آسیب‌های کلان سیل در شمال کشور

۱۳۹۷/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۱۰۷
آسیب‌های کلان سیل در شمال کشور

سیل تاکنون بین 5 تا 9 کشته برجای گذاشته است

نخستین‌بارش‌های پاییزی امسال، برای نوار شمالی کشور با سیل و آبگرفتگی همراه بود و به 32 شهرستان، آسیب جدی وارد شد. اگرچه هشدارهای لازم به مردم استان‌های مازندران‌، گیلان، گلستان و خراسان شمالی و مسافران شمال کشور نسبت به وقوع سیل و بارندگی شدید داده شده بود، با این حال بنا بر آماری که سازمان امداد و نجات هلال احمر، اعلام کرد، پنج نفر جان خود را از دست دادند و احتمال می‌رود این تعداد بیشتر شود. برخی گزارش‌ها حکایت از کشته شدن 9 نفر در سیلاب دارد. همچنین خسارت بسیاری هم به تاسیسات برخی شهرها از جمله رامسر وارد شده که هنوز میزان دقیق آن بررسی و اعلام نشده است.

    پنج نفر در سیل جان خود را از دست دادند

بارش‌های پاییزی اتفاق نادر و غیرقابل پیش بینی برای استان‌های شمالی کشور نیست اما با این حال هنوز هم بارندگی می‌تواند تبدیل به یک بحران شده و خسارت جانی و مالی بسیاری داشته باشد، تخریب‌ بی‌رویه جنگل‌ها، فرسایش خاک و برداشت شن و ماسه در سال‌های اخیر را می‌توان از عواملی دانست که سبب می‌شود، سیل مهارنشدنی شده و هر آنچه سر راهش قرار دارد را شسته و با خود همراه کند.

از طرف دیگر جدی نگرفتن هشدارها از سوی مردم بر خسارت‌های سیل اضافه کرده و باعث می‌شود، سیل به عنوان مخاطره‌ای نفس‌گیر نامش سر زبان‌ها باشد. این‌بار هم سیل به مردم استان‌های شمال کشور امان نداد، پنج نفر جان خود را از دست دادند و به تاسیسات و زیرساخت‌های برخی شهرها از جمله رامسر که تاکنون بیشترین میزان بارندگی را داشته، خسارت جدی وارد شده است. تاکنون 15 خط اصلی برق مازندران دچار قطعی شده و گاز و آب در برخی نواحی مازندران قطع شده و خانه‌های ساکنان برخی نواحی به خصوص در نوشهر و چالوس و تنکابن پر از آب شده است و ماشین‌ها در پارکینگ‌ها زیر آب فرو رفته‌اند.

 اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره آخرین وضعیت استان‌های سیل زده، اعلام کرد: « سامانه بارشی به کشور وارد شده است که بخش‌های قابل توجهی از مساحت ایران را در بر گرفته، این سامانه سبب آب گرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیرها به ویژه در مناطق کوهپایه‌ای وطغیان رودخانه‌های فصلی در سواحل شمالی و مناطق شمال شرق کشور شده است و از بعد از ظهر دیروز استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و غرب خراسان شمالی، شمال سمنان، ارتفاعات کرمان و ارتفاعات شرقی تهران را تحت تاثیر خود قرار داده است.

 پیش‌بینی می‌شود با ورود جبهه هوای سرد و افت دما فعالیت این سامانه ادامه داشته باشد، به همین دلیل پیش بینی می‌شود که در ارتفاعات کوهستانی اردبیل و مناطق مرتفع استان البرز شاهد بارش برف باشیم که به همین دلیل مدیران کل بحران این استان‌ها و دستگاه‌های خدمت رسان در حالت آماده باش هستند.» رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به خسارات ناشی از سیل و آب گرفتگی در ۷ استان یاد شده افزود: “ بارش باران سبب سیل و آب گرفتگی و رانش زمین در برخی از استان‌ها شده و خساراتی را نیز به برخی از مزارع، باغ‌ها و اماکن مسکونی وارد کرده است. سقف برخی از اماکن مسکونی تخریب شده و قطعی برق، سقوط درختان و انسداد محورهای اصلی و روستایی از جمله خسارت‌هایی بوده که تاکنون در این استان‌ها شاهد بودیم.»

