نرخ بالای آسیب اجتماعی دانش‌آموزان درتهران

۱۳۹۷/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۶۸۲

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران از انحلال کامل مدرسه معین و همچنین نرخ بالای آسیب اجتماعی دانش‌آموزی در تهران خبر داد. عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر امر پیشگیری و اهمیت آن در تمام حوزه‌ها اعم از محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، تربیتی و... از لزوم توجه به تعلیم و تربیت به عنوان عنصر اساسی و زیربنایی توسعه گفت.

او با اشاره به اینکه تعداد پرسنل به دانش‌آموز در تهران یک به ۱۹ است تاکید کرد: کمبود ۱۰ هزار پرسنل در تهران قطعی است. به گفته وی در حال حاضر بیش از ۴ هزار مدرسه با ۲۵ هزار کلاس در تهران وجود دارد. همچنین حدود سه هزار نفر از افرادی که امکان بازنشستگی داشتند درخواست کار مجدد داده‌اند و ۷۰۰ نفر ورودی جدید، ۶۰۰ نفر ورودی از طریق نقل و انتقالات به تهران آمدند اما در عین حال ۸۰۰ نفر نیز از تهران انتقالی گرفتند. باقری اظهار کرد: حدود ۱۲۰ نفر از طرق تعیین تکلیف مربیان پیش دبستانی و ۵ هزار نفر هم از حق التدریس‌ها برای جبران کمبود معلم استفاده کردیم.

مدیرکل آموزش‌و پرورش تهران در ادامه درباره آموزشگاه‌های شهر تهران و برگزاری آزمون در مقطع ابتدایی گفت: در مقطع ابتدایی هیچ آموزشگاهی در تهران مجوز برگزاری آزمون ندارد و اگر این کار را انجام دهد متخلف است و اگر در مدرسه این کار صورت بگیرد مدرسه لغو فعالیت می‌شود. خانواده‌ها نیز باید توجیه باشند که به جای تست و آزمون خواستار آموزش مهارت‌های زندگی به فرزندانشان باشند. او درباره مبحث پر اهمیت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس خصوصا در شهر تهران، نیز گفت: واقعیت این است که در تهران بیش از دیگر نقاط در معرض آسیب قرار داریم و دانش‌آموزان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. ما در طرح نماد در این رابطه والدین را آموزش می‌دهیم. در این طرح ۱۳ نهاد با ما همکاری دارند و تلاش می‌کنیم تعداد مدارس تهران در این طرح را به یک دهم مدارس شهر ارتقا دهیم. در این حوزه پیشگیری از درمان بسیار مفیدتر است. برای همین ما مهارت آموزی و توانمندسازی دانش‌آموزان را در اولویت قرار داده ایم. ۳۰۰ مدرس در تهران در این زمینه آموزش دیده‌اند که عموما معلمان دوره دوم ابتدایی هستند.

  رفتارهای پرخطر در میان دانش‌آموزان کدام‌هاست؟

به گفته باقری مهم‌ترین رفتار پر خطر از نظر مدیران مدارس ترک تحصیل، کودکانی که مورد بهره کشی قرار می‌گیرند، بزهکاری، اقدام به خودکشی، انحرافات اخلاقی، مصرف مواد، کودکان کار، آسیب به خود و فرار از منزل است. مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران مهم‌ترین عوامل زمینه‌ ساز این اتفاقات را از منظر مدیران مدارس خشونت خانگی، طلاق والدین، بدسرپرستی، فقر، اعتیاد، ارتکاب جرایم، کودک آزاری، مورد سوءاستفاده قرار گرفتن، ازدواج زودهنگام، حاشیه نشینی و اختلاف خانوادگی عنوان کرد.

او درباره وضعیت تراکم کلاس‌های درس در تهران، تصریح کرد: تراکم کلاسی بطور میانگین در تهران ۳۳ نفر اعلام شده است در حالیکه استاندارد آن در کشور ۲۴.۲ است. البته ما در تهران کلاس‌های با تراکم بالای ۴۰ نفر هم داریم اما دلیلش بیش از کمبود معلم، کمبود فضای آموزشی است. سال گذشته یک میلیون و ۸۵ هزار دانش‌آموز ابتدایی داشتیم که امسال این تعداد به یک میلیون و ۱۰۴ هزار و ۲۷۳ نفر رسیده است. تعداد کلاس‌ اولی‌ها در تهران نیز امسال به ۱۰۲ هزار و ۲۵۴ نفر رسیده است.

 

 

ارسال نظر