اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۲۰۷

۸۶۰۰  بیمار کلیوی در  نوبت  پیوند

‌سرپرست مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: تاکنون بیش از ۵۰ هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده است. مهدی شادنوش در آیین بهره‌برداری مجهزترین مرکز دیالیز خیرساز کشور در جمع خبرنگاران، گفت: عمل پیوند، قله علم پزشکی دنیا است و در بسیاری از بیماری‌ها با انجام عمل پیوند، کیفیت زندگی دگرگون می‌شود و ایران جزو کشورهایی است که جایگاه ویژه‌ای در این زمینه دارد.

او با بیان اینکه در کشور، پیوندها تحت حمایت دولت انجام می‌شود، افزود: برخی از داروهایی که پس از پیوند مورد نیاز است، توسط دولت، رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. او افزود: تاکنون بیش از ۵۰ هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده که ۶۰ درصد آن از اعضای بیماران مرگ‌مغزی است و مابقی نیز اغلب از فامیل درجه یک و تحت شرایط خاص است تا نگاه تجاری این امر کنار گذاشته شود و در حال حاضر نیز ۸۶۰۰ بیمار کلیوی در نوبت پیوند قرار دارند و بهبود آنها به همت مردم در توجیه خانواده‌های بیماران مرگ‌مغزی برای پیوند عضو است و هر بیمار مرگ‌مغزی امکان اهدای ۸ عضو را دارد. شادنوش در رابطه با تامین داروی بیماران پیوندی نیز تصریح کرد: در زمان تلاطم‌های ارزی مشکلاتی پیش آمد که تدابیر لازم اندیشیده شد و قیمت داروها به حالت قبل بازگشت و برخی از داروها نیز به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

او گفت: در حدود ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ مرگ‌مغزی در سال پیش‌بینی می‌شود که کمتر از ۱۰۰۰ پیوند انجام می‌شود. برای مثال سال گذشته کمتر از ۱۰۰۰ پیوند یا به عبارت دقیق‌تر ۹۲۶ پیوند انجام شده است. شادنوش همچنین در آیین بهره‌برداری از مجهزترین مرکز دیالیز خیرساز غرب‌کشور در استان زنجان، اظهار کرد: خوشبختانه با افتتاح این مرکز نسبت تخت به بیمار در استان زنجان از 4/. به3/. رسید. افتتاح این مرکز تاثیر بسزایی در کیفیت دیالیز و ایجاد وضعیت بهتر برای بیماران و کادر خدمات‌رسان دارد.او افزود: یکی از سیاست‌های وزارت بهداشت، اجتماعی شدن سلامت است؛ یعنی اینکه همه مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد به‌ سلامت اهمیت دهند و جامعه امروز ما نیاز به این فرهنگ‌سازی‌ها دارد. سلامت باید به یک پدیده اجتماعی تبدیل شود و در تحقق این امر مهم باید همه مردم برای دست‌یابی به آن وارد میدان شوند.رییس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت با بیان اینکه تخت‌های دیالیز در سطح کشور افزایش داشته است، افزود: تعداد تخت‌های دیالیز از سال 92 تاکنون افزایش بسیاری داشته و چندین برابر شده است.

آزمون‌های تستی ضعیف‌ترین نوع آزمون

رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از معرفی دانش‌آموزان و معلمان برتر پژوهنده در ماه آتی خبر داد. فرهاد کریمی در نشست خبری گفت: هر چهار و پنج سال یک‌بار آزمون‌های تیمز و پرلز برگزار می‌شوند که از آن طریق وضعیت دانش‌آموزان خود را می‌سنجیم و نتایج را در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهیم. ما طرح‌ها و برنامه‌های آموزش و پرورش را نیز ارزشیابی می‌کنیم. به عنوان مثال ارزشیابی کتب درسی، برنامه اقامه نماز و بسیاری طرح‌های دیگر را داریم. رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به کنکور سراسری اظهار کرد: از نظر اصول روانشناسی تربیتی، ضعیف‌ترین آزمون‌ها، آزمون‌های تستی چندگزینه‌ای هستند. ما داریم تمام فرایندهای مهم آموزش و پرورش را با آزمون‌های چندگزینه‌ای تخریب می‌کنیم و اساسا حذف آزمون‌های دوره ابتدایی اقدام درستی بود. او به حذف مشق شب نیز اشاره کرد و گفت: نیاز داریم بچه‌ها تمرین یادگرفتن و مهارت را آموزش ببینند و مدارس بانشاط را در کنار مدارس آموزنده داشته باشیم. طبیعتا نباید دانش‌آموزان را در مدارس محدود کنیم بلکه دانش‌آموز باید با شوق و اختیار آموزش ببیند. کریمی با بیان اینکه آموزش و پرورش شوق‌انگیز آموزش و پرورشی نیست که بچه‌ها کوله پشتی‌های سنگین داشته باشند گفت: هرچه قدر کیف و کوله بچه‌ها را سنگین کنیم شوق یادگیری‌شان کمرنگ می‌شود. رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به انتشار مجلات علمی و پژوهشی و برگزاری نشست‌هایی پیرامون مسائل تعلیم و تربیت اشاره و اظهار کرد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی همواره دغدغه داشته و داریم، ولی خب بسیاری پژوهش‌های ما محرمانه است. او ادامه داد: اخیرا مطالعاتی پیرامون آسیب‌های مربوط به سلامت روان معلمان را انجام دادیم. اقدامات پیشگیرانه را سنجیدیم. اکنون هم سنجش و پژوهش سلامت روانی و جسمانی دانش‌آموزان را در دست انجام داریم. اینها باید تبدیل به برنامه‌های عملیاتی شوند. به دنبال کارهای شعاری نیستیم. کریمی با بیان اینکه پژوهش‌های ما جدی هستند و به نظر می‌رسد نیاز به تمرکز جدی در حوزه آسیب‌های اجتماعی داریم که توسط یک مرکز ملی مورد بررسی قرار بگیرد گفت: یکی از مشکلات ما این است که درگیر پروژه‌های طولی نمی‌شویم و پیمایش‌های چندساله مداوم در برخی کشورها انجام می‌شود. باید این فرهنگ را ایجاد و نهادینه کنیم. وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید در راس امور قرار بگیرد، درباره کمبود مشاور و افزایش آسیب‌های اجتماعی گفت: قرار نیست همه مشکلات خانواده‌ها را نیز ما در مدارس حل کنیم. با خانواده‌های نابسامان و بی‌سامانی مواجهیم که فرزندشان را با هزار مشکل به مدرسه میفرستند. اما وظیفه داریم مشاوران مجرب به اندازه کافی تامین کنیم تا از بار مشکلات کاسته شود.

 

ارسال نظر