عبور تعداد زائران اربعین از مرز 2 میلیون نفر

۱۳۹۷/۰۸/۰۹ - ۰۰:۱۰:۱۳
کد خبر: ۱۳۲۷۹۴
عبور تعداد زائران اربعین از مرز 2 میلیون نفر

چندین سال است که همزمان با فرارسیدن روزهای سوگواری اربعین حسینی (ع) زائران به قصد زیارت بارگاه امام حسین (ع) راهی کربلا می‌شوند، موج حضور مردم در این مراسم تا جایی بود که دو سال پیش مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی (ع) در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شد و امسال هم مانند سال‌های گذشته، زائران اربعین برای حضور در مراسم سوگواری شهادت امام حسین (ع) از مزرهای غربی کشور راهی کربلا شدند. بنابر آماری که دبیر ستاد اربعین اعلام کرد، تعداد زائران امسال از مرز 2 میلیون نفر گذشت.

شهریار حیدری درباره آخرین وضعیت زائران اربعین گفت: «طبق آخرین جمع‌بندی که داشتیم؛ حضور مردم نسبت به زمان مشابه در سال قبل به صورت برابر بوده است. مرز مهران ۶۰ درصد از حجم تردد زائران را به خود اختصاص داده است و همچنین ۲۳ درصد زائران اربعین از مرز شلمچه و ۱۳ درصد از مرز چذابه تردد کرده‌اند.»

    از کمبود زیرساخت‌های راه زمینی تا نرخ‌ نامعلوم پرواز به کربلا

از دو میلیون زائر حسینی که برای مراسم سوگواری به کربلا سفر کرده‌اند، تاکنون 700 هزار نفر از مرزهای سه گانه وارد کشور شدند. حسین اشتری، فرمانده ناجا درباره این موضوع گفت: «براساس بازدید میدانی از پایانه‌های شلمچه و چذابه، ارایه خدمات بطور مطلوب انجام شده و خوشبختانه هماهنگی و همکاری مطلوبی بین پلیس و مردم وجود دارد. از روز گذشته موج بازگشت زائران به کشور آغاز شده و تا این لحظه حدود 700 هزار نفر از 2 میلیون زائری که به زیارت مشرف شده‌اند به کشور بازگشته‌اند.»

با وجود آنکه استراحت‌گاه‌هایی برای ارایه خدمات رفاهی به زائران کربلا در طول مسیر برپا شده اما تاکنون آنطور که رییس پلیس راه راهور ناجا اعلام کرد، خستگی و خواب‌آلودگی علت اصلی تصادفات رانندگی در مراسم اربعین امسال بود. تقی مهری درباره این موضوع اظهار کرد: «توسعه و ‌بهبود زیرساخت‌ها موجب کاهش حوادث ترافیکی اربعین شده است. از این رو تاکید می‌کنیم بهبود وضعیت جاده‌ها و ‌زیر ساخت‌ها هم در آینده می‌تواند از ایجاد مشکلات ترافیکی پیشگیری کند.خستگی و‌ خواب آلودگی مهم‌ترین علل تصادفات اربعین بوده است که در دور بازگشت زائران که هم‌اکنون آغاز شده است این امر را بیشتر شاهدیم؛ که مسیر راهپیمایی اربعین طولانی بوده و زائران استراحت لازم را نداشته‌اند و هنگام رانندگی دچار خواب آلودگی می‌شوند.»

رییس پلیس راه راهور ناجا با بیان اینکه بیش از یک میلیون و یکصد هزار نفر از مرز مهران خارج شده‌اند گفت: «تردد این میزان زائر برای یک مرز که جمعیت شهر آن ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر است واقعا عدد قابل توجهی است که این امر نشان از تلاش همه دستگاه‌های اجرایی کشور دارد. بیش از 5 هزار نیروی پلیس در استان‌های ایلام، خوزستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی و لرستان و همچنین بیش از 1400 تیم آماده بازگشت زائران هستند که امنیت ترافیکی را برقرار کنند.»

با وجود گران شدن پروازهای هوایی آنطور که حیدری بیان کرد، در این مدت ۴ درصد از زائران نیز از مرز هوایی برای سفر به عراق استفاده کرده‌اند. دبیر ستاد اربعین درباره افزایش نرخ پرواز هوایی در مسیر برگشت نجف به تهران افزود: «بر اساس هماهنگی‌های انجام شده این طور قرار گذاشته شده که از تاریخ دوم آبان تا دوازدهم آبان‌ماه نرخ پروازها به‌صورت رفت و برگشت از تهران به نجف دو میلیون و دویست هزار تومان و در مسیر مشهد به نجف دو میلیون و هشتصد هزار تومان باشد. بر همین اساس اگر بعد از تاریخ دوازدهم آبان‌ماه کسی نرخ دیگری را به‌فروش برساند، نظارت درباره این موضوع بر‌عهده ما نبوده و در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری است.»

با این حال چنین وضعیتی در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد، دفاتر خدمات مسافربری بلیت رفت و برگشت را همزمان به زائران نمی‌فروشند، اکثرا برای مسیر رفت قیمت یک میلیون و صد هزار تومان را که نرخ مصوب بوده در نظر گرفته ولی برای مسیر برگشت قیمت‌های متفاوتی را ارایه می‌دهند.