 معاون وزیر کشور بیان کرد: « به غیر از استان‌های گیلان و مازندران و گلستان که بارش باران سبب جاری شدن سیلاب در آنجا شده بود در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و خراسان شمالی، البرز و زنجان و همدان و قزوین نیز شاهد بارش باران بودیم اما این‌بارش‌ها خسارتی بر جای نگذاشت. آمار جان باختگان سیلاب سه نفر هستند که دو نفر بر اثر اصابت صاعقه و یک نفر نیز در اثر قرار گرفتن در جریان سیلاب جان خود را از دست داد. از طرف دیگر برابر آخرین آمارها در سه استان شمالی، ۱۶۰ واحد مسکونی که دچار آب گرفتگی شدند تخلیه شد. همچنین تاکنون رامسر با ۲۳۷ میلی متر در استان مازندان و رودسر با ۲۲۲ میلی متر رکورددار میزان بارش بودند.» تا لحظات نخست وقوع سیل، آمار اعلام شده از فوتی‌ها، سه نفر بود که دو نفر بر اثر صاعقه و یک نفر بر اثر قرار گرفتن در مسیر سیل جان خود را از دست دادند اما آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، حکایت از آن داشت که پنج نفر جان خود را از دست داده‌اند. مرتضی سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به تعادل گفت: “ 103 تیم عملیاتی متشکل از 480 نیروی امدادگر در شهرستان‌های کردکوی، گرگان، بندرگز، علی آباد، تالش، فومن، صومعه سر، لنگرود، آستارا، املش، رضوانشهر، رودسر، آمل، بابل، بابلسر، تنکابن، جویبار، چالوس، ساری، نکا، نوشهر، نور، کلاردشت، رامسر، بهشهر، قائمشهر، گلوگاه، شیروان و رازجرگلان در حال امدادرسانی هستند و آخرین آمار این سازمان نشان می‌دهد به 1400 نفر امداد رسانی شده و همچنین 173 نفر از هموطنان که بر اثر سیل و آبگرفتگی با مشکل اسکان مواجه شدند، درمساجد و پایگاه‌های امداد و نجات جمعیت هلال احمر اسکان اضطراری داده شدند. 10 نفر هم به مناطق امن منتقل شدند. همچنین امدادگران تاکنون 231 واحد مسکونی را از آب تخلیه کردند. » او افزود: « اگرچه عملیات امدادرسانی در مناظق سیل زده استان‌های شمالی، هنوز ادامه دارد اما تاکنون پنج نفر در استان مازندران جان خود را از دست دادند که از این تعداد دو نفر بر اثر صاعقه و 3 نفر به دلیل قرار گرفتن در مسیر سیل فوت شدند.»

    رامسر در راس خسارات

اگرچه تاپایان وقوع سیل نمی‌توان میزان خسارت وارد شده به زیرساخت‌ها و تاسیسات استان‌ها و شهرهای سیل زده را برآورد کرد اما تخمین اولیه حکایت از دارد که استان مازندران نسبت به سایر استان‌ها خسارت بیشتری را متحمل شده است و به زیرساخت‌های رامسر که رکورددار بیشتری میزان بارش است، خسارت بسیاری وارد شده. محمد آزاد، فرماندار و رییس ستاد مدیریت بحران رامسر، درباره این موضوع بیان کرد: “ خسارات وارده به تاسیسات زیربنایی رامسر در سیل روز گذشته بسیار زیاد است و در شرایط فعلی برآورد دقیقی نمی‌توان داشت که پس از فروکش کردن سیل اعلام می‌شود. میزان بارش‌ها تا شش صبح امروز 240 میلی‌متر بوده و همچنان بارندگی‌ها با شدت ادامه دارد او افزود: “ در مناطق روستایی و بالادست شاهد رانش و تخریب جاده‌ها هستیم. همجنین پل نیاسته رامسر در حال تخریب است و به دلیل رانش زمین و ترکیدگی لوله آب شرب، مجتمع آبرسانی هفت شهیدان رامسر تا اطلاع ثانوی قطع است.

 از طرف دیگر طغیان رودخانه روستای میانلات رامسر باعث تخریب بسیاری از باغ‌ها و تاسیسات حاشیه رودخانه این روستا شده است. بارش ادامه دارد و شهرستان همچنان در بحران به سر می‌برد.» از طرف دیگر به گفته محمد زارعی، فرماندار شهرستان راز و جرگلان در استان خراسان شمالی، بر اثر جاری شدن سیل ارتباط هفت روستا قطع شد و سیل چهار میلیارد تومان به سه بخش این شهرستان خسارت وارد کرده است. 27 راه روستایی در شهرستان ماسال استان گیلان هم بر اثر بارش شدید باران و وقوع سیلاب‌، مسدود شدند که محمدجواد عامر، فرماندار این شهرستان درباره این موضوع گفت: “ 191 منزل و انبار برنج روستایی دچار آب گرفتگی شده و با توجه به طغیان آب رودخانه‌های خالکایی و مرغک، وقوع سیلاب آب در 17 روستا، سبب قطع گاز و تلفن در برخی مناطق شد.»

یونس محمودی، فرماندار املش هم از تخریب کامل پل بزرگ املش خبر داد. او بیان کرد: “ این پل مهم‌ترین پل ارتباطی این شهرستان است و املش را به لنگرود، کومله و اطاقور وصل می‌کند که در پی بارش باران شدید کاملا تخریب شده است. همچنین با توجه به شروع بارش‌ها از روز جمعه در شرق گیلان، سطح آب رودخانه‌ها بالا رفته و طغیان کرده‌اند. این امر سبب آبگرفتگی تعداد قابل ملاحظه‌ای از منازل مسکونی، واحدهای تجاری و کارخانجات شده است.» با این وجود تاسیسات و زیرساخت‌های شهر رشت، خسارتی نداشت. علی مقصودی، معاون خدمات شهری شهرداری رشت درباره این موضوع بیان کرد: “ با توجه به‌شدت بارش‌ها که از دیروز در شهر رشت آغاز شد با اقدام به موقع دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله پرسنل شهرداری رشت هیچ خسارت جانی و مالی را در سطح شهر رشت شاهد نبودیم.

 

ارسال نظر