکل سیل اخیر در برخی مناطق استان خوزستان را سیل‌بندها عنوان کرد و گفت: اگر مساله سیل‌بندها حل شود، مردم مشکلات کمتری را تحمل می‌کنند. مرتضی سلیمی درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان استان‌های غربی کشور به ویژه خوزستان اظهار کرد: امدادرسانی در برخی استان‌ها از جمله لرستان و خوزستان همچنان ادامه دارد؛ در لرستان سبد غذایی به‌طور کامل بین سیل‌زدگان و افراد متاثر از سیل توزیع شده و در خوزستان نیز سه هزار و 500 خانواده ضمن اسکان اضطراری در چهار اردوگاه از پیش تعیین شده، اقلام غذایی دریافت کردند.

به گفته او، در سیل اخیر خوزستان، مردم مردانه پای کار آمدند و سیل‌زدگان را به خانه‌های خود دعوت می‌کردند و آنها را از خود می‌دانستند. مشارکت اجتماعی مردم در سیل اخیر، واقعاً بی‌نظیر بود و مانند آن را در 30 سال گذشته مشاهده نکرده بودم.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز گفت: در سیلاب اخیر در استان‌های خوزستان و لرستان خوشبختانه تلفات جانی نداشته‌ایم اما باید به این نکته توجه داشت که بیشترین جایی که تلفات و خسارت‌های مالی بالایی را رقم می‌زند ساخت و ساز بی‌رویه در حریم رودخانه‌هاست.

اسماعیل نجار در پاسخ به این سوال که آخرین وضع سیل و آبگرفتگی در استان‌های خوزستان و لرستان چگونه است، اظهار کرد: متولی سیل و سیلاب در کشور وزارت نیرو است و این وزارتخانه باید خروجی سدها، لایروبی رودخانه‌ها و دیوارهای آنها را مدیریت کند. او ادامه داد: در خصوص سیلاب‌های اخیر پیش بینی‌ها از 2 ماه قبل انجام شده بود و از پنجم دی نیز در استان و شهرستان‌های در معرض خطر 35 جلسه آمادگی و مقابله برگزار شده بود که خروجی این جلسات باعث ترمیم بخشی از دیوارهای رودخانه‌ها در این دو استان شده بود.

رییس سازمان مدیریت بحران توضیح داد: لایروبی رودخانه‌ها باید به جد پیگیری شود تا از بروز مشکلاتی مانند سیلاب اخیر پیشگیری شود. نجار اضافه کرد: باید سیل بندها به صورت مستمر مورد پایش قرار گیرند. خوشبختانه از 147هزار کیلومتر رودخانه بزرگ در کشور حدود 10 هزار کیلومتر ساماندهی شده است. او به موضوع خسارت‌های سیلاب اخیر در استان خوزستان اشاره کرد و به ایرنا گفت: خوشبختانه با انجام تمهیدات یادشده و حضور همه دستگاه‌های اجرایی و برآوردهای سال 1395 این استان در سیل امسال با وجود دبی (میزان خروجی آب بر حسب مترمکعب بر ثانیه) بیشتر رودخانه‌ها خسارت‌های کمتری را شاهد هستیم. رییس سازمان مدیریت بحران اظهار کرد: در پی بارش‌های سنگین و افزایش رهاسازی آب از سدهای دز و کرخه در روزهای گذشته روستاهای خوزستان در 6 شهرستان دچار سیلاب شدند که خوشبختانه با تمهیداتی که از سوی مردم و نیروهای امدادرسان اندیشه شد مردم آسیب ندیدند و با یک حرکت جهادی به ترمیم سیل بند شهر رفیع از توابع شهرستان هویزه در غرب خوزستان اقدام کردند.

او گفت: در سفری که روز چهارشنبه گذشته 10بهمن به همراه رییس دفتر رییس‌جمهوری به استان‌های خوزستان و لرستان داشتیم. حدود 98 درصد سیلاب مهار شده و آب فروکش کرده بود. مردم و مسوولان دست در دست و با همدلی و همکاری گسترده در حال رفع موانع و بازگرداندن شرایط به حال اول بودند. وی با اشاره به اینکه برای مردمی که در سیلاب‌های اخیر خساراتی به منازل آنها وارد شده است دستورالعمل‌هایی وجود دارد، افزود: در صورتی که منازل آنها نیاز به تعمیر داشته باشد مبلغی به عنوان تسهیلات ارزان قیمت و مبلغ بلاعوض دیگری اعطا خواهد شد که مسوولان دستگاه‌های مرتبط در حال میزان برآورد خسارات هستند و تا حصول و اعلام آن باید منتظر بمانیم.

سیلابی که هفته گذشته بر اثر بارش شدید باران در شهر خرم آباد استان لرستان و سیلابی شدن رودخانه کرخه در استان خوزستان و شهر مرزی «رفیع» از توابع شهرستان هویزه به راه افتاد، خسارت فراوانی به زیرساخت‌های این دو استان وارد کرد اما با گذشت چند روز از آن حادثه طبیعی، آرامش نسبی به مناطق متاثر از سیل و آبگرفتگی در این دو استان بازگشته است.

 

ارسال نظر