کاهش متخصصان مراکز درمانی به بهانه کمبود بودجه

۱۳۹۷/۰۷/۱۴ - ۰۰:۲۸:۴۵
کد خبر: ۱۳۱۰۲۵
کاهش متخصصان مراکز درمانی به بهانه کمبود بودجه

برخی مراکز درمانی به بهانه کمبود بودجه، تعداد پزشکان متخصص این مراکز را کاهش داده‌اند و بیماران برای ادامه روند درمانی در این مراکز با مشکل رو به رو شده‌اند. عضو فراکسیون زنان مجلس، بابیان‌اینکه صرفه‌جویی در بودجه بهانه خوبی برای کاهش تعداد متخصصان در مراکز درمانی نیست از پیشنهاد برخی متخصصان برای اعمال محدودیت در فعالیت لیسانسه‌های مامایی نیز انتقاد کرد.

سهیلا جلودارزاده در مورد انتقاد تعدادی از متخصصان زنان و زایمان نسبت به صدور مجوز امکان انجام زایمان توسط لیسانسه‌های مامایی و بهره‌مندی آنها از امتیاز دفتر کار، گفت: اشکالی ندارد که خانم‌های ماما اجازه داشته باشند که بطور مستقل در زمینه انجام زایمان طبیعی فعالیت کنند، چرا که آنها تحصیلکرده هستند و در این مورد نیز زیر نظر متخصصان آموزش دیده‌اند و اطلاعات کافی، هم در رابطه با نحوه مراقبت از زنان باردار و هم موارد اضطراری دارند. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: پیش از این بسیاری از افراد به دلیل نبود وسایل ارتباط جمعی و مشکلاتی که در حوزه حمل و نقل وجود داشت، به کمک ماماهایی متولد می‌شدند که از حداقل اطلاعات در این حوزه هم برخوردار نبودند و تنها از طریق تجربه‌ای که داشتند به این امر مبادرت می‌ورزیدند.

او اظهار کرد: اگر در شرایط کنونی نواقصی هم به لحاظ علمی در عملکرد لیسانسه‌های مامایی وجود دارد، دانشگاه‌ها می‌توانند با برگزاری دوره‌های تکمیلی، آگاهی آنها را ارتقا دهند، چرا که این افراد تحصیل کردگانی هستند که سایر کشورها برای همکاری، از آنها استقبال می‌کنند. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، به خانه ملت گفت: البته در شرایط کنونی نسبت به تعداد نیروهای متخصصی که تربیت کرده‌ایم و کنترل جمعیتی که بطور ارادی یا در پی تشویق‌های صورت گرفته، داشتیم، به افزایش تعداد نیروی متخصص نیاز داریم، ضمن اینکه سیستم درمانی کشور از ظرفیت بسیاری از متخصصان زن استفاده نمی‌کند و این موضوع به لحاظ ایجاد فرصت‌های شغلی قابل تامل است. جلودارزاده افزود: به تازگی تعداد 60 متخصص زن که در رشته‌های مختلف فوق تخصص دارند و در مجموعه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهران فعالیت داشته‌اند را به بهانه کمبود بودجه استخدام نکرده‌اند و به آنها توصیه شده که در مطب‌ شخصی به فعالیت بپردازند. این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: کمبود بودجه بهانه خوبی برای کاهش تعداد متخصصان در مراکز درمانی نیست، چرا که در هیچ شرایطی نباید برای صرفه‌جویی در منابع سلامت مردم را به خطر بیندازیم، کما اینکه در روزهای اخیر در این مورد جملات نامناسبی که در شان برخی مسوولان حوزه سلامت نیست، رسانه‌ای شده و این موضوعی است که باید بیشتر بدان توجه شود به گونه‌ای که رفع درد دیگران را دغدغه خود بدانند. عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: آنچه مسلم است اطلاعات علمی و نحوه مهارت‌آموزی لیسانسه‌های مامایی هم به گونه‌ای نبوده که بخواهیم آنها را از انجام فعالیت در زمینه زایمان طبیعی محروم کنیم، ضمن اینکه دسترسی به این افرد نسبت به متخصصان راحت‌تر است و می‌توانند نقش موثری در رعایت بهداشت بارداری داشته باشند که بعضا در برخی مناطق رعایت نمی‌شود.

 

ارسال نظر