از طرف دیگر یکی از هشدارهایی که پیش از شروع مراسم پیاده روی اربعین حسینی، به زائران داده می‌شد عبور از مرزهای کشور برای حضور در کربلا بدون مدارک قانونی است که امسال بنابر آماری که از سوی پلیس پیشگیری بیان شد، میزان تخلفات در این زمینه کاهش داشته است. سردار محمد شرفی، رییس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به بازگرداندن ۱۲ هزار نفر از زوار فاقد مدارک قانونی از آغاز راهپیمایی اربعین تاکنون، گفت: «هیچ فردی بدون گذرنامه و ویزا موفق به خروج از مرز‌های سه گانه نشده است. همچنین ۴ هزار نفر از اتباع خارجی نیز به دلیل نداشتن مدارک قانونی بازگشت داده شده‌اند.»

    پلمب شرکت‌های گران‌فروش ویزای عراق

یک ماه از آغاز فروش ویزای عراق با نرخ دولتی می‌گذرد؛ قیمت این ویزا که به انگیزه پیاده‌روی اربعین صادر می‌شود با خدماتی چون بیمه، امداد و هلال احمر و حق کارگزار ترکیب شده و ٢٣٤ هزار و ۸۷۵ تومان است. با این حال برخی شرکت‌ها این ویزا را با این ترفند که فوری ارایه می‌شود، به سه برابر نرخ دولتی می‌فروشند. مجتبی کریمی، رییس اداره روادید و گذرنامه وزارت خارجه، پیش از آغاز ثبت نام اربعین گفته بود: «قرار است این شرکت‌ها از طریق سامانه «سماح» برای گرفتن ویزا اقدام کنند.» این اظهارات گویای آن است که شرکت‌های حاشیه سفارت عراق هم امکان دریافت ویزای عراق به نرخ دولتی و با ارز نیما را داشته‌اند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد این شرکت‌ها از همان ابتدا، ویزا را با وعده «صدور فوری» به نرخ ۶۰۰ هزار تومان فروخته‌اند.

 این درحالی است که کریمی اظهار کرده بود: «روادید فوری معمولا در فاصله یک تا ۲۴ ساعت صادر می‌شود، بنابراین سفارت عراق به همه متقاضیان خود روادید فوری می‌دهد، در نتیجه تفاوتی بین دفاتر زیارتی ایران و شرکت‌های وابسته به سفارت عراق در ارایه خدمات ویزا وجود ندارد.«چنین وضعیتی در حالی است که مرتضی آقایی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور عتبات سازمان حج و زیارت، اعلام کرد این سازمان به مراجع ذی‌ربط درخواست داده است این شرکت‌ها را که به فروش ویزا با نرخی خارج از مصوب اقدام کرده‌اند پلمب کنند.

    از خدمات هلال احمر تا ارایه طب سنتی به زائران کربلا

خدمات رسانی امدادی مراسم پیاده روی اربعین در حالی است که از ٢١مهر تا ۷ آبان ماه در قرارگاه‌های مرزی هلال احمر، ٥1هزار و 683 نفر از هلال احمر خدمات دریافت کرده‌اند که ۲۰۷ نفر به مراکز درمانی منتقل شدند و 24 هزار و 282 نفر از خدمات سرپایی برخوردار شدند. به گفته شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر، استقرار٣٠ دستگاه آمبولانس ٨ دستگاه اتوبوس آمبولانس، و استقرار خودروها امدادی در حله، کاظمین، شهرنجف، مسیر پیاده روی بین نجف تا کربلا، از جمله امکانات هلال احمر در این کشور است و ۱۵۶ مصدوم از کشور عراق به مرزهای مهران و شلمچه از سوی این سازمان منتقل شده‌اند.

این در حالی است که مسوول درمانگاه طب سنتی جمعیت هلال احمر در کربلا با تشریح آمار خدمات طب سنتی به زائران اربعین گفت: در طول مدت برپایی این درمانگاه بیش از ۲۰۰۰ نفر خدمات تخصصی و عمومی ماساژ درمانی را دریافت کردند. محمود رضا فریدی درباره ارایه خدمات طب سنتی به زائران اربعین حسینی در کربلا گفت: «تیم آکادمیک طب سنتی جمعیت هلال احمر که شامل ۲۶ پزشک متخصص طب سنتی و ماساژور است از ۲۰ مهرماه در کربلا حاضر شده و به زائران خدمات مختلفی را ارایه می‌دهند. با توجه به اینکه زائرین در اربعین اقدام به پیاده روی می‌کنند مشکلات مختلفی از جمله دردهای مفاصل، اسکلتی و عضلانی را دچار می‌شوند و در همین راستا متخصصان طب سنتی ارایه خدمات می‌کنند که در ان راستا از ۲۰ مهر تا یکشنبه هفتم مهرماه در درمانگاه طب سنتی خدمات مختلفی از جمله پانسمان تاول به ۱۹۹ نفر ارایه شد، ضمن اینکه در این مدت ۲۱۲۰ نفر ویزیت شدند و از این میان ۱۸۴۰ نفر ماساژهای عمومی و تخصصی را دریافت کردند.»

 

ارسال نظر