موتوری‌ها بیمه می‌شوند

۱۳۹۷/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۶۳۶

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با صدور بخشنامه‌ای به تمامی ادارات کل و دفاتر مستقل ستادی و ادارات کل تامین اجتماعی استان‌ها، بیمه راکبین و نمایندگی‌های پیک موتوری را تبیین کرد.

بر اساس بخشنامه ابلاغی از سوی سید تقی نوربخش، مشمولین این بخشنامه آن دسته از صاحبان نمایندگی‌های زیرمجموعه شرکت حمل و نقل کالای تهران (پیک بادپا) که بطور مقاطعه کاری با شرکت یاد شده در امر حمل و نقل موتوری فعالیت می‌کنند و همچنین راکبین و رانندگان خود مالک پیک بادپا هستند که هیچ گونه رابطه استخدامی و دریافت مزد با شرکت یا نمایندگی نداشته و صرفا در ازای معرفی توسط شرکت یا نمایندگی، مبالغی را به عنوان حق‌السهم پرداخت می‌کنند.

براین اساس سایر کارکنان که رابطه استخدامی و مزدبگیری با شرکت یا نمایندگی‌های مربوطه دارند مشمول بند الف ماده 4 (افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می‌کنند) و ماده 39 قانون تامین اجتماعی (کارفرما مکلف است حق بیمه مربوط به هر ماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به این سازمان بپردازد) بوده و شرکت یا نمایندگی ذی‌ربط مکلف است مطابق ماده 28 قانون تامین اجتماعی نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه آنان اقدام کند. مشمولان یادشده از سوی شرکت حمل و نقل کالای تهران و نمایندگی‌های آن در استان‌ها به سازمان تامین اجتماعی معرفی و حداکثر سن متقاضی در تاریخ شروع بیمه (ثبت معرفی نامه در واحدهای اجرایی سازمان) 50 سال تمام خواهدبود. درصورتی که متقاضی دارای سابقه پرداخت حق بیمه قابل قبول نزد سازمان تامین اجتماعی باشد، معادل مدت سابقه پرداخت حق بیمه قبلی جهت ورود به دایره شمول به سقف سنی مجاز (50 سال) وی اضافه می‌شود و در صورت احراز شرایط، به عنوان مشمول پذیرفته می‌شود. مبلغ حق بیمه تعیین شده همه ماهه توسط بیمه شده حداکثر تا آخرین روز ماه بعد از طریق درگاه الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی به حساب متمرکز سازمان واریز می‌شود.

بر اساس این بخشنامه، شروع بیمه پردازی هر یک از مشمولین از تاریخ ثبت معرفی نامه فرد و پرداخت حق بیمه در واحد اجرایی ذی‌ربط است و پذیرش حق بیمه ماقبل آن میسر نخواهد بود.

اعتبار معرفی‌نامه افراد حداکثر سه ماه از تاریخ صدور، مشروط به ثبت در بازه زمانی مورد اشاره در واحد اجرایی است که لازم است حق بیمه ماه اول تا آخرین روز ماه بعد در مدت اعتبار معرفی‌نامه مربوطه پرداخت شود. بدیهی است در صورت عدم پرداخت حق بیمه فرد در بازه زمانی مـذکور (دوره سـه ماهـه) باید نسبت به صدور معرفی نامه جدید اقدام کند.

ملاک احتساب سابقه و برقراری حمایت‌های مندرج در قانون تامین اجتماعی برای هریک از مشمولین، مشروط به پرداخت کامل حق بیمه است.

مشمولین این بخشنامه باید با معرفی سازمان تامین اجتماعی و براساس مفاد بخشنامه‌های ذی‌ربط (چنانچه واجد شرایط انجام معاینات بدو بیمه‌پردازی باشند) قبل از پرداخت حق بیمه، به هزینه شخصی مورد معاینه قرار گرفته و میزان توانایی جسمی و روحی آنان برابر ضوابط مقرر مورد سنجش قرار گیرد.

در این بخشنامه، نرخ حق بیمه راکبین و نمایندگی‌های پیک موتوری معادل 27 درصد مبنای پرداخت حق بیمه عنوان شده است.

 

ارسال نظر