اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۹۶۳

کیفیت خدمات سرطان ارتقا می‌یابد

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت غربالگری سرطان در کشور، گفت: در خصوص جراحی تخصصی سرطان، بطور کلی در سطح کشور کمبود وجود دارد که با تدوین برنامه سطح‌بندی خدمات سرطان و تربیت هدفمند نیروهای تخصصی سرطان تلاش می‌کنیم تا طی سال‌های آینده کیفیت این خدمات افزایش یابد.

مهدی شادنوش گفت: تشخیص زودهنگام سرطان، یکی از راهبردهای مهم جهت شناسایی به موقع بیماران، افزایش اثربخشی مداخلات و کاهش هزینه‌ها است، اما برای اینکه یک آزمایش یا روش بالینی به عنوان روش غربالگری برای تشخیص زودهنگام استفاده شود، باید دارای چندین خصوصیت باشد؛ ساده و ارزان بوده، مقبولیت عمومی و حساسیت بالا داشته و در صورتی که بیماری با این روش پیدا شد، درمان مناسبی در علم پزشکی برای آن وجود داشته باشد. حال در صورتی که بیماری با این روش پیدا شد و درمان مناسب هم وجود داشت، درمان به‌گونه‌ای باشد که طول عمرش افزایش یافته یا دست کم کیفیت زندگی بیمار بهتر شود.

او با بیان اینکه به همین دلیل است که سازمان بهداشت جهانی روش‌های غربالگری را فقط برای سرطان‌های پستان، روده بزرگ و دهانه رحم پیشنهاد داده است، ‌افزود: وزارت بهداشت نیز متناسب با شرایط کشور این برنامه‌ها را پس از طی مراحل آزمایشی، در نظام سلامت در دست اجرا دارد. شادنوش با اشاره به شرایط غربالگری در زمینه سرطان معده نیز اظهار کرد: در خصوص سرطان معده با اینکه این سرطان بیشترین بروز را در مردان در کشور داراست، اما هنوز آزمایش یا روشی برای غربالگری آن‌که دارای مشخصات مذکور باشد، برایش توصیه نشده است تا به عنوان روش غربالگری پیشنهاد شود. البته در سال‌های اخیر آزمایش‌هایی برای این بیماری نیز در دسترس قرار گرفته است که توسط مراکز تحقیقاتی در دست بررسی هستند و در صورت تایید اثربخشی، می‌توانند در سطح نظام بهداشتی درمانی کشور نیز توصیه شوند.

وضعیت اجرای جریمه ریالی سربازی در سال آینده

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام کرد که تا پایان امسال برای بهره‌مندی از جریمه ریالی سربازی فرصت وجود دارد.

ابراهیم کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اجرای طرح جریمه ریالی سربازی در سال آینده اظهار کرد: در سال آتی هیچ تصمیمی برای ادامه اجرای طرح جریمه ریالی سربازی اتخاذ نشده و این طرح تنها تا پایان امسال اجرا خواهد شد. او با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۲۴ هزار نفر از طرح جریمه ریالی سربازی بهره مند شده‌اند، گفت: آمارها نشان می‌دهد که هرسال تعداد متقاضیان طرح جریمه ریالی سربازی در مقایسه با سال قبل کاهش چشمگیری داشته است و این نشان می‌دهد که افرادی که تمایل به استفاده از این طرح داشتند در همان سال‌های نخست اقدامات لازم را انجام داده‌اند.جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه تنها تا پایان امسال برای بهره مندی از این طرح زمان وجود دارد، افزود: تمامی افرادی که تا پایان سال ۹۷، هشت سال یا بیشتر غیبت داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ درخواست خود را ثبت کنند تا پس از راستی‌آزمایی و تایید مدارک و اظهارات آنان کارت معافیت از سربازی خود را دریافت کنند.کریمی از متقاضیان و افراد واجد شرایط خواست ثبت نام در این طرح را به روزهای پایانی سال موکول نکنند و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند. به گفته وی، امکان پرداخت نقدی و اقساطی جریمه ریالی برای متقاضیان وجود دارد.

ضرورت توجه به بیماران «ام اس»

نماینده مردم در مجلس دهم بابیان اینکه گسترش بیماری‌ام اس در کشور مشهود است، گفت: تامین دارو برای بیماران سرطانی وخاص در اولویت برنامه‌های دولت قرار بگیرد.

اصغر سلیمی درباره وضعیت بیماران خاص به ویژه‌

ام اس در کشور، به خانه ملت گفت: باتوجه به اینکه بیماری‌ام اس در کشور رو به افزایش است، الزامی است که برای رفاه حال بیماران تدارکات ویژه‌ای در نظرگرفته شود تا بتوان با درمان به موقع از پیشرفت بیماری، بیماران به نحو مطلوب جلوگیری کرد.نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تامین داروی بیماران خاص و سرطانی باید در اولویت قرار بگیرد تا بیماران خدای ناکرده برای کمبود دارو سلامتشان با خطر روبرو نشود اظهار کرد: بسیاری از بیماران، بیمارهای خاص، سرطانی و‌ام اس اگر داروهای مورد نیاز شان تامین شود با توجه به پیشرفت‌های علمی که درحیطه پزشکی انجام شده است می‌توانند پس از درمان به زندگی عادی بازگردند. سلیمی افزود: صنعت داروسازی کشور می‌بایست در زمینه تحول در تولید داروهای بیماران مبتلا به‌ام اس گام‌های اساسی و کاربردی بردارد تا بتوان در تولید دارو در این عرصه به خودکفایی رسید زیرا حجم مبتلایان به بیماری فوق نیز در کشور با افزایش روبرو شده است. وی ادامه داد: وزارت بهداشت ودرمان می‌بایست به عنوان حامی بیماران از تمام پشتوانه‌های حمایتی‌اش برای تامین دارو برای بیماران خاص و سرطانی بهره ببرد زیرا تامین به موقع دارو برای تضمین سلامت این نوع از بیماران الزام آور است. سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بابیان اینکه گسترش بیماری‌ام اس در کشور مشهود است یادآورشد: تامین دارو برای بیماران سرطانی وخاص در اولویت برنامه‌های دولت قرار بگیرد.

 

ارسال نظر