سهم ۹۸.۵ درصدی اقوام در آسیب کودکان

۱۳۹۷/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۹:۴۰
کد خبر: ۱۳۰۹۳۳
سهم ۹۸.۵ درصدی اقوام در آسیب کودکان

بیشترین عامل خشونت علیه کودکان خانواده و اقوام کودک هستند. این را آمار و ارقام نشان می‌دهد. رییس اورژانس اجتماعی کشور با اشاره به اینکه ۵۷ درصد عاملان خشونت کودکان پدران هستند، گفت: در مجموع ۹۸.۵ درصد آسیب‌های کودکان توسط اقوام و خویشاوندان انجام می‌شود.

رضا جعفری در نشست هفته ملی کودک با اشاره به اینکه ۳۲ درصد از کودکان کار و خیابان ایرانی هستند، گفت: در سال ۹۶ یک میلیون و ۱۰۰ هزار مورد پذیرش در اورژانس اجتماعی صورت گرفته است که این افراد با خط ۱۲۳ تماس و مشاوره گرفته‌اند. رییس اورژانس اجتماعی کشور افزود: ۳۰ درصد از تماس‌هایی که با اورژانس گرفته شده در ارتباط با خشونت خانگی بوده است و ۵۰ درصد کودک‌آزاری‌ها مربوط به کوتاهی و غفلت در حوزه آموزش کودکان، ۳۰ درصد آزار جسمی و ۱۵ درصد نیز آزار روانی و ۴ درصد نیز جنسی بوده است.

او گفت: بر اساس آمارهای موجود و دستورالعمل‌های نهادهای حمایتی، ۷۶ درصد کودکان کار و خیابان تحت پوشش هیچ نهادی نیستند، چرا که عمدتا این کودکان اتباع ایرانی نبوده و یا سند هویتی ندارند. جعفری با اشاره به اینکه کودکان زیر یک سال ۸ درصد، ۲ تا ۴ سال ۱۶ درصد از افراد پذیرش شده توسط اورژانس اجتماعی بوده‌اند که در مجموع ۲۵ درصد کودکان زیر ۴ سال سن دارند و همچنین ۶۰ درصد بین ۵ تا ۱۳ سال و ۱۵ درصد ۱۴ تا ۱۸ سال دارند.

او گفت: ۵۷ درصد از عاملان خشونت پدران بوده‌اند و ۲۶ درصد مادران، ۸.۵ درصد نامادری یا ناپدری و ۱.۳ درصد نیز مربوط به خواهران و برادران بوده است. جعفری با اشاره به اینکه ۹۸.۵ درصد از آسیب‌ها توسط اقوام و خویشاوندان انجام می‌شود، گفت: تنها یک و نیم درصد از عاملان خشونت بیگانگان و افراد غریبه بوده‌اند.

جعفری با تأکید بر اینکه ۵۲ درصد از کودکان خشونت دیده دختران هستند، گفت: بر اساس آمارها ۴۸ درصد نیز مربوط به پسران بوده است و علت اصلی خشونت ۵۱.۵ درصد مربوط به اعتیاد به الکل و مواد مخدر و ۷ درصد نیز مربوط به اختلالات روانی و ۵.۱ درصد بیکاری بوده است. او با اشاره به اینکه ۱۶ درصد از دلایل کودک‌آزاری مربوط به خود کودکان است، گفت: مشکلاتی مانند معلولیت و یا رفتارهای کودک باعث ایجاد خشونت علیه آنها می‌شود و همچنین ۸۵ درصد از موارد خشونت نیز از سوی فرد آزارگر صورت می‌گیرد.

رییس اورژانس اجتماعی کشور با تاکید بر اینکه در سال گذشته ۳۱ درصد از موارد اورژانس اجتماعی مربوط به خودکشی افراد زیر ۱۸ سال بوده است، گفت: مداخلات کارشناسان باعث شده این موارد منجر به فوت نشود و در مجموع اورژانس اجتماعی توانست ۹۵ درصد مانع از مرگ در خودکشی شود.

او اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود ۹۵ درصد کودکان کار و خیابان دارای خانواده هستند. ۶۹.۵ درصد از کودکان کار پسران و ۳۰ درصد را دختران تشکیل می‌دهند. رییس اورژانس اجتماعی کشور با اشاره به اینکه بسیاری از کودکان کار در حال ادامه تحصیل هستند، گفت: رویکرد بهزیستی برای کاهش آسیب کودکان کار کم کردن ساعت حضورشان در خیابان‌هاست بطوری که بر اساس اطلاعات به دست آمده در حال حاضر ۳۳.۸ درصد از این کودکان یک تا چهار ساعت، ۵۲ درصد چهار تا هشت ساعت و ۱۳.۸ درصد نیز بیش از هشت ساعت در روز کار می‌کنند.

به گفته او، درصدی از این کودکان در معرض خشونت قرار دارند و ۳۱ درصد والدین کودکان کار و خیابان بیکار و یا از کار افتاده، ۴۰ درصد دستفروش، ۷ درصد شاغل فصلی و ۵ درصد نیز بی سرپرست هستند.

 

ارسال نظر