اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۱۵ - ۰۰:۱۸:۳۲
کد خبر: ۱۳۴۹۹۴

تهران، ‌فقیرترین استان از نظر فضای آموزشی

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه تهران جزو محروم‌ترین و فقیرترین استان‌ها از نظر برخورداری از فضای آموزشی است، اظهار کرد: ضرورت دارد خیرین نیکوکار در این استان مشارکت بیشتری داشته باشند.

مهراله رخشانی مهر در دیدار با مدیر شبکه دو سیما ضمن تبیین نیازهای حوزه عمرانی آموزش و پرورش گفت: بیش از ۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا وضعیت فعلی فضاهای آموزشی کشور را سامان داد.

وی با قدردانی از همراهی و مساعدت خیرین نیکوکار مدرسه‌ساز در توسعه فضاهای آموزشی کشور، افزود: اگر خیرین نباشند مشکلات فضاهای آموزشی مضاعف می‌شود و ما در این بخش نیازمند فرهنگ‌سازی و برنامه‌های انگیزشی هستیم تا بتوانیم با جذب مشارکت‌های مردمی بخشی از مشکلات این حوزه را مرتفع کنیم.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد از فضاهای آموزشی کشور توسط خیرین ساخته شده است، یادآور شد: این میزان مشتمل بر بیش ۱۰۰ هزار کلاس درس است که البته بدون احتساب زمین‌هایی که توسط خیرین به آموزش و پرورش اهداء شده است و امسال نیز در شش ماهه اول سال ۸۰۰۰ کلاس درس به بهره‌برداری رسید که ۵۰ درصد این کلاس‌ها توسط خیرین ساخته شده بود.

معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه در برخی زمینه‌ها به دلیل عمل نکردن به تعهدات دولتی یا عوض کردن نام مدارس خیّری موجب نارضایتی خیرین شده است، افزود: اعتقاد دارم برای حفظ و تکریم شایسته خیرین باید تلاش مضاعفی صورت گیرد و با توجه به ظرفیت خوبی که در صدا و سیما وجود دارد انتظار داریم در این خصوص بتوانیم اقدامات ارزشمندی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه سازمان نوسازی مدارس پتانسیل بسیارخوبی دارد، اظهار کرد: در دوره های مختلف، مدارس خیلی خوبی در کشور ساخته شده است و هم اکنون نیز در این زمینه نیاز به یک حرکت جهادی داریم تا بتوانیم در توسعه فضاهای آموزشی موفق عمل کنیم. خوشبختانه امسال اعتبارات خوبی به سازمان نوسازی مدارس اختصاص داده شده است که این رقم حدود ۹۱۷ میلیارد تومان است.

رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور نیز گفت: خیرین با اقدامات خداپسندانه خود، بسترهای توسعه پایدار را در جامعه فراهم می کنند و برای رشد و شکوفایی استعداد های آینده سازان میهن نیازمند یک عزم ملی داریم.

محمدرضا حافظی با تاکید بر نقش رسانه‌ها و تاثیرگذاری آن روی افکارعمومی افزود: به همراهی رسانه‌ها و به ویژه رسانه ملی نیاز داریم تا بتوانیم نیازهای فضاهای آموزشی را برای خیرین تبیین کنیم و بتوانیم نیکوکاران بیشتری را در حوزه مدرسه سازی جذب نمائیم.

وی با اشاره به اینکه تهران جزو محروم ترین و فقیرترین  استان‌ها از نظر برخورداری از فضای آموزشی است، اظهار کرد: ضرورت دارد خیرین نیکوکار در این استان مشارکت بیشتری داشته باشند.

مهاجرت معکوس بدون

توسعه روستایی ممکن نیست

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مهاجرت معکوس تنها با توانمندسازی و توسعه روستایی امکان‌پذیر خواهد بود. علیرضا محجوب درباره ضرورت توانمندسازی روستاها به منظور پیشگیری از گسترش مناطق جدید حاشیه نشین به خانه ملت گفت: حاشیه‌نشینی یکی از علت‌های اصلی دگردیسی و دگرگونی بافت‌های جامعه است، مهاجرت مردم از روستا‌ها به شهر‌ها حاشیه نشینی را به عنوان یک پدیده بسیار نامطلوب در اطراف شهر‌ها و کلانشهر‌ها به وجود می‌آورد. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: مردمی فقیری که از روستا‌ها به امید کسب درآمد و زندگی بهتر به تهران و شهر‌های بزرگ مهاجرت می‌کنند به حاشیه‌نشین‌های فقیر‌تر تبدیل می‌شود، این مهاجرت‌ها به دلیل خلأ برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح در حفظ و تثبیت جمعیت روستایی به وجود می‌آید.  این نماینده مردم در مجلس دهم بیان کرد: تنها با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح می‌توانیم، جمعیت حاشیه نشین‌ها را کنترل و از مهاجرت مجدد روستاییان به شهرها جلوگیری کنیم. خوشبختانه طرح‌هایی که اخیراً برای تقویت و توانمندسازی جامعه روستایی انجام شده است، در صورت اجرای صحیح و بلندمدت موثر واقع خواهند شد، در غیر این صورت تنها مانند مسکنی برای یک بیماری مزمن و کهنه عمل می‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: بازگشت مجدد مهاجران به وطن اصلی خود برای زندگی به دلایل گوناگون، که مهم‌ترین آن توسعه زیر ساخت‌ها و امکانات زیربنایی برای فعالیت‌های اقتصادی و رشد و پیشرفت و اشتغال پایدار در منطقه مهاجر است، منجر به بروز پدیده مهاجرت معکوس می‌شود. برای رسیدن به این منظور باید به توسعه روستایی بپردازیم، متاسفانه امروز بسیاری از روستاهای کشور از امکانات بسیار خوبی برخوردار هستند اما جمعیت مهاجرت کرده به روستا باز نگشتند. توسعه روستایی عملی بلندمدت و ساختاری است و متاسفانه تاکنون هیچ برنامه‌ای برای توسعه روستاها وجود نداشته است.  گفتنی است پیش از این علیرضا ساوری رییس کارگروه پیشگیری از گسترش مناطق جدید حاشیه نشین، از اجرای 610 طرح توانمندسازی در 2 هزار و 180 روستا در سطح کشور خبر داد و بر ضرروت تداوم اقدامات مرتبط با توانمندسازی جامعه روستایی تاکید کرده بود.

 

ارسال نظر