حمل و نقل

۱۳۹۷/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۶۸۷

   تاخیر یک سوم پروازهای فرودگاه مهرآباد

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: در آبان ماه امسال بیش از 33 درصد از مجموع 4 هزار و 914 پرواز داخلی انجام شده در فرودگاه مهرآباد، تاخیر داشته است.

به گزارش ایرنا، در ماه یاد شده در مجموع 3 هزار و 260 پرواز از فرودگاه مهرآباد تهران به موقع انجام شده است و یک هزار و 654 پرواز با تاخیر این فرودگاه را ترک کرده‌اند.

در آبان ماه شرکت هواپیمایی سپهران با 54 درصد پروازها، بیشترین تاخیرهای هوایی را به خود اختصاص داد و پس از آن شرکت آتا ایر با 51 درصد، شرکت تابان با 46 درصد و شرکت هواپیمایی آسمان با 43 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

شرکت هواپیمایی قشم ایر در آبان ماه موفق شد 351 پرواز از فرودگاه مهرآباد انجام دهد که 271 پرواز آن به موقع و 80 پرواز آن با تاخیر انجام شده است؛ شرکت هواپیمایی ایران ایر هم در این ماه 653 پرواز انجام داد که 450 پرواز آن به موقع و 203 پرواز با تاخیر انجام گرفت. بر اساس این گزارش، آبان ماه امسال شرکت هواپیمایی زاگرس در مجموع 562 پرواز را از طریق مهرآباد انجام داد که 401 پرواز آن به موقع بود.

همچنین از 358 پرواز شرکت هواپیمایی کاسپین 214 پرواز و از 235 پرواز کیش ایر از فرودگاه مهرآباد 167 پرواز در موعد اعلام شده موفق به انجام عملیات پروازی شدند.

از مجموع 69 پرواز هواپیمایی تابان 37 پرواز، از میان 85 پرواز هواپیمایی ساها 85 پرواز و از تعداد 50 پرواز شرکت پویاایر 40 پرواز بدون تاخیر در فرودگاه مهرآباد انجام شده است.همچنین در آبان ماه گذشته 58 پرواز از مجموع 68 پرواز شرکت هواپیمایی معراج و 229 پرواز از 353 پرواز هواپیمایی ایران ایرتور به موقع بوده است؛ شرکت کارون نیز توانست 93 پرواز از 142 پرواز خود را در موعد مقرر انجام دهد که این شاخص برای شرکت وارش 64 پرواز به موقع از مجموع 78 پرواز این شرکت بود.

    شرایط نامساعد انبوه‌سازان مسکن

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان اینکه حال انبوه‌‌سازان و سازندگان مسکن در کشور خوب نیست، گفت: بخش ساخت و ساز کشور با دو تحریم از سوی امریکا و تحریم ناشی از تصویب قوانین خلق‌الساعه که از سال ۸۹ آغاز شده درگیر است.

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص وضعیت ساخت و سازهای مسکن، انبوه‌سازان و تامنی منابع مالی، اظهار کرد: تامین منابع مالی برای ساخت‌وساز از دو کانال هدایت می‌شود؛ یکی از محل پیش فروش ساختمان که متاسفانه سال 89 قانونی نوشته شد که از آن تاریخ این منبع قفل شده است.

او ادامه داد: کانال دوم هم از محل وام‌های مشارکت مدنی یا صندوق‌های مختلف بانک مسکن است. در یکسال گذشته به واسطه اتفاقاتی که در اقتصاد کلان کشور روی داده، هزینه تولید مسکن به‌شدت (حدود 50 درصد) افزایش یافته است.پورحاجت افزود: به نظر می‌رسد باید در این شرایط تمهیداتی در راستای افزایش سهم وام در حوزه ساخت و ساز برنامه‌ریزی می‌شد که در این حوزه اتفاق مثبتی صورت نگرفته است.دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان اینکه بانک مسکن بابت تولید مسکن هزینه‌هایی را به انبوه‌سازان و سازندگان تحمیل می‌کند، گفت: پایه و اساس سیاست‌گذاری‌های بانک مسکن برای تامین منابع مالی انبوه‌سازان از سال گذشته خرید اوراق تسه یا رسوب بوده است.

