اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۵۵۰

جزییاتی از تسهیلات سربازی به مددجویان کمیته‌ امداد

مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته‌امداد امام خمینی (ره) جزئیات ارایه تسهیلات نظام وظیفه برای مددجویان تحت حمایت این کمیته را تشریح کرد. مجید زارع فرد با اشاره به اینکه تسهیلات کمیته امداد برای معافیت دو گروه از مددجویان انجام می‌شود، گفت: براساس این تسهیلات یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار تحت حمایت و یگانه فرزند ذکور خانواده‌های تحت حمایتی که حداقل ۳ خواهر دارند می‌توانند از خدمت سربازی معاف شوند. این افراد حتما باید تحت پوشش کمیته امداد و کمک معیشت بگیر باشند. او ضمن تشریح جزئیات و شرایط این گروه اظهار کرد: معافیت یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار نیز ممکن است بر اثر طلاق باشد که باید حتما سه سال از زمان طلاق پدر و مادر و دو سال از تحت حمایت بودن مادر در کمیته امداد گذشته باشد. همچنین اگر این شرایط در صورت فوت سرپرست باشد، باید ۶ ماه از تحت حمایت بودن آنها گذشته باشد تا بتوانند از این خدمت بهره مند شوند. مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد با اشاره به تعداد افرادی که از این خدمات استفاده کرده‌اند نیز اظهار کرد: براساس آخرین آمار تا امروز ۴۷۵۵ نفر از خدمت سربازی معاف شده‌اند.  زارع فرد در ادامه به تسهیلات دیگر کمیته امداد به سربازان جز معافیت از خدمت اشاره کرد و گفت: در کنار معافیت چند خدمت دیگر مثل انتقال سرباز نیز به این افراد ارایه می‌شود که در این حالت اگر سربازی تحت پوشش بوده اما نتوانسته است معاف شود، برای نزدیکی به خانواده و اینکه بتواند کمک خرج خانواده باشد توافقی با سازمان نظام وظیفه انجام شده است تا آنها به نزدیک‌ترین پادگان به محل سکونتشان انتقال پیدا کنند. تاکنون ۳۴۷۷ مورد در سال جدید از این خدمات بهره‌مند شده‌اند.

تعلل در ارایه لایحه مقابله با حیوان‌آزاری

جبار کوچکی‌نژاد ارم‌ساداتی در گفت‌وگو با خانه ملت، بر لزوم تعیین تکلیف لایحه مقابله با حیوان آزاری تاکید کرد و گفت: دو سال از تدوین این لایحه می‌گذرد اما تعیین تکلیف آن در هاله‌ای از ابهام مانده؛ تعلل محیط زیست در مورد این لایحه بیش از این جایز نیست و بهتر است در ارایه آن به مجلس تسریع شود. نماینده مردم رشت با تاکید بر اینکه برای حمایت از حیوانات و مبارزه با حیوان آزاری خلأ قانونی داریم، افزود: محیط زیست وظیفه حمایت از حیات وحش را بر عهده دارد اما حیوانات ولگرد مانند سگ و گربه متولی خاصی ندارند بنابراین عده‌ای با استفاده از خلأ‌های قانونی اقدام به آزار این‌گونه حیوانات و انتشار فیلم‌هایی از آن در فضای مجازی می‌کنند؛ فیلم‌هایی که جریحه‌دار شدن احساسات مردم را به دنبال داشته و از سویی خشونت را در جامعه ترویج می‌دهد.  او با تاکید بر اینکه حقوق حیوانات باید به رسمیت شناخته شود، اظهار کرد: حیوانات ولگرد از قوانین حمایتی مناسب برخوردار نیستند و از سویی این حیوانات خود عاملی برای انتشار برخی بیماری‌ها و چالش‌هایی را برای مردم ایجاد می‌کنند بنابراین در این زمینه نیازمند تصویب قانون جامعی هستیم تا وضعیت آنها تعیین تکلیف شود؛ البته این قانون باید ضمانت اجرایی داشته باشد. این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه باید با عاملان حیوان آزاری به صورت قاطع برخورد شود، به خانه ملت گفت: شهرداری‌ها باید برای حیوانات ولگرد فضای مناسبی را در نظر بگیرند تا آسیب و خطری از ناحیه آنها متوجه شهروندان نشود و از سویی مورد آزار و اذیت قرار نگیرند. نایب رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، افزود: از سازمان حفاظت محیط زیست تقاضا داریم نسبت به تعیین تکلیف سریع‌تر لایحه مقابله با حیوان آزاری و ارسال آن به مجلس اقدام کند تا با تصویب و اجرای آن حقوق حیوانات به رسمیت شناخته شده و شاهد کاهش حیوان آزاری‌ها در کشور باشیم.

انتقاد از به‌کارگیری بیماران روانی برای خنداندن مردم

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی، از عملکرد رسانه ملی برای استفاده از بیماران روانی در برنامه‌های کمدی انتقاد کرد و گفت: استفاده از این افراد برای خنداندن مردم، اتفاق بدی است. حسین نحوی‌نژاد با اشاره به اینکه ۴ محور مورد توجه سازمان بهداشت جهانی در بخش بهداشت و بخش سلامت قرار دارد، افزود: سلامت جسمی، زبانی، اجتماعی و معنوی ۴ حوزه‌ای هستند که مورد توجه سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است و باید به هر یک از آنها توجه شود. او ادامه داد: با توجه به اینکه در بسیاری از گزارشات توسط مسوولان اعلام می‌شود که ۲۷ درصد از شهروندان و مردم دچار اختلالات سلامت هستند باید به این نکته اشاره شود که این به معنای آن نیست که این افراد دچار اختلالات روانی و اگزوفرمی هستند چرا که در کشور ما بین یک تا یک و نیم درصد از جامعه مبتلا به اگزوفرمی هستند. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی، با انتقاد از عملکرد رسانه ملی درباره استفاده از معلولان (بیماران روانی مزمن) و سالمندان در برنامه‌های کمدی، گفت: متاسفانه سازمان صدا و سیما از معلولان در اینگونه برنامه‌ها برای خنداندن مردم استفاده می‌کند که این اتفاق بسیار بدی است. نحوی‌نژاد افزود: امیدواریم این سیاست از سوی سازمان صدا و سیما تغییر کند و نگاه مناسب‌تری را به معلولان و سالمندان داشته باشد. او همچنین با اشاره به اینکه ۱۱۰ هزار نفر از معلولان و سالمندان در مراکز سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند گفت: یک سوم هزینه این مراکز توسط دولت و دو سوم دیگر توسط مردم و خیرین تامین می‌شود.

 

ارسال نظر