«رونویسی» از مشق شب، حذف نمی‌شود

۱۳۹۷/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۱۰۸

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طرح جایگزینی مشق شب برای کلاس‌های اول تا سوم ابتدایی گفت: خواندن و رونویسی را بنا به اقتضای پایه، حذف نمی‌کنیم اما رونویسی باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموز احساس تکرار و انجام کار بیهوده را نداشته باشد و از انجام آن لذت ببرد. مرتضی شکوهی درباره اهداف آموزش و پرورش از جایگزینی تکالیف مهارت محور به جای مشق شب و همچنین چگونگی اجرای آن توضیحاتی ارائه و بیان کرد: یکی از موضوعاتی که همواره در آموزش و پرورش برای خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلمان یک دغدغه بوده، تکالیف در منزل است. او افزود: با توجه به مطالعات انجام شده و تجارب قبلی، شماری از معلمان به صورت خودجوش به منظور کاهش آسیب تکالیف شب، اقداماتی را انجام داده‌اند. اما آموزش و پرورش برای آنکه بتواند در این زمینه یک برنامه منسجم را اجرا کند از سال گذشته مطالعاتی  پیرامون چگونگی جایگزین کردن تکالیفی که چندان مفید نیستند و بچه‌ها انگیزه بالایی برای انجام آن ندارند را شروع کرد.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه پس از برگزاری نشست‌های کارشناسی، دستورالعملی تهیه، آماده و از ابتدای سال تحصیلی ابلاغ شده است گفت: مدارس طبق این چارچوب در پایه اول تا سوم به جای مشق شب که انگیزه‌ای برای انجام آن ندارند، تکالیفی با رویکرد مهارت محور را انجام می‌دهند. شکوهی ادامه داد: البته در سال اول اجرا، در هر استان یک منطقه که شرایط لازم را داشته باشد انتخاب می‌شود. پس از آن ارزیابی‌های لازم صورت می‌گیرد و آسیب‌ها و موانع شناسایی می‌شود تا طرح به تدریج توسعه یابد.

او افزود: تاکید ما در این طرح این است که دانش‌آموزان تکالیفی را انجام دهند که هم انگیزه انجام آن را دارند و هم به ارتقای مهارت‌های زندگی و بهبود جریان تحصیل‌شان کمک می‌کند. مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه هدف ما این است که تکالیف صرفا شامل تمرین و رونویسی و یکسری فعالیت‌های حافظه محور نباشد؛ بلکه فعالیت‌های عملی مرتبط با حوزه زندگی و مهارت‌های اجتماعی و آداب و رسوم و فرهنگ را در بگیرد گفت: یادگیری تنها در کلاس درس اتفاق نمی‌افتد و لازم است دانش‌آموزان فعالیت‌هایی را خارج از ساعات مدرسه برای تعمیق و تثبیت یادگیری انجام دهند. شکوهی ادامه داد: به عنوان مثال در درس علوم تجربی ممکن است تکلیفی مانند جمع‌آوری برگ درختان و سنگ‌ها پیشنهاد شود و با کمک والدین در منزل انجام شود یا آنکه از دانش آموز خواسته شود درباره موضوعی از خانواده و اطرافیان کسب اطلاع کرده و نتیجه را در کلاس ارائه کند و یادگیری را از سطح کتاب و کلاس به محیط واقعی ببرد. وی در پاسخ به اینکه آیا رونویسی از حروف و کلمات در درس «بخوانیم و بنویسیم» نیز در این طرح حذف خواهد شد، گفت: خیر، فعالیت‌هایی که در کتاب درسی پیش‌بینی شده اگر مهارت محور باشد ادامه می‌یابد و اگر از جنس مهارتی نباشد معلم آنها را به تکالیف مهارت محور تبدیل می‌کند.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش‌ و پرورش  افزود: خواندن و  رونویسی را بنا به اقتضای پایه، حذف نمی‌کنیم اما رونویسی باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموز احساس تکرار و انجام کار بیهوده را نداشته باشد. در واقع تکالیف را باید طوری هدایت کنیم که دانش‌آموز با انجام آن هم یاد بگیرد و هم لذت ببرد. شکوهی ادامه داد: هدف از رونویسی تقویت مهارت نوشتن است. در این طرح برای تقویت مهارت نوشتن، به عنوان مثال دانش‌آموز نام تصاویر و اشیاء را می‌نویسد. در واقع روش و نوع فعالیت دانش‌آموز تغییر می‌کند و اگر تا کنون می‌گفتند کتاب را بگذار جلویت و از رویش بنویس، حالا دیگر این کار را نمی‌کنند و به دانش‌آموز می‌گویند که از پدرت بخواه سه جمله یا کلمه بگوید تا تو آن را بنویسی و روش‌های متنوعی برای این منظور طراحی شده است.

 

ارسال نظر