خانه‌ها ساخته می‌شوند ؟

۱۳۹۷/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۹۵۸
خانه‌ها ساخته می‌شوند ؟

یک سال از وقوع زلزله هفت و سه دهم ریشتری در کرمانشاه می‌گذرد، اما خانه‌های مردم در شهرهای زلزله زده این استان همچنان نیمه تمام مانده و برخی هم هنوز در پناه کانکس روزگار می‌گذرانند. سرمای هوا کوهستان‌های غرب ایران را فرا می‌گیرد با این حال سرپل‌ذهاب و سایر شهرها و روستاهای تخریب شده راه طولانی تا سکونت دارند و طرح‌های عمرانی با کندی پیش می‌رود به این ترتیب دومین زمستان بی‌سرانجامی مردم کرمانشاه از راه می‌رسد. زلزله هفت و سه ریشتری که جان 620 نفر را گرفت، 12 هزار و 386 نفر را مصدوم کرد، 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستا را تخریب کرده و به بیش از 100 هزار واحد مسکونی آسیب رساند، هنوز هم آثار خود را بر شهرها با قدرت بر جا گذاشته و چهره شهرهای زلزله زده در یکسال گذشته به آرامی به حالت عادی باز‌می‌گردد. از مجموع 10 هزار میلیارد تومان خسارتی که این زلزله به زیرساخت‌های غرب کرمانشاه وارد کرد، تاکنون پنج هزار و 850 میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت تخصیص داده شده است. این وضعیت در حالی است که میان اظهارنظرهای مسوولان استان کرمانشاه درباره روند اجرای طرح‌های عمرانی تناقض وجود دارد، در حالی که استاندار معتقد است بودجه لازم برای اجرای بخشی از طرح‌ها هنوز تخصیص داده نشده، اما رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده، روند اجرای طرح‌های عمرانی را قابل قبول و مناسب می‌داند. اگرچه مردم از قیمت بالای مصالح ساختمانی و کندی روند ساخت و ساز ناراضی بوده و همچنان بسیاری از ساکنان شهرهای زلزله زده در کانکس و ساختمان‌های نیمه تمام سکونت دارند.

  عملکرد ضعیف وزارت راه و شهرسازی

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه برخی از دستگاه‌های اجرایی استان هنوز اعتبارات عمرانی را جذب نکرده‌اند، از جریمه دستگاه‌هایی که نتوانند این اعتبارات را جذب کنند. می‌گوید و معتقد است وزارت راه و شهرسازی در زمینه امور عمرانی مناطق زلزله زده خوب عمل نمی‌کند. هوشنگ بازوند درباره وضعیت مناطق زلزله زده کرمانشاه بیان کرد: «اکنون 200 میلیارد تومان بودجه عمرانی در خزانه است که باید هرچه زودتر دستگاه‌های اجرایی آن را جذب کنند. ادارات محیط زیست، تبلیعات اسلامی، نوسازی مدارس، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ثبت احوال، شیلات و هواشناسی حتی یک ریال از اعتبارات عمرانی را جذب نکرده‌اند.حوزه‌های علمیه، دانشگاه علوم پزشکی، شرکت شهرک‌های صنعتی، شرکت آب و فاضلاب شهری، برق‌ منطقه‌ای، هلال احمر و شهرداری‌های اسلام‌آبادغرب، سرپل ذهاب، سومار و ماهیدشت نیز تاکنون جذب اعتبارات عمرانی نداشته‌اند.» او افزود:  از میان ادارات ذکر شده نوسازی مدارس اعتبارات سفر مقام معظم رهبری را نیز جذب نکرده است که این اعتبارات برای دیگر بخش‌ها جابه‌جا شد. استانداری کرمانشاه نیز تاکنون 15 میلیارد تومان در زمینه اعتبارات عمرانی جذب کرده که خیلی کم است که باید بیشتر شود. بازوند بیان کرد:  بیمارستان صحرایی ثلاث باباجانی تا 15 آبان ماه به صورت مقدماتی به بهره‌برداری می‌رسد و پس از آن رفته رفته تجهیز خواهد شد. پایان آبان ماه عملیات اجرایی بیمارستان روانسر هم با 12 میلیارد تومان اعتبار آغاز می‌شود.» استاندار کرمانشاه گفت:  بنیاد مسکن باید بداند که بازسازی واحدهای زلزله زده روستایی باید تا پایان سال به اتمام برسد و پرونده بازسازی در مناطق روستایی بسته شود. باید هرچه زودتر ساخت منازل مستاجران زلزله زده تعیین و تکلیف شود. اداره کل راه و شهرسازی باید تا هفته آینده برنامه اجرایی برای آغاز عملیات ساخت منازل مستاجران زلزله زده را مشخص کند.»