پورحاجت بیان کرد: تامین منابع مالی از محل اوراق تسه هزینه بخش تولید و دریافت تسهیلات را افزایش می‌دهد.اواظهار کرد: در حال حاضر برای یک واحد مسکونی کوچک مقیاس 70 تا 90 میلیون تومان وام پرداخت می‌شود. از سوی دیگر برای ساخت یک واحد 100 متری حدود 300 میلیون تومان هزینه ساخت است و باید بتوان 70 تا 80 درصد این هزینه‌ها را از محل تسهیلات بانکی پوشش داد.

    بازگشت دوباره پارکبان ها

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از بازگشت دوباره پارکبان‌ها دریکی از مناطق تهران خبر داد و آن را بر خلاف مصوبه شورای عالی ترافیک دانست .

به گزارش مهر، محمدعلی کرونی با اشاره به اینکه براساس مصوبه شورای عالی ترافیک، از ١٥ دی ماه ۹۵، باید پارکبان‌ها جمع‌آوری و به جای آن شاهد افزایش تعداد پارکومترها می‌بودیم، گفت: پارکبان‌ها در پی تصمیم برای ساماندهی و توزیع عادلانه پارک حاشیه‌ای خودرو در تهران، پدیدآمدند. از حدود سه سال قبل، با تمدید نشدن قرارداد شرکت‌های تامین‌کننده نیروهای پارکبان، عملا عمر پارکبان‌ها به پایان رسید و پرونده این طرح برای همیشه بسته شد. طرحی که حدود ١٠ سال قبل به عنوان یکی دیگر از راهکارهای شهرداری تهران برای نظم بخشی به ترافیک و تردد در پایتخت آغاز شد اما پس از فراز و نشیب‌های بسیار و ابهاماتی که در عملکرد آن وجود داشت بالاخره به خاطر شفاف نبودن عملکرد پارکبان‌ها و گردش مالی پیمانکاران و نیروهای پارکبان پایان یافت.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران یادآور شد: با توجه به مصوبه شورای شهر تهران در سال ۹۵ مبنی بر الزام شهرداری تهران نسبت به مکانیزاسیون پارک حاشیه‌ای و همچنین مصوبه اخیر شورای شهر پنجم مبنی بر ارایه برنامه عملیاتی ساماندهی پارک حاشیه‌ای و به‌کار‌گیری تکنولوژی روز در دنیا، شاهد این مساله هستیم که معاونت حمل و نقل و ترافیک در یکی از مناطق شهرداری تهران به صورت منطقه‌ای و بدون ارایه برنامه عملیاتی هماهنگ برای کل سطح شهر تهران، مناقصه‌ای در راستای واگذاری مکان‌های پارک حاشیه‌ای آن هم در قالب قراردادهای غیره مکانیزه و به وسیله ثبت تصاویر توسط اپراتور‌های انسانی برگزار کرده و پیمانکار را نیز انتخاب کرده است.

کرونی تاکید کرد: این در حالی است که در بسیاری از شهرهای جهان و حتی کلان‌شهرهای ایران، با استفاده از روش‌های کنترل مکانیزه پارک حاشیه و با تکیه بر توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان داخلی به مدیریت پارک در معابر پرداخته می‌شود. از منظر آسیب‌شناسی، قراردادی که در حال حاضر در یکی از مناطق شهرداری تهران در جریان است، منجر به ورود مجدد پارکبان‌ها و عوارض مرتبط بر حضور آنها در سطح معابر خواهد بود که مطابق تجربه گذشته اعتراضات مردمی را در بر خواهد داشت. به عنوان مثال، با توجه به وظیفه پارکبان در طرح جدید مبنی بر ثبت تصاویر خودروها در فواصل نیم ساعته و امکان ثبت یا عدم ثبت تخلف خودروها با انتخاب پارکبان، این امر خود زمینه ساز بروز اخلال و مفسده در امر پارک حاشیه‌ای خواهد شد.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه انتظار می‌رود که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن رعایت و ملاحظه مصوبات شورای شهر، تعامل سازنده‌تری با کارشناسان حوزه حمل و نقل شهری داشته باشد گفت: تهران دیگر ظرفیت یک دوره مدیریت شهری براساس سعی و خطا را ندارد.

 

ارسال نظر