عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان

۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۳:۳۱
کد خبر: ۱۳۷۵۹۴

بیش از ۲۲۰ هزار نفر در کشور تجرد قطعی دارند، همچنین ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مجرد هرگز ازدواج نکرده در کشور وجود دارند که با احتساب افراد بدون همسر در اثر فوت یا طلاق، جمعیت مجردان ایران به رقم ۱۳ میلیون و ۳۲ هزار می‌رسد. آماری که در کشور نشان‌دهنده تحول در نگاه به ازدواج، سن و میزان اقبال جوانان نسبت به آن است.

به گفته علی اکبر محزون مدیرکل دفتر جمعیت نیروی کار مرکز آمار ایران و مدیرکل سابق اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، طبق آخرین سرشماری، ۹ میلیون و ۷۶۹ هزار نفر در سن متعارف ازدواج و هرگز ازدواج نکرده داریم و همچنین تعداد افرادی که از سن متعارف ازدواج عبور کرده‌اند اما هنوز به سن تجرد قطعی نرسیدند یک میلیون و ۸۱۰ هزار نفر است. این آمار درباره پدیده‌‍‌ای اجتماعی در کشور است که از عوامل زیاد فرهنگی، اقتصادی و ...تبعیت می‌کند. سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های اجتماعی هر نهاد در کنار تغییرات فرهنگی داخلی و حتی جهانی می‌توانند بر میزان تمایل افراد به ازدواج یا حتی بر تصمیم‌شان بر سن مناسب ازدواج موثر باشد. شهلا کاظمی پور، جمعیت شناس و استاد دانشگاه نیز با بیان اینکه بر اساس آمارهای سال ۹۵ ثبت احوال اعلام کرده است تعداد ازدواج‌ها رو به کاهش است، به ایسنا گفت: بالاترین میزان تعداد ازدواج در سال ۹۰ با رقم حدود ۸۹۰ هزار مورد بوده است در حالی که این میزان در سال ۹۵ به حدود ۷۰۰ هزار مورد رسیده است.

این جمعیت‌شناس با اشاره به میزان تجرد دختران براساس آمارگیری سال ۹۵ نیز تصریح کرد: در رده سنی ۱۵ تا ۱۹ سال ۸۰ درصد دختران مجرد هستند. این میزان در رده سنی ۲۰ تا ۲۴ سال به ۴۳ درصد می‌رسد. میزان دختران ازدواج کرده این رده سنی نزدیک به ۵۷ درصد است. همچنین در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال ۲۳ درصد از دختران مجرد و ۷۷ درصد از آنها متاهل هستند.

به گفته وی تعداد زنان مجرد ۱۵ سال به بالا در سال ۸۵، هفت میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده است و این تعداد در سال ۹۰ به شش میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده است. این جمعیت شناس ادامه داد: این در حالی است که از سنین ۳۵ تا ۳۹ سال میزان ازدواج از ۸۶ درصد به ۸۰ درصد و ۴۰ تا ۴۴ سال از ۸۸ درصد به ۶۶ درصد رسیده است اما دختران دهه ۷۰ و ۸۰ دیگر با مشکل مضیقه ازدواج روبرو نخواهند بود.

کاظمی پور در مورد ازدواج در سنین بالا و سالمندی نیز اظهارکرد: نرخ ازدواج در میان مردان سالمند تنها بسیار بیشتر از زنان سالمند تنهاست. بطوریکه تعداد مردان ۴۵ سال به بالای تنهای کشور حدود ۲۰۰ هزار نفر است اما زنان بالای ۴۵ سال تنهای کشور حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند، این در حالی است که ۷۵۰ هزار زن سالمند تنها و حدود ۱۰۰ هزار مرد سالمند تنهای بالای ۶۵ سال در کشور وجود دارد.

حسن موسوی چلک، رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران نیز در این باره گفت: براساس آخرین سرشماری سال ۹۵ جمعیت کل کشور ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۹ نفر است که از این تعداد ۵۱ درصد مرد و ۴۹ درصد زن هستند. این در حالی است که ۴ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۲۲۵ نفر دختر مجرد در سن ازدواج (۱۵ تا ۲۹ سال) و ۵ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۹۸۹ نفر پسر در سن ازدواج (۲۰ تا ۳۴ سال) در کشور داریم.

چلک همچنین اظهار کرد: در حال حاضر به ازای هر ۱۰۰ پسر، ۸۲ دختر در سن ازدواج در کشور وجود دارد این در حالی است که میانگین سن ازدواج در حال افزایش و به کمتر از ۲۵ سال رسیده است؛ البته میانگین سن ازدواج در میان تحصیل‌کردگان بیش از جمعیت عمومی کشور است.

طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه بیش از ۲۰ سال از تصویب قانون تسهیل ازدواج جوانان می‌گذرد، اما به غیر از سه مورد آن، هنوز بقیه موارد قابلیت اجرایی پیدا نکرده‌اند، گفت: در رابطه با موارد اجرا نشده از این قانون، گزارشی در صحن علنی مجلس قرائت گردید و شکایتی هم از دولت به قوه قضاییه مطرح شد که البته تا به الان شاهد هیچ جوابیه‌ای از سوی قوه قضاییه نبودیم.

وی افزود: مواردی از این قانون به ویژه وام ازدواج جوانان که در زمان تعیین بودجه دنبال و افزایش مبلغ آن به عنوان یک دستاورد مطرح می‌شود، راه‌حل‌هایی مقطعی و مسکن وار هستند. در حقیقت با مانور دادن بر این کارها از موارد اساسی و پایه‌ای غافل می‌شویم. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه از جمله مسائلی که باید در برنامه توسعه مورد توجه قرار می‌گرفت اشتغال جوانان بود، تا الان با پدیده تجرد قطعی و مهاجرت گسترده مردم روبرو نشویم، ادامه داد: متاسفانه هیچ یک از راه‌حل‌هایی که تا به الان برای مقابله با پدیده تجرد جوانان ارایه شده موثر نبوده و به نوعی مسکن به شمار می‌روند.

این نماینده مجلس با انتقاد از نبود سند آمایش ملی و عدم جانمایی مناسب در کلان‌شهرها نیز گفت: باید راهکار و ساز و کاری برای این معضل بنویسیم. تجرد قطعی یک پدیده اجتماعی و گاهی خودخواسته از سوی جوانان است. عوامل زیادی را می‌توان در شکل‌گیری این پدیده دخیل دانست، اما بخشی از آن هم به دلیل خودخواستگی جوانان است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برای داشتن یک خانواده پایدار باید الگوها و مشوق‌هایی را در نظر بگیریم و در کنار آن جلوگیری از مهاجرت نیز می‌تواند عاملی در کاهش پدیده اجتماعی تجرد قطعی باشد.

 

 

ارسال نظر