بدهی 12 هزارمیلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی

۱۳۹۷/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۱۱۰
بدهی 12 هزارمیلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی

بودجه وزارت بهداشت برای سال 98 نسبت به سال قبل حدود 5 هزار میلیارد تومان رشد دارد اما این همه ماجرا نیست و موضوع بودجه نظام سلامت، تامین هزینه‌های رو به افزایش درمان، بدهی‌های معوقه بیمه‌ها به موضوع مهمی به خصوص در فصل بودجه تبدیل شده است.‌ همین موضوع باعث در گرفتن اختلاف بین وزیر مستعفی بهداشت و دولت و محمدباقر نوبخت شد. اختلافی که در نهایت با انتقادات علنی نوبخت از قاضی‌زاده هاشمی و پذیرفتن استعفای وزیر ازسوی روحانی، رنگ و بوی دیگری پیدا کرد اما ماجرای کمبود بودجه حوزه درمان با این استعفا و پذیرشش پایان نیافت.

اجرای طرح تحول سلامت دلیل اصلی مشکلات بودجه‌ای وزارت بهداشت است. نیاز سازمان بیمه سلامت برای بودجه سال 98 حدود 18 ‌هزار و 500 میلیارد تومان است، اما کارشناسان سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند که نیاز این سازمان 16 هزار و 500 میلیارد تومان است اما در نهایت مبلغ 12 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه برای این سازمان بدهکار تخصیص داده شد. این به معنی وجود کسری قابل توجه در ‌بودجه سازمان بیمه سلامت و باز هم تاخیر در مطالبات پزشکان، پرستاران، مراکز دارویی و درمانی و بیمارستان‌ها خواهد بود.‌

اما چرا طرح تحول سلامت از ابتدا با حجم وسیعی از کسری بودجه رو به رو شد؟ اجرا نشدن طرح نسخه الکترونیک و پزشک خانواده که بطور چشمگیری هزینه‌های درمان را کنترل می‌کرد، باید قبل از طرح تحول سلامت اجرایی می‌شد اما وزیر بهداشت در اجرای طرح عجله زیادی داشت. از طرفی پیش‌بینی مشکلات بودجه‌ای در نوشتن طرح اولیه صورت نگرفت و به همین دلیل، هر سال بخشی از خدمات، از سبد حمایتی طرح تحول سلامت خارج شد و دوباره به دوش مردم افتاد و قرار است برای سال آینده نیز بخش دیگری از حمایت‌های دولتی در بخش درمان، از دوش دولت برداشته و دوباره به دوش مردم بیفتد.

نماینده مردم درمجلس دهم با بیان اینکه بالای 12 هزار میلیارد تومان دولت به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است، گفت: شکست طرح تحول سلامت به ضرر دهک پایین اقتصادی جامعه است. احمد همتی درباره وضعیت اجرایی طرح تحول سلامت در حوزه سلامت و بهداشت، گفت: با شکست طرح تحول نظام سلامت، بیشترین درد را اقشار ضعیف جامعه مشاهده می‌کنند بنابراین برای موفقیت طرح مذکور الزامی است که پشتوانه مالی و بودجه‌ای مناسب برای این طرح در نظرگرفته شود.

 نماینده مردم سمنان و مهدی شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متناسب با هزینه‌های طرح تحول سلامت می‌بایست، دولت منابع مالی مورد نیاز را تامین کند تا بتوان قوانین مرتبط با طرح تحول سلامت را بطور کامل اجرایی کرد و از همین رو در این راستا می‌بایست هزینه‌های حوزه سلامت را نیز به نحوه کارشناسی شده کاهش داد.

او ادامه داد: دولت و وزارت بهداشت و درمان، تعهدات خودشان را نسبت به طرح تحول سلامت بطور کامل اجرایی نکردهاند بطور مثال طرح پزشک خانواده، پرونده الکترونیکی، سیستم ارجاع و راهنمایی بالینی یا عملیاتی نشده یا بطور کامل اجرایی نشده است. همتی به خانه ملت گفت: دولت تعهد بالای 120 هزارمیلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی را برطبق برنامه ششم توسعه را عملیاتی نکرده است و این در حالی است که مقرر بود طى پنج سال بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود اما متاسفانه پس از گذشت دو سال که از برنامه ششم توسعه می‌گذرد اما هنوز پرداختی در این خصوص اعمال نشده است. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، یادآورشد: شکست طرح تحول سلامت به ضرر دهک پایین اقتصادی جامعه است بنابراین باید در راستای اجرای کامل طرح تحول سلامت تدابیر اصولی اتخاذ شود.

 

ارسال نظر