او درباره عملکرد وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: «وزارت راه و شهرسازی تاکنون در زمینه ساخت مسکن مهر منازل مستاجران کم کاری کرده است، این اداره کل تعهد کرده است که تا پایان آذر ماه 6 بلوک از مسکن مهرهای

سرپل ذهاب را بازسازی و تحویل زلزله‌زدگان دهد. این وزارتخانه با وجود گذشت یک سال از وقوع زلزله تاکنون حتی یک واحد از واحدهایی که بازسازی آنها را بر عهده داشته بازسازی نکرده است. باید جوابگوی تاخیر در بازسازی مناطق زلزله زده باشیم، مردم هنوز هم در کانکس‌ها زندگی می‌کنند و برای ادامه زندگی با مشکل رو به رو هستند. برخی مردم‌ شهرستان‌های ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب هنوز در کانکس هستند و امکان دارد که بارندگی‌ها برای آنان مشکل ساز شود. ستاد مدیریت بحران باید با هماهنگی فرمانداران و برپایی جلسه، تدابیری اتخاذ کند تا اگر‌ کانکس‌هایی در مسیر سیلاب قرار دارند، جابه‌جا شوند.»  استاندار کرمانشاه افزود: «دولت در راستای کمک به زلزله‌زدگان استان، 11 هزار میلیارد تومان بار مالی را تقبل کرد و یک هزار و 500 میلیارد تومان بابت امهال 2 ساله وام‌های مردم مناطق زلزله زده غرب استان به بانک مرکزی پرداخت می‌کند همچنین، 2 هزار و 900 میلیارد تومان

مابه‌التفاوت سود وام‌های چهار درصد به زلزله‌زدگان هم از سوی دولت پرداخت می‌شود.»

 بازسازی 9 هزار واحد مسکونی تخریب شده در شهر و روستا

با این حال اظهارات بازوند در حالی است که بنابر آماری که از سوی رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه ارایه شده است، تاکنون بیش از 16 هزار واحد زلزله زده بازسازی و به مردم تحویل داده شده و قرار است تا پایان آبان ماه 20 هزار واحد زلزله زده تخریب شده هم بازسازی شوند و از طرف دیگر واحدهای آسیب دیده در روستاها هم تا پایان اسفند ماه به پایان می‌رسد.»

رضا خواجه‌ای درباره این موضوع بیان کرد: « پس از وقوع زلزله تاکنون 35 هزار و 635 واحد مسکونی پی‌کنی شده‌اند. از این تعداد واحد تاکنون 33 هزار و 101 واحد آرماتوربندی و 32 هزار و 480 واحد بتن‌ریزی شده‌اند. همچنین 28 هزار و 403 واحد دارای اسکلت و 22 هزار و 459 واحد دیوار چینی شده‌اند. 23 هزار و 327 واحد زلزله زده دارای سقف شده‌اند، کج و خاک دیوارهای 17 هزار و 446 واحد هم تاکنون به اتمام ‌رسیده است.لازم به ذکر است که بنیاد مسکن تنها واحدها را تا مرحله نصب چارچوب و پنجره تکمیل می‌کند و دیگر مراحل شامل کاشی کاری و سفید کاری را مردم انجام می‌دهند.»

به گفته وی، تاکنون چارچوب و پنجره‌های 16 هزار و 128 واحد نصب شده و به مردم مناطق تحویل داده شده است و تاکنون کار تعمیر 59 هزار و 930 واحد زلزله زده آغاز شده و 53 هزار و 703 واحد به صورت کامل تعمیر‌‌ شده‌اند. او درباره علت کندی عملیات ساخت و ساز در سرپل‌ذهاب گفت: «در سرپل ذهاب با مشکل الحاق برخی محله‌ها به این شهر رو به رو هستیم که با توجه به مشکلات قضایی ایجاد شده نتوانسته‌ایم اقدام‌های لازم برای بازسازی را آغاز کنیم.» از طرف دیگر فرماندار

سرپل ذهاب هم از اتمام بازسازی 6 هزار و 550 واحد مسکونی شهرستان سرپل‌ذهاب که در جریان زلزله پارسال تخریب شده بود، خبر داد. محبت جمالی نیا درباره این موضوع بیان کرد: «هم‌اکنون 34 هزار و 654 واحد تخریبی و تعمیری آسیب دیده در سطح شهر و روستاهای این شهرستان در حال بازسازی است. از مجموع 16هزار و 193 واحد تخریبی شهری و روستایی، کار سقف‌گذاری 9 هزار و 353 واحد مسکونی انجام شد و بازسازی 6 هزار و 550 واحد مسکونی نیز به اتمام رسیده است. از 18 هزار و 452 واحد تعمیری شهری و روستایی نیز، 10 هزار و 850 واحد مسکونی شهری و پنج هزار و 218 واحد روستایی نیز تعمیر شده‌اند. تاکنون به بیش از 6 هزار و 855 مالک و مستاجر زلزله زده سرپل ذهابی برای مقاوم‌سازی واحدهای آسیب دیده، در قالب اجاره‌بها، کمک مالی شده است.»

او افزود: « قبل از وقوع زلزله در سرپل ذهاب، 6 هزار و 700 پروانه ساختمانی از سوی شهرداری صادر شد که این میزان پس از زلزله و با آغاز روند بازسازی اکنون به 9 هزار و 500 فقره افزایش یافته است.»

 

 

ارسال نظر