اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۲۱ - ۰۰:۵۳:۱۴
کد خبر: ۱۲۹۴۶۶

اعتبار ۵۸  میلیارد تومانی برای حفظ و احیای مراتع

مدیرکل دفتر فنی مرتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه ۵۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای بخش مرتع از صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده است، گفت: فقط ۲۵ درصد از تولید و ارزش مراتع مربوط به تامین علوفه است، مابقی آن ارزش محیط زیستی دارد. ترحم بهزاد افزود: ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای عملیات بیولوژیک مراتع و احیای جنگل از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده است. این عملیات شامل اصلاح و احیا مرتع، قرق مرتع، کپه‌کاری، بذرپاشی، نهال‌کاری، ذخیره نذورات، احداث آبشخور، مرمت چشمه و... می‌شوند. مدیرکل دفتر فنی مرتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه مراتع و پوشش گیاهی نقش قابل توجهی در حفظ آب، جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش رسوبات و جلوگیری از هدر رفت آب دارند، به ایسنا گفت: اعتباری که از محل صندوق توسعه ملی برای مراتع اختصاص پیدا کرده بین ادارات کل استانی توزیع شده است و با توجه به پیش‌بینی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ها و با هماهنگی معاونت فنی و آبخیزداری، پروژه‌های اجرایی تعریف شده است.

بهزاد ادامه داد: با توجه به شاخص‌های ارزیابی مراتع و آبخیزداری در سطح کشور اعتبارات تعلق یافته به هر استان با یکدیگر تفاوت می‌کند بنابراین برای هر استان با توجه به نوع اقلیم و پتانسیل خود پروژه‌هایی برای حفاظت و احیای مراتع تعریف می‌شود. مدیرکل دفتر فنی مرتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در ادامه اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی کشور و خشکسالی‌ها سعی می‌کنیم احیا و حفظ مراتع با دقت لازم صورت بگیرد. برای مثال کودپاشی فقط در نقاطی انجام می‌شود که حداقل ۳۵۰ میلی‌متر بارندگی صورت گرفته باشد یا ملاحظات دیگری برای انجام پروژه‌های احیا در نظر گرفته می‌شود.

او در پایان با اشاره به اینکه فقط ۲۵ درصد از تولید و ارزش مراتع مربوط به تامین علوفه است، گفت: ۷۵ درصد دیگر در حوزه ارزش‌های زیست محیطی از جمله تولید اکسیژن، حفظ حاصل‌خیزی خاک، تولید عسل، کنترل هدررفت آب است که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت مراتع در حفظ اکوسیستم است.

پیشنهاد بازگشایی هنرستان‌ها در پنج‌شنبه‌ها

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کاهش ساعت آموزشی در پایه دوازدهم به ۲۴ ساعت در دستورکار نیست گفت: پیشنهادی برای بازگشایی هنرستان‌ها در پنج‌شنبه‌ها به شورای عالی آموزش و پرورش ارایه و اخیرا نیز نامه‌ای به وزیر برای تسریع بررسی این پیشنهاد ارسال کردیم. علی زرافشان درباره افزایش فاصله برگزاری کنکور سراسری با امتحانات نهایی پایه دوازدهم از سال آتی اظهار کرد: با تغییر ساختار نظام آموزشی و افزوده شدن پایه دوازدهم از امسال روبرو هستیم و دانش‌آموزان باید بین هشت تا ۱۰ درس امتحان نهایی بدهند. او افزود: بنا به قانون مجلس، زمان شروع امتحانات در مدارس از اول خرداد خواهد بود، اما کنکور سراسری هفته اول تیر برگزار می‌شود. با توافق شورای پذیرش و سنجش دانشجو زمان برگزاری کنکور به نیمه دوم تیرماه منتقل می‌شود تا فاصله‌ مناسبی ایجاد شود و دانش‌آموزان بتوانند برای کنکور آمادگی کسب کنند. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا طبق اعلام وزیر کاهش ساعات آموزش در پایه دوازدهم از ۳۵ به ۲۴ ساعت از امسال اجرا می‌شود؟ عنوان کرد: از همان ابتدا قرار نبود چیزی از برنامه درسی حذف شود. بنا بود دروس به دو روش حضوری و غیرحضوری ارایه شود و دانش‌آموزان برخی دروس را غیرحضوری بخوانند و فقط امتحانش را بدهند و به این ترتیب برای کسب آمادگی شرکت در کنکور سراسری هم فرصت داشته باشند. زرافشان افزود: این برنامه با توجه به بررسی شرایط، دیگر در دستور کار نیست و فقط امکان دارد به مدارس اجازه دهند برخی دروس تجمیعی آموزش داده شود؛ ولی در حال حاضر همه مدارس باید برنامه درسی را بر مبنای همان ۳۵ ساعت بگذرانند.

کاهش هزینه‌های سلامت  با «مراقبت در منزل»

معاون پرستاری وزیر بهداشت با بیان اینکه بیماری‌های مزمن و غیرواگیر نیاز به مراقبت‌های طولانی مدت دارند، گفت: اجرای طرح مراقبت در منزل تا 35 درصد هزینه‌های سلامت را کاهش می‌دهد. مریم حضرتی در آیین افتتاح مرکز مشاوره مراقبت پرستاری در سنندج با اشاره به یکی از بندهای ماده 74 قانون برنامه ششم توسعه، اظهار داشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است در اجرای (نظام خدمات جامع و همگانی سلامت) با اولویت بهداشت و پیشگیری بر درمان و مبتنی بر مراقبت‌های اولیه سلامت با محوریت به‌کارگیری گروه پرستاری در ارایه مراقبت‌های پرستاری در سطح جامعه و منزل اقدام کند. او افزود: یکی از خدمات پرستاران در سطح جامعه، ارایه خدمات در مراکز مشاوره و مراقبت‌های پرستاری در منزل است. معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه افزایش بار بیماری‌های مزمن و غیرواگیر نیاز به مراقبت‌های طولانی مدت نیز دارد، به مزایای مراقبت‌های پرستاری در منزل اشاره کرد و گفت: مراقبت‌های پرستاری در منزل می‌تواند باعث کاهش عفونت‌های بیمارستانی، کاهش هزینه‌های سلامت، خالی شدن تخت‌های بیمارستانی و افزایش رفاه و آسایش بیمار در کنار خانواده شود.  حضرتی در پایان با ابراز خرسندی از تصویب پایلوت پوشش بیمه‌ای مراقبت در منزل، اظهار کرد: در تلاشیم که طرح پایلوت به زودی جمع بندی و اجرا شود تا مردم از خدمات بیمه‌ای این طرح بهره‌مند شوند.

 

ارسال نظر