اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۵۵۴

اعلام آمار معتادان کشور

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به تعداد معتادان حاضر در کشور طبق آخرین آمار ستاد مبارزه با موادمخدر، بیان کرد: ۲ میلیون و ۸۰۸ هزارمعتاد و یا مصرف‌کننده دائمی و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده تفننی موادمخدر هستند لذا در مجموع جمعیتی حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار معتاد در کشور داریم.

فرید براتی‌سده  در رابطه با ارتباط مستقیم شرایط اقتصادی بر شیوع اعتیاد مطرح کرد: با توجه به شرایط نابسامان اقتصادی حال‌حاضر کشور، باید شاهد تداوم و گرایش اعتیاد در جامعه ‌باشیم. براتی‌سده با تأکید بر افزایش معتادان به علت شرایط بد اقتصادی جامعه عنوان کرد: شرایط اقتصادی روی ارائه خدمات مراکز مراقبتی و اقامتی نیز اثر می‌گذارد و باعث افت کیفیت خدمات می‌شود. او اظهار کرد: از هم‌اکنون باید به فکر ارتقاء کیفیت خدمات این مراکز باشیم تا در صورت بروز مشکلات مالی این مراکز با مشکل برای خدمت‌رسانی مواجه نشوند. براتی‌سده با بیان اینکه وظیفه بهزیستی ارائه خدمات پیشگیری از اعتیاد،ترک و بهبود معتادان و در مرحله آخر بازتوانی و جامعه‌پذیری افراد بهبودیافته ‌است، اظهار کرد: در بخش پیشگیری از اعتیاد دو قسمت وجود دارد؛ قسمت اول مربوط به مسائل فرهنگی است که در حیطه وظایف بهزیستی است و قسمت دوم که مربوط به ورود موادمخدر است که از محدوده وظایف بهزیستی خارج است. او در رابطه با وظیفه سازمان بهزیستی در بخش پیشگیری، بیان کرد: تسهیل‌سازی حضور اجتماعی مردم و روند تصمیم‌گیری از وظایف این سازمان در بخش پیشگیری است. معاون بهزیستی با اشاره به‌شرایط کشت موادمخدر نظیر تریاک و هروئین درکشور افغانستان بیان کرد: ۱۱ هزار تن تریاک و هروئین در افغانستان کشت شده و آماده ورود به بازار جهانی ‌است این در حالیست که ایران یکی از مسیرهای اصلی برای فروش یا عبور این مواد است.

معضل چاقی  در دانش‌آموزان ایرانی

مدیر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، چاقی و افزایش وزن را از معضلات اصلی دانش‌آموزان کشور خواند، در عین حال از ارتقای رشد قد کودکان در دو دهه اخیر خبر داد.

زهرا عبدالهی با بیان اینکه آمار چاقی در بین دانش‌آموزان حدود ۲۰ درصد است، گفت: مشکل عمده ما، مسئله چاقی در کودکان و نوجوانان است که می‌تواند موجب بروز دیابت، کبدچرب، فشارخون و بیماری‌های قلبی- عروقی در بین آن‌ها شود. بنابراین باید به برنامه تغذیه و فعالیت بدنی دانش آموزان برای پیشگیری و کنترل چاقی توجه لازم را داشته باشیم. عبدالهی درباره عوامل پیشگیری از چاقی در کودکان و نوجوانان گفت: توصیه برای پیشگیری از چاقی و کنترل افزایش وزن، کاهش مصرف مواد قندی و شیرینی، فست‌فودها، نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های قندی و مصرف بیشتر حبوبات، سبزیجات و میوه‌ها است. سبزیجات و میوه به دلیل داشتن فیبر، از افزایش وزن و چاقی، بروز دیابت و کبد چرب در کودکان پیشگیری می‌کند. تحرک نیز عاملی است که برای پیشگیری از چاقی باید به آن توجه شود و هر دانش‌آموز باید حدود ۶۰ دقیقه در روز  فعالیت بدنی و تحرک داشته باشد. او با بیان اینکه کوتاه قدی در دو دهه اخیر به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است، به ایسنا گفت: تنها حدود چهار درصد از کودکان زیر پنج سال کوتاه قد هستند. در حال حاضر کودکان و دانش‌آموزان رو به بلند قدی هستند. مشکل عمده ما، مسئله چاقی در کودکان و نوجوانان است که باید به پیشگیری و کنترل آن توجه لازم کنیم.

علت اصلی افزایش اشتباهات پزشکی چیست؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: افزایش اشتباهات پزشکی به دلیل ضعف متولیان نظارتی صورت می‌گیرد. عباسعلی پوربافرانی در رابطه با افزایش 12 درصدی پرونده شکایت از پزشکان طی یک سال اخیر، گفت: طرح تحول نظام سلامت دارای ایرادات و مشکلاتی است و عدم تامین منابع مالی روی بسیاری از مسائل، از جمله افزایش خطاهای‌ پزشکی تاثیر‌گذار است. نماینده مردم نایین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمبود منابع ملی می‌تواند انگیزه و نظارت دقیق را کاهش دهد، اما باید بررسی شود که این افزایش پرونده‌های پزشکی به جهت خطاهای‌پزشکی ایجاد شده و یا تحت تاثیر مسائل دیگری بود است. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تاثیر افزایش شبکه‌های مجازی و سامانه‌های اینترنتی رسیدگی به شکایت، بر افزایش پرونده‌های پزشکی، به خانه ملت گفت: در شرایط حال حاضر کشور ، مردم از اینترنت و شبکه‌های مجازی استفاده بیشتری می‌کنند که این موضوع باعث افزایش آگاهی، اطلاع رسانی و حساسیت بیشتر مردم نسبت به خطا‌ها و اشتباهات پزشکی شده است. پور بافرانی در رابطه با اینکه 53 درصد از شکایت‌ها و پرونده‌های پزشکی به بیمارستان‌های عمومی و تنها 29 درصد به بیمارستان‌های خصوصی مربوط می‌شود، گفت: برای ارائه آمار باید میزان مراجعه‌کنندگان نیز لحاظ شود و با میزان مراجعه یکسان ارزیابی شود، چراکه بیمارانی که به مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند به مراتب بیشتر است.

 

ارسال نظر