ورود دولت به ممنوعیت ازدواج کودکان

۱۳۹۷/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۷۵۵
ورود دولت به ممنوعیت ازدواج کودکان

طرح ممنوعیت کودک‌همسری یا همان ازدواج کودکان زیر 13 سال در مجلس در دست بررسی است، اما برخی مخالفت‌ها و برخوردها، روند رسیدگی را با مشکل رو‌به‌رو کرده است. در عین حال آنگونه که معاون زنان و خانواده رییس‌جمهور گفته، دولت نیز لایحه‌ای را در این زمینه خواهد داشت. معصومه ابتکار گفت: برای موضوع کودک‌همسری و برای اینکه دیگر شاهد ازدواج دختران زیر 13 سال در کشور نباشیم، لایحه ممنوعیت ازدواج این کودکان را به زودی تقدیم دولت خواهیم کرد.

 ابتکار در نشست خبری با رسانه‌های خارجی در پاسخ به این سوال که آمارها نشان از رشد و پیشرفت در حوزه زنان و خانواده دارد، اما یک مساله مهم درباره کودک‌همسری و قانون ممنوعیت ازدواج کودکان است، برای این موضوع دولت چه کارهایی انجام می‌دهد؛ تاکید کرد: آمار کودک‌همسری در ایران خیلی بالا نیست و عدد آن پایین است اما از نظر ما بسیار اهمیت دارد، دو بعد اصلی دارد، بعد قانونی و حقوقی که دولت لایحه‌ای در این زمینه تنظیم کرده است.

ابتکار ادامه داد: درخواست ما ممنوعیت کامل ازدواج دختران زیر 13 سال است و لایحه آن به‌زودی به دولت تقدیم می‌شود. مجلس نیز روی این موضوع ورود کرده است. آمار ما نسبت به بحث کودک‌همسری بیشتر در مناطق حاشیه‌ای و مرزی است که بیشتر مربوط به مسائل قومیتی است.

وی اظهار کرد: علاوه بر این، مشکل فرهنگی وجود دارد. یکی از رویکردهای جدی دولت و مجلس بحث ماندگی از تحصیل و ترک تحصیل دختران است که پیشرفت بزرگی در کشور اتفاق افتاده است. زیر سه درصد دختران بازمانده از تحصیل هستند و بیشتر در مناطق مرزی هستند. برای آن برنامه‌ریزی شده است و دو مدرسه خاص دختران بازمانده از تحصیل در دو روستای سیستان و بلوچستان از طریق معاونت زنان ریاست‌جمهوری و وزارت آموزش و پرورش راه‌اندازی شده است.

ابتکار تاکید کرد: این طرح ادامه دارد و یک پروژه جدید را برای این مساله دنبال می‌کنیم چون معتقدیم مساله فرهنگی آن مهم است. در خصوص این مساله با علمای اهل سنت هم صحبت کردیم. باید آگاهی خانواده‌ها و دختران از حقوق و تحصیل آنها بالا برود. هم در زمینه حقوقی و هم در زمینه آگاهی بخشی و جلب دختران به مدرسه تلاش‌هایی در دست اقدام داریم.

 او در ادامه به بخشی از تحولات حوزه زنان و خانواده اشاره کرد و اظهار کرد: میزان سواد 35 درصدی زنان در ابتدای انقلاب امروز به بالای 89 درصد رسیده است و تحولات بزرگی در عرصه آموزش عالی اتفاق افتاده است. این تحولات که مثبت است و نشان می‌دهد که بخشی از این تحولات به واسطه انقلاب بوده است چون قبل انقلاب آموزش دختران دچار محدودیت‌هایی بوده است. ابتکار اضافه کرد: در آن زمان بسیاری از خانواده‌های سنتی، دختران را به مدارس عمومی نمی‌فرستادند. یکی از تحولات بعد از انقلاب این بوده است. اکنون مورد چندانی نداریم که دختران بازمانده از تحصیل باشند. آمار بازماندگان از تحصیل از 37 درصد در ابتدای انقلاب به زیر سه درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از پروژه‌های مشترک با وزارت آموزش و پرورش شناسایی و احصای دختران بازمانده از تحصیل است و اینکه دخترانی که با دلایل فرهنگی و مذهبی به مدرسه نروند، خیلی کم است و انقلاب سبب این تغییر رویکرد شد.

وی ادامه داد: بسیاری از خدمات بهداشتی با سهولت و اعتماد بیشتری برای زنان تامین می‌شود. در عرصه مشارکت سیاسی برای مردان و زنان هر دو، بعد از انقلاب علاقه بسیار زیادی به مشارکت سیاسی داشتند، روندها نشان می‌دهد در انتخابات سراسری و ملی زنان مشارکت 50 درصدی داشته‌اند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری افزود: در همه این شاخص‌ها جا برای نقد و بررسی و ارزیابی داریم این روندهای مثبت دلیل بر این نیست که ما هیچ مشکلی نداریم و کاستی‌ها را نادیده بگیریم و دلیل بر این نیست که بخواهیم ادعا کنیم به همه اهداف مان دست پیدا کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ولی دلیل بر این است که روندهایی که با وجود همه موانع و جنگ هشت ساله و تحریم‌هایی که اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده است. پیش برده‌ایم و باید بیان کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز اتفاقی که افتاده و با زمینه‌سازی‌هایی که از نظر حقوقی و انطباق با موازین شرعی فراهم شده است، زنان ایرانی بسیار با همت و با تلاش و با تاب آوری و صبر در این سال‌ها رسیده‌اند و در یک هیات آسیایی از 300 نفر 100 نفر از آنان زن هستند.  این یک نماد از صبر و تلاش و مبارزات زنان ایرانی است که در این عرصه‌ها پیش می‌روند. ابتکار ادامه داد: در موضوع ورزشگاه‌ها دولت همه تلاش خودش را کرده است تا موانع آن برطرف شود و در چندین مورد خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کردند و در اکثر برنامه‌های ورزشی مانند والیبال بانوان هستند و در بسیاری از مسابقات، بانوان به صورت آزاد می‌روند.

ابتکار اضافه کرد: امروز دسترسی دختران به ورزش قهرمانی به یک میلیون نفر رسیده است . دختران ایرانی به ورزش قهرمانی دسترسی دارند و در تمام فدراسیون‌ها یک نایب‌رییس زن حضور دارد. ضمن اینکه در موضوع ورزشگاه نیز تلاش می‌شود، قوانین در حوزه زنان تغییر کرده، همچنین فضای فرهنگی و عمومی در حوزه زنان تغییر کرده است.

 

ارسال نظر