نظارت کامل بر انبارهای دارو کشور اعمال می‌شود

۱۳۹۷/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۵۵۲

برخی خبرها حاکی از تخلفاتی مبنی بر احتکار دارو در کشور است اما وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: تمام انبارهای دارو زیر نظارت سازمان غذا و دارو قرار دارد و اگر هم دارویی احتکار شده باشد، داروهای تاریخ گذشته و قاچاق است.

حسن قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوالی درباره احتکار دارو، گفت: احتمال احتکار دارو پایین است به این دلیل که تمام انبارها تحت نظارت سازمان غذا و دارو قرار دارد و اگر هم باشد، داروهای تاریخ گذشته و مواردی است که به صورت قاچاق وارد کشور شده است یا تخلفاتی که ممکن است خیلی جدی نباشد.

او اظهار کرد: شماره تلفن 190 آماده است تا همه کسانی که اطلاع دارند به ما اعلام کنند و سازمان تعزیرات هم درباره این نظارت می‌کند. وزیر بهداشت اظهار کرد: امیدواریم در هیچ حوزه‌ای به ویژه دارو احتکار اتفاق نیفتد زیرا از انسانیت به دور است، بچه شیرخواره و افراد مسن و یا کسانی که بیماری صعب العلاج دارند در این حوزه دچار مشکل می‌شود و رفتار کسانی که دارو احتکار می‌کند بالاتر از خیانت بوده و به جنایت نزدیک است. وزیر بهداشت یادآورشد: دولت تضمین کرده ارز 4200 تومانی را تا پایان فروردین 98 در این زمینه اختصاص دهد و هیچ دلیلی برای احتکار دارو وجود ندارد و قیمت هر دارو را وارد بازار می‌شود نیز مشخص است. قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوالی درباره کمبود دارو، گفت: روزانه چندین نوبت از من، معاونین و مسوولان حوزه دارو سوال می‌شود که غیرمستقیم القا می‌کند که نکند قرار است واقعا اتفاق خاصی در حوزه دارو رخ بدهد. وی افزود: حوزه دارو و تجهیزات پزشکی جزو اولویت‌های دولت است و واردات چه در مواد اولیه و چه مواد جانبی و تجهیزات پزشکی صورت می‌گیرد. وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: نزدیک به 15 هزار قلم دارو در کشور وجود دارد که ممکن است از این تعداد درباره 20، 30 و یا 50 قلم دارو کمبودهایی ایجاد شود، اکنون به استناد مصوبه مجلس محترم از داروهایی که مشابه تولید داخل دارد و یا جزو داروهای بیماران خاص نیست حمایت ارزی صورت نمی‌یرد و بقیه موارد روال معمول خود را دارد. قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوال دیگری درباره شفاف سازی دریافت کنندگان ارز دولتی، اظهار کرد: اگر منظور اعلام لیست است، در اختیار بانک مرکزی است و آنها دسترسی دارند.

او اضافه کرد: فرد و یا شرکتی که از ما درخواست ارز می‌کند اگر جزو مواردی باشد که ما قیمت گذاری کرده ایم، آن را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌فرستیم و آنها هم آن را برای بانک مرکزی ارسال می‌کنند. بانک مرکزی ارز را تخصیص داده و در نهایت بانک عامل آن را تامین می‌کند، در بسیاری از موارد ممکن است از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تایید نشده و یا بانک مرکزی تخصیص نداده و یا تخصیص داده شده اما تبدیل به ارز نشده است. هاشمی گفت: لیستی که می‌توان در اختیار رسانه قرار داد شامل مواردی است که بانک عامل تامین ارز کرده که آن هم در اختیار بانک مرکزی است.  وی یادآور شد: شاید اطلاعات بانک مرکزی از بانک‌های عامل به روز نباشد و البته بنای آنها هم این است که با توجه به دستور رییس‌جمهوری شفاف سازی صورت بگیرد و خود شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی هم علاقه‌مند هستند، این اتفاق بیفتد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوال دیگری درباره قاچاق دارو نیز اظهار داشت: موضوع قاچاق بخشی از فسادی است که وقتی ارز چند نرخی می‌شود، رخ می‌دهد. نمی‌توانم تایید نکنم که ممکن است قاچاق کالاهای اساسی که دارو هم بخشی از آنهاست اتفاق نیفتاده باشد، به ویژه که برخی اقلام دارویی مثلا یک آمپول چند میلیون تومان قیمت دارد و نظارت خیلی سخت است. قاضی‌زاده هاشمی گفت: یکی از دلایلی که پیشنهاد کردیم ارز را به قیمت نیمایی در اختیار حوزه دارو قرار دهند و مابه التفاوت را در اختیار بیمه‌ها بگذارند، برای پیشگیری از چنین اتفاقی بود. آنچه از دست ما بر می‌آید این بوده که با دانشگاه‌های مرزی و استانداران صحبت کرده ایم تا نظارت تشدید شود. او با اشاره به دشواری‌های مبارزه با پدیده قاچاق، گفت: ما باید برای همه کالاهای اساسی تصمیم بگیریم و در بعضی موارد سراغ کوپن برویم، اما در حوزه دارو کار راحت‌تر است برای اینکه دارو بیمه است و 95 درصد مردم هم بیمه هستند.

 

ارسال نظر