سودجویان در انتظار افزایش نرخ دارو در مهرماه

۱۳۹۷/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۰۸۸

برخی گزارش‌ها حکایت از افزایش نرخ ارز و بالا رفتن قیمت کالاها از جمله دارو دارد. گرچه وزارت بهداشت تاکید می‌کند که با احتکار دارو به‌شدت برخورد شده، اما خبرهایی نیز حاکی از این است که برخی با نگه داشتن داروهای تولیدی داخل یا داروهای وارداتی، در انتظار افزایش نرخ‌ها در مهر و آبان هستند تا این زمان داروها را وارد بازار کنند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس، با اشاره به تاثیر جنبه روانی انتشار اخبار بر نابسامانی بازار دارو یادآورشد که سودجویان با دپوی دارو منتظر هستند تا در مهرماه نرخ داروها را افزایش دهند.

اکبر ترکی با اشاره به تاثیر دپوی دارو توسط مسوولان حوزه سلامت بر بازار دارو که برخی از آن تحت عنوان عاملی در جهت افزایش نرخ و کمبود داروها یاد می‌کنند، گفت: بی‌تردید جنبه روانی ناشی از اخباری که در رابطه با کمبود دارو منتشر می‌شود بر وضعیت بازار دامن زده و مشکلات را تشدید می‌کند و این موضوع در بخش بهداشت و درمان به ویژه حوزه دارو شدت بیشتری هم دارد.

او ادامه داد: البته به غیر از مسوولان، بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص یا مزمن نیز در پی انتشار هر نوع اخباری در رابطه با حوزه دارو دچار ترس و نگرانی می‌شوند و اقدام به دپوی دارو می‌کنند. وی به خانه ملت گفت: در شرایطی که تحریم‌ها اثر گذاشته و در بازار ارز نیز مشکلاتی وجود دارد ما باید یک پروسه شش ماه‌های را برای اعلام نابسامانی موجود در بازار دارو طی می‌کردیم، اما در شرایطی که بطور ناگهانی اعلام می‌شود کمبود دارو وجود دارد، قطعا افرادی که در زمینه ساخت و تجارت دارو فعالیت دارند، اقدام به دپوی دارو می‌کنند. این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآورشد: قیمت دارو شاید واقعی نباشد و نیاز باشد که افزایش پیدا کند، اما قطعا احتکارکنندگان دارو منتظر هستند تا در مهرماه قیمت داروها را افزایش دهند که باعث شده یا دارو تولید نکنند یا تولیدات خود را دپو کنند تا بعد از این بتوانند گران‌تر بفروشند.عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در مورد وضعیت شرکت‌های سطح پایین خارجی که تحت عنوان تحت لیسانس در ایران به تولید دارو می‌پردازند، تصریح کرد: ما در بخش‌های مختلف صنعت از جمله دارو شرکت‌هایی را داشته‌ایم که تحت لیسانس فعالیت می‌کنند، اما این موضوع هم باید کنترل شود و اینگونه نباشد که به اسم تحت لیسانس بودن از کیفیت داروها کاسته شود یا این شرکت‌ها به این عنوان که مواد اولیه مورد نیاز خود را از خارج وارد می‌کنند، تصمیم داشته باشند که قیمت دارو را افزایش دهند.

 

 

ارسال نظر