طرح احیای دریاچه ارومیه با انتقال آب از دریاچه وان

۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۶۳۱

گرچه پیش از این اعلام شده بود دولت ترکیه با انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه موافقت نکرده، اما عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس گفت: انتقال آب دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه اگر با دیپلماسی قوی و مطمئن شکل بگیرد می‌تواند در پایداری سطح سبز و دوام دریاچه ارومیه مناسب باشد.

علی ابراهیمی در رابطه با انتقال آب دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه گفت: انتقال‌های بین حوزه‌ای چندان مطمئن نیست چرا که ممکن است به دلیل شرایط مختلف دیپلماسی و سرد و گرم شدن روابط بین دو کشور اجرای این پروژه‌ها با مشکلاتی مواجه شود.

نماینده مردم شازند مجلس شورای اسلامی افزود: انتقال آب دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه و تعاملاتی اینچنینی به جهت اینکه دریاچه وان ترکیه حوضه آبریز محسوب می‌شود و میزان بارش باران نیز به نسبت بالاتر از ایران است، می‌تواند در پایداری سطح سبز و دوام دریاچه ارومیه مناسب باشد.

  سدسازی‌های ترکیه عامل اصلی ریزگردهای ایران

او با اشاره به تعاملات ایران و ترکیه در حوزه محیط زیست تصریح کرد: متاسفانه سدسازی‌هایی که در مسیر مزر مشترک و در حوضه آبریز بالا دست توسط کشور ترکیه انجام شده است برای ما و هم برای کشور عراق مشکلات زیست محیطی بسیاری ایجاد کرده است.از طرفی ریزگردهایی که در استان خوزستان وجود دارد تاثیر گرفته از همین دست کاری‌های محیط زیستی است. ابراهیمی به خانه ملت گفت: روابط بین الملی ما در حوزه زیست محیطی نه با کشور ترکیه بلکه باتمامی کشورهای همسایه قابل قبول نبوده است، مخصوصاً اگر با کشورهای حوزه دریای خزر ارتباط و همکاری‌های خوبی داشتیم، مشکلات امروزه دریای خزر به ویژه در موضوع خاویار به این حد بحرانی نشده بود.

  وزارت امور خارجه حقا‌به ایران را پیگیری کند

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: همه کشور‌ها منافع خودشان را در اولویت قرار می‌دهند. ترکیه نیازی به همکاری با ایران ندارد و معمولاً با همسایه‌های غربی‌تر خودش در ارتباط است. به همین دلیل ما باید برخی از هزینه‌ها را بپذیریم و در روابطمان پیش قدم باشیم . از طرف شرق کشور نیز با کشور افغانستان در حوزه محیط زیست و حقابه هیرمند درگیر هستیم. وزارت امور خارجه باید منهای وظایف سیاسی خود در سطح کلان، با وزارتخانه‌هایی چون وزارت نیرو همکاری‌های موثری داشته باشد تا حقابه ما از بین نرود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس در رابطه با عملکرد وزارت امور خارجه در موضوع‌های زیست محیطی گفت: وزارت امور خارجه باید به مسائل زیست محیطی ورود کند چراکه تمامی کشور‌های دنیا در حوزه منافع ملی تعارف ندارند، بسیاری از مشکلات زیست محیطی کشور ما ناشی از ضعف دیپلماسی در این حوزه است متاسفانه ما در این زمینه موفقیت‌های خوبی کسب نکرده‌ایم.

 

 

ارسال نظر