پیش‌بینی ثبات قیمتی در بازار هوایی

۱۳۹۷/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۶۸۴
پیش‌بینی ثبات قیمتی در بازار هوایی

گروه راه و شهرسازی| زهره علامی|

از اواخر آذر ماه سال جاری، بانک مرکزی با نرخ‌گذاری خدمات هوایی براساس ارز نیمایی موافقت کرد تا مشکلات ایرلاین‌های داخلی که از مرداد ماه آغاز شده و 4 ماه هم ادامه یافته بود، تاحدودی مرتفع شود و نوسان رخ داده در بازار ارز، وضعیت مالی شرکت‌های هواپیمایی را تحت تاثیر قرار ندهد.

موافقت بانک مرکزی با ارایه خدمات هوایی براساس ارز نیمایی در شرایطی انجام شد که از مردادماه سال جاری و خروج ایرلاین‌ها از لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی، شرکت‌های هواپیمایی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کردند، زیرا بیش از 60 درصد هزینه‌های ایرلاین‌ها ارزی است و نوسانات بازار ارز که از اردیبهشت ماه آغاز شده بود و طی این مدت هم نرخ ارز افزایش 4 تا 5 برابری را تجربه کرده بود، تاثیرات منفی بسیاری بر هزینه‌های مالی ایرلاین‌ها و کاهش تقاضای سفر داشت.

حال با گذشت دو هفته از تصمیم جدید بانک مرکزی و در شرایطی که پیش بینی می‌شد که قیمت پروازهای داخلی و خارجی مسیر باثباتی را در ماه‌های آتی و حتی با وجود نوسان نرخ ارز سپری کنند، نگاهی به قیمت بلیت پروازهای تهران- دبی ایرلاین‌های مختلف داخلی و خارجی، نشان می‌دهد که نرخ بلیت این مسیر طی روزهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است که این رشد قیمت با توجه به تثبیت نرخ ارز و ارایه ارز نیمایی به ایرلاین‌ها سوال برانگیز است.

 البته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتقد است که افزایش نرخ بلیت پروازهای تهران- دبی براساس فرمول افزایش تقاضا و به تبع آن رشد قیمت قابل توجیه است و برگزاری جام ملت‌های آسیا و افزایش سفر به امارات و همچنین آغاز سال نوی میلادی، عامل اصلی این رشد قیمت بوده و بازار بلیت هواپیما برای سایر مسیرهای داخلی و خارجی با توجه به تثبیت نرخ ارز و موافقت بانک مرکزی با ارایه خدمات هوایی با توجه به ارز نیمایی، روزهای آرامی را سپری می‌کند.

مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با «تعادل» درباره نرخ‌گذاری خدمات هوایی براساس ارز نیمایی می‌گوید: پس از موافقت بانک مرکزی با این موضوع، ایرلاین‌ها خدمات هوایی خود را با توجه به نرخ ارز نیمایی تعیین می‌کنند.اسعدی سامانی می‌افزاید: افزایش قیمت بلیت‌های تهران- دبی در شرایطی که تقاضا رو به افزایش است، ‌امری طبیعی است چون قیمت بلیت هواپیما تابعی از قیمت تمام شده، نرخ ارز و همچنین عرضه و تقاضا است و شرکت‌های هواپیمایی براساس تغییر در حجم تقاضا، نرخ بلیت پروازها را افزایش داده‌اند.او ادامه می‌دهد: در تمام دنیا هم عرضه و تقاضا بر نرخ بلیت پروازها اثرگذار است به عنوان نمونه ممکن است که نرخ بلیت پرواز لندن- نیویورک در مقطعی 100دلار باشد اما مدتی بعد قیمت به 4 هزار دلار برسد و در واقع حجم تقاضا اثرگذاری بالایی بر نرخ بلیت هواپیما دارد.

به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، با توجه به برگزاری جام ملت‌های آسیا از چند روز دیگر، تقاضا برای سفر به دبی افزایش یافته و همین موضوع موجب رشد قیمت بلیت تهران به دبی شده است.

