اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۰۴ - ۰۰:۱۵:۲۱
کد خبر: ۱۳۰۳۵۵

احتمال توقف طرح جریمه ریالی سربازی از سال آینده

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا از توقف طرح جریمه ریالی در سال آینده خبر داد. سردار بهرام نوروزی در نشست خبری درباره اجرای طرح جریمه ریالی سربازی اظهار کرد: اجرای این طرح تا پایان امسال ادامه داشته و برابر آخرین اطلاعات ما در سال آینده اجرایی نخواهد شد. بنابراین افرادی که تا پایان امسال هشت سال غیبت یا بیشتر از آن داشته باشند تنها تا پایان امسال می‌توانند با پرداخت جریمه ریالی از انجام خدمت سربازی معاف شوند.

او افزود: بیش از 600 هزار نفر برای دریافت کارت معافیت از زمان اجرای طرح تاکنون به دفاتر پلیس+10 مراجعه کرده و برای حدود 444 هزار نفر کارت معافیت صادر شده است. رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین با اشاره به روند تعویض کارت‌های معافیت پایان خدمت قدیمی اظهارکرد: تمامی دارندگان کارت‌های معافیت پایان خدمت مربوط به سال‌های 62 تا 90 که کارت هوشمند دریافت نکرده‌اند می‌بایست کارت خود را تعویض می‌کردند چرا که کارت‌های قدیمی فاقد اعتبار است.

او با بیان اینکه تاکنون بیش از 10 میلیون کارت قدیمی تعویض شده است، گفت: مابقی افراد نیز باید برای دریافت کارت جدید اقدام کنند.

نوروزی در پاسخ به پرسشی درباره شناسایی و برخورد باندها و گروه‌های جعل کارت‌های معافیت و پایان خدمت نیز گفت: از زمانی که طرح تعویض کارت‌های قدیمی آغاز شد برابر آخرین آمار 1884 کارت جعلی مربوط به معافیت پایان خدمت در سراسر کشور کشف شد که به همین تعداد نیز پرونده تشکییل شده و برای رسیدگی به حوزه جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ارجاع شد که در برخی از این پرونده‌ها نیز موارد دیگری در اعترافات جاعلان یا بررسی اسناد و مدارک مربوط به آنان شناسایی شد. به گفته وی البته تعداد دستگیری‌ها می‌تواند بیشتر از 1884 مورد باشد چرا که در برخی موارد با شناسایی یک کارت جعلی، ماموران به چندین نفر که در این حوزه فعالیت داشتند برخورد کردند.رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا در توضیح بیشتر در مورد طرح جریمه ریالی سربازی نیز گفت: همانطور که توضیح داده شد مشمولان غایبی که تا پایان امسال حداقل 8 سال غیبت یا بیشتر از آن داشته باشند می‌توانند برای دریافت کارت معافیت خود مبالغ جریمه را که براساس مدت غیبت، مدرک تحصیلی، تاهل و ... تعیین می‌شوند به دو شیوه نقدی و قسطی پرداخت کرده و از انجام خدمت سربازی معاف شوند. او درباره اجرای این طرح از سال آینده نیز گفت: تا جایی که ما اطلاع داریم مجلس این طرح را تنها تا پایان امسال تصویب کرده و برای اجرای آن در سال آینده مصوبه‌ای وجود ندارد ضمن اینکه به نظر نمی‌رسد که اجرای این طرح دوباره تمدید شود.

نگرانی از چاقی دانش‌آموزان کشور

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس با ابراز نگرانی از وضعیت چاقی و اضافه وزن دانش‌آموزان کشور، از فعالیت حدود 20 هزار مدرسه مروج سلامت از مجموع 110 هزار مدرسه کشور خبر داد.

حامد برکاتی گفت: بحث سلامت نوجوان و کودک و مدارس بسیار حائز اهمیت است. نوجوانی دوران گذر از کودکی به جوانی است. بسیاری از رفتارهای سرمایه‌های کشور در این سن شکل می‌گیرد. در بحث سلامت مدارس در چهار مقطع، اقدامات لازم برای دانش‌آموزان را انجام می‌دهیم.

او افزود: در بدو ورود به مدرسه نزدیک به یک میلیون و 400 هزار دانش‌آموز از لحاظ سلامت بررسی می‌شوند و آمادگی ورود به مدارس را پیدا می‌کنند. این کار توسط اداره استثنایی آموزش و پرورش، اداره سلامت آموزش و پرورش با همکاری وزارت بهداشت انجام می‌شود. اقدامات دیگری در پایه‌های چهارم، هفتم و دهم در بدو ورود به مدرسه انجام می‌شود. این اقدامات مشتمل بر ارزیابی شنوایی، بینایی، تنفسی، قلب و عروق، سلامت روان و شیوه زندگی دانش‌آموزان است. برکاتی ادامه داد: موضوعی که در بدو ورود به مدرسه اهمیت دارد و توسط سیستم سلامت مدیریت می‌شود، موضوع عیوب انکساری است. با بررسی‌های انجام شده 5.6 درصد دانش‌آموزان عیوب انکساری و 1.5 درصد آنها دچار اختلالات شنوایی، 1.5 درصد دارای انحنای ستون فقران، سه درصد در بدون ورود مدرسه دارای اختلالات رفتاری و 9 درصد دچار چاقی و اضافه وزن 13 درصدی در بدو ورود به مدرسه هستند. اگر بحث 20 سال پیش در میان بود، سوءتغذیه موضوعی بود که نگرانی ما را برمی‌انگیخت، اما در حال حاضر بحران ما چاقی و افزایش وزن دانش‌آموزان است که این مشکل موجب بروز فشار خون، دیابت، انواع سرطان‌ها در سال‌های بعدی زندگی می‌شود.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده فقط 42 درصد از دانش‌آموزان هر هفته یک روز در هفته صبحانه می‌خورند و 12.7 درصد در هیچ کدام از روزهای هفته، صبحانه نمی‌خورند. بررسی سلامت نوجوانانی که چه به مدرسه می‌روند و چه نمی‌روند، نشانگر این است که عوامل خطری تهدیدکننده سلامت آنهاست. به عنوان مثال شش درصد از این نوجوانان اظهار داشتند که پدرشان قلیان مصرف می‌کند و پنج درصد از آنها دارای خواهر و برادرانی هستند که قلیان می‌کشند. در این بین تنها 16 درصد دانش‌آموزان در سه روز گذشته فعالیت فیزیکی استاندارد به صورت 30 دقیقه در روز را داشته‌اند.

 

ارسال نظر