بی‌پولی مانع مقابله با کار کودکان

۱۳۹۷/۰۸/۰۹ - ۰۰:۱۲:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۷۹۶

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مشکل اساسی در رسیدگی به وضعیت کودکان کار همانند بسیاری دیگر از مسائل موجود تامین اعتبار است. سازمان بهزیستی تاکید کرده است که کمبود اعتبار مانع اصلی مقابله با پدیده‌های اینچنین است.

روح‌الله بابایی در واکنش به گزارش‌ها و آمارهای غیر رسمی در زمینه وضعیت سلامت کودکان کار گفت: در مواجهه با این نوع اطلاعات باید به دو جنبه توجه داشته باشیم. اول اینکه این اطلاعات غیر رسمی پایه اظهارنظرات و به عبارتی مستندات قرار نگیرد و جنبه دیگر موضوعیت و همخوانی آنها با واقعیت است.

او در ادامه افزود: طبیعتا درباره این گزارشات همانطور که اشاره شد غیر رسمی بودن آن موجب غیرقابل استناد بودن آن است اما در کل وضعیت سلامت کودکان کار یکی از نگرانی‌هایی است که مسوولان و متولیان امر باید به آن توجه کنند. دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه باید مسوولان متولی رسیدگی به وضعیت کودکان کار به موضوع ورود کنند، تصریح کرد: از این کودکان در ابعادی سوء‌استفاده‌هایی نیز شده است که در جامعه ما شایسته نیست این کودکان درگیر چنین مشکلاتی باشند و به این نحو سلامت آنها به خطر افتد.

او با اشاره به اینکه ما از لحاظ قانونی برای رفع مشکلات این کودکان مشکل چندانی نداریم، گفت: در این زمینه برای جمع‌آوری این کودکان در قانون برای سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی و شهرداری‌ها وظایفی تعریف شده است. این دستگاه‌ها باید به این موضوع ورود پیدا کنند. بابایی با بیان اینکه برای رسیدگی باید به انواع کودکان کار موجود در جامعه توجه داشته باشیم به خانه ملت گفت: برخی از کودکان کار در کنار خانواده‌هایشان برای کسب درآمد کار می‌کنند اما بسیاری از کودکان کار سازمان یافته هستند و اشخاصی در میان هستند که از این کودکان سوءاستفاده می‌کنند. او در ادامه افزود: این کودکان توسط برخی اشخاص در مکان‌های نامناسب و بدی و با کمترین خوراک، پوشاک و حقوقی نگهداری می‌شوند و معمولا از این کودکان و فعالیت آنها کسب درآمد می‌کنند.

نماینده مردم آوج و بویین زهرا درباره اظهاراتی مبنی بر نبود امکانات لازم برای نگهداری کودکان کار پس از جمع‌آوری گفت: اینکه شهرداری ادعا می‌کند توان جمع‌آوری کودکان کار را دارد اما نگرانی در نگهداری است موضوعی است که انتظار می‌رود بهزیستی درباره آن پاسخگو باشد و عمل کند.

او در ادامه افزود: بهزیستی متولی امور کودکان کار است و باید دست به کار شود. اگر هم نیاز به وضع قانون و پیگیری از سوی مجلس است؛ مجلس و کمیسیون اجتماعی آمادگی دارد در این زمینه ورود کند. البته در این زمینه دولت باید لایحه‌ای را به مجلس دهد که در صورت نداشتن مشکلی در بعد قانونی توسط مجلس به تصویب می‌رسد.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس درباره عملکرد مجلس دهم درباره کودکان کار گفت: مجلس در این زمینه و هر زمینه‌ای می‌تواند طرح بدهد اما اگر محل اعتبار آن مشخص نباشد از سوی شورای نگهبان بر آن ایراد گرفته می‌شود درباره لوایح چون دولت درباره نحوه تامین اعتبار برنامه‌ریزی کرده است کمتر با مشکل مواجه می‌شود.

 

 

ارسال نظر