  قیمت بلیت در شرایط متعادل

اسعدی سامانی درباره وضعیت کنونی بلیت پروازهای داخلی و خارجی می‌گوید: هم‌اکنون قیمت‌ها در شرایط متعادلی قرار دارد، نرخ پروازهای داخلی به دلیل اینکه در فصل کاهش تقاضا به سر می‌بریم متعادل است ضمن اینکه دامنه نرخ بلیت پروازهای داخلی در مسیرهای مختلف داخلی هم از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی ارایه شده است و ایرلاین‌ها باید از این دامنه قیمتی تبعیت کنند.

او اظهار می‌کند: در شرایط کنونی هم برای پروازهای خارجی و به ویژه ایرلاین‌های خارجی، نرخ بلیت براساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره قیمت بلیت در ماه‌های آتی و پیش از آغاز سال نو بیان می‌کند: باتوجه به تثبیت نسبی نرخ ارز و ارایه ارز نیمایی به ایرلاین‌ها به نظر می‌رسد شاهد تغییر چندانی در نرخ بلیت پروازهای داخلی و خارجی نباشیم و پیش بینی می‌شود که قیمت‌ها روند با ثابتی را طی کنند.

   قیمت بلیت پروازهای تهران- دبی

هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا از ۵ ژانویه (۱۵ دی) تا ۱ فوریه ۲۰۱۹ (۱۱ بهمن) در امارات متحده عربی برگزار می‌شود، به همین دلیل بلیت پروازهای تهران ـ دبی از روز ۱۳ دی ماه امسال به شکل عجیبی با کمبود مواجه شده و تنها تعداد بسیار کمی از بلیت‌های پرواز تهران ـ دبی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی باقی مانده است. همچنین یکی دیگر از دلایل کمبود بلیت پرواز تهران ـ دبی به دلیل همزمانی جام ملت‌های آسیا با تعطیلات ژانویه در اروپاست که سبب شده تا مسافران زیادی به این منطقه حاشیه جنوبی خلیج فارس سفر کنند.

خبرگزاری مهر، گزارشی میدانی از وضعیت نرخ بلیت مسیر تهران- دبی ایرلاین‌های مختلف تهیه کرده است. بر اساس این گزارش، اولین بازی ایران ساعت 19:30 شنبه ۱۵ دی انجام می‌شود، بلیت چارتری 18:15 تهران ـ دبی (ماهان) در همین روز که تا روز گذشته به نرخ ۱ میلیون و ۲۱۸ هزار تومان به فروش می‌رسید، با ایجاد ظرفیت جدید از سوی ماهان و با قیمت ۱ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان عرضه شده است.

بلیت سیستمی تهران ـ دبی ساعت ۸ صبح هواپیمایی ماهان برای 15 دی ماه به نرخ ۱ میلیون و ۴۳۵ هزار تومان در دسترس خریداران قرار دارد، البته هما پرواز چارتری ۷ صبح همین مسیر را به قیمت ۱ میلیون و ۸۴۲ هزار تومان عرضه می‌کند.

عمان ایر پرواز دو ساعت و ۱۰ دقیقه‌ای تهران ـ دبی را با توقف‌های چند ساعته (از بین ۴ ساعت و ۵۰ دقیقه تا ۱۰ ساعت و نیم) در مسقط پایتخت عمان به نرخ ۲ میلیون و ۵۵۵ هزار تومان عرضه کرده است.

شرکت هواپیمایی امارات هم ۲ پرواز در ساعت‌های ۱۱ و ۵ دقیقه و ۱۸ و ۴۰ دقیقه از مبدأ تهران به مقصد دبی در این روز برگزار می‌کند که نرخ‌های آنها ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و ۳ میلیون و ۴۹۰ هزار تومان است.

همچنین پرواز ۵ و ۱۵ دقیقه صبح ۱۵ دی ماه تهران ـ استانبول ـ دبی هم از سوی ترکیش ایر با یک توقف ۱۴ ساعت و ۱۰ دقیقه‌ای در فرودگاه آتاتورک استانبول به قیمت ۵ میلیون و ۵۱۳ هزار تومان به فروش می‌رسد.

سایر ایرلاین‌های خارجی منطقه هم پروازهایی در این روز از تهران به دبی دارند که با توقف‌های چند ساعته در فرودگاه‌های کشورهای همسایه همراه است و پس از بیش از ۲۰ ساعت پرواز و توقف در فرودگاه یا تغییر هواپیما و ایرلاین، نهایتا به دبی می‌رسند که بلیت این پروازها با قیمت‌های ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در دسترس است.

 

 

ارسال